13.327 lest ·
22 svar
13k lest
22 svar
bærende vegg.........limtre..
Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
Ang. transport og sikring, uansett om du får den opp på taket eller tar den med en tilhenger, så sikrer man den ved å la spennbåndet gå ett eller et par runder rundt selve balken. I tillegg skal jo båndet strammes i sidled sånn at ikke balken kan bevege seg i sidled.
Ja, da har jeg klart å regne ut med hjelp, hvilken størrelse på Limtrebjelken jeg trenger. Det ble 115x405 L40 Deformasjon 26,8m L/205 Min. Innfestingsbredde 63mm Innfesting i bakenden 34,431(kn)
og så skal den være 5,5m lang.
Som søyle ble det 90x90
Er det noen som kan omgjøre dette til en jernbjelke, hvilken størrelse jeg trenger? For det første ble limtrebjelken ca. 40cm høy og jeg har bare 2,40 i tak, noe som gjør at den tar stor plass, for det andre skulle den koste ca. 3500kr. Så det hadde vært interessant å vite hva en jernbjelke ville koste.
og så skal den være 5,5m lang.
Som søyle ble det 90x90
Er det noen som kan omgjøre dette til en jernbjelke, hvilken størrelse jeg trenger? For det første ble limtrebjelken ca. 40cm høy og jeg har bare 2,40 i tak, noe som gjør at den tar stor plass, for det andre skulle den koste ca. 3500kr. Så det hadde vært interessant å vite hva en jernbjelke ville koste.
Ang. jernbjelker.... Må man ikke brannsikre disse på en spesiell måte? Kanskje gjelder det bare større byggverk, men jern har en evne til å deformeres veldig lett ved brann. Dessuten vil vel en jernbjelke ikke følge med resten av husets "bevegelser" ved temperaturforandringer...
Kanskje noe som er til hjelp, side 50 og fremover http://www.tibnor.se/C1256EF1005D76...00642884/$file/Konstruktionstabeller_2003.pdfDadde skrev:
/Peter
Klikk her for å svare