P
Jeg skal rive en bærende vegg i mitt hus. Veggen ligger i midten av huset og er ca 5 meter lang. Vi har et flatt tak med tjærepapp og en helning på ca 4%. Nå til spørsmålet: Jeg tenkte å bruke limtre, jeg tenkte å kjøpe en limtrebjelke (takbjelke) som er 90x225x5500mm samt en stolpe (limtre) som er 90x90x2500. Er dette tilstrekkelig for å avlaste taket mitt?

Jeg skal kjøpe fra Skånska byggvaror www.skbv.se (søk på limtre)

MVH/Dadde

Skal du ha stolpen midt på?

P
MathiasS skrev:
Skal du ha stolpen midt på?
Jeg skrev nok litt rart, jeg mener stolper :) som jeg skal ha på hver ende, altså ingenting i midten.

/Dadde

Ok.

Jeg er ingen konstruktør og kan bare gjøre ville gjetninger basert på tidligere diskusjoner på forumet og hva jeg selv har gjort på samme tema. Gitt dette så tror jeg at du trenger en betydelig fetere bjelke enn den du har skissert. Jeg avlaster omtrent samme lengde og ble foreslått en 115x400x6000. Betydelig kraftigere enn den du tenkte altså. Du har dessuten det minst gunstige lasttilfellet, gjetter jeg, med det flate taket.

Til opplaget i endene trenger du ikke bruke limtre. Et par sammenlagte 45x120 tåler lasten og mer til. Tenk i stedet på hva du skal stille disse stolpene på og hvordan gulvet ser ut.

De som produserer limtre kan også hjelpe med dimensjoneringen. Ring noen av disse så kan du sikkert få litt hjelp.

Jeg bare må stille spørsmålet for jeg er litt nysgjerrig.

Det ser ut til å være en trend i å bruke limtrebjelker for å veksle av vegger/tak som man
fjerner i forskjellige konstellasjoner.

Hvorfor kjøper man en limtrebjelke som på grunn av sin dårlige bæreevne må være ekstremt
tykk?

Hvorfor bruker man ikke jernbaneskinner eller lignende stål og kan på den måten redusere størrelsen?

Selvfølgelig er det tungt, men en limtrebjelke kaster man ikke opp for hånd så ofte heller.

Jeg forstår ikke ::)

Til stor del tror jeg at det skyldes at det er lettere å få dimensjoneringshjelp for limtre, det finnes på vanlige byggmarkeder og det kan håndteres og behandles som en stor regel under byggingen, dvs vanlige treverktøy og metoder fungerer.

Jeg vurderte også en limtrebjelke da jeg bygget ut mitt 1 1/2-plans hus 4,80 m for å slippe å ha bærevegg i midten, men den ville blitt omtrent 495 mm høy, så man måtte bøye seg i første etasje hvis man skulle gå forbi den.  
I stedet ble det en stålbjelke HEB 200 som skulle bære opp andre etasje og taket.

For øvrig kontaktet jeg en konstruktør / beregner som sa at en enklere stål HEA 180 bjelke ville være tilstrekkelig... men jeg overdimensjonerer heller enn å underdimensjonere.

P
Jeg er også inne på en stålbjelke, men den føles mye tyngre og vanskeligere å frakte. Men jeg har jo bare 2,40 i takhøyde så skal man ha en limtre på ca 40-50 cm så må man jo nesten dukke for å ikke slå hodet :D

Tar gjerne imot tips på hvor man kan få tak i en stålbjelke i Gøteborg med omegn, samt tips på hvordan man skal frakte en 5 m lang stålbjelke.

Hvor mye kommer den til å veie tror dere?

Og kanskje til det viktigste spørsmålet, hvilken størrelse på stålbjelken tror dere jeg trenger?

MVH/Dadde

På taket på en bil? 5m er ikke så langt...

• Liker
Pielstick
  • Laddar…
Vanlig tilhenger? Bare å leie en litt større vogn på en bensinstasjon og ta med seg en vimpel

gunne skrev:
På taket på en bil? 5m er ikke så langt...
Hehe
Ikke langt men maksvekten på taket på en bil er fortsatt 100kg og der blir det nok overlast hva??

Snuttjulle skrev:
Hehe
Ikke langt men maksvekten på taket på en bil er fortsatt 100kg og der blir det nok overlast va??

Ja en anelse.... :) Det er jo i prinsippet umulig å surre en slik last også på en sikker måte.

Jeg vil minnes at en bjelke, typ HEA 220 veier cirka 60kg per meter.

TA HJELP AV EN KONSTRUKTØR!

Det går ikke an å overføre dimensjoner på bjelke så enkelt mellom forskjellige hus. Foruten lengden påvirkes dimensjonen av avstanden i sideveis retning, dvs til venstre og høyre for bjelkens retning, til nærmeste opplag for den overliggende etasjeskilleren/taket. I tillegg påvirker snølast og egenvekt.

Hvorfor bruker man ikke jernbaneskinner eller lignende stål og kan på den måten redusere størrelsen?
Vi brukte stålbjelke lagt sammen 145 x 45 for en 4 m åpning i vår utbygging. (På toppen av den står en yttervegg. Huset er halvparten så bredt i overetasjen der.)

Ser ennå ingen ulemper med det ennå og våre to snekkere fikk den på plass på et vis uten klage. Den bygger ca. 2 dm i høyden inkludert gips, noe som jo er en ganske moderat boks å ha i taket.

Og, som sagt, betal en konstruktør for noen timer, så regner han ut hvordan det skal gjøres for å holde. Så slipper du å lure på om du gjorde rett eller ikke senere. ;)

/pinebar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.