3.163 lest ·
19 svar
3k lest
19 svar
Bærende vegg - hjelp med konstatering
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Teglbjelken er en avlastning over den nyåpnede døråpningen. En åpning i en murt konstruksjon må avlastes uavhengig av om den er bærende eller ikke. Det er bare en armeringstegning eller en konstruksjonstegning med en seksjon gjennom den aktuelle veggen som definitivt kan avgjøre hvordan det forholder seg. Det er imidlertid usannsynlig at en halvsteins teglmur er bærende.
J justusandersson skrev:Teglbjelken er en understøttelse over den nylig opprinnelige døråpningen. En åpning i en murt konstruksjon må understøttes uavhengig av om den er bærende eller ikke. Det er bare en armeringstegning eller en konstruksjonstegning med en seksjon gjennom den aktuelle veggen som definitivt kan avgjøre hvordan det forholder seg. Det er dog usannsynlig at en halvstein teglvegg er bærende.
Takk Justus! Ok, bygningsetaten mener at den eneste armeringstegningen de har er den første jeg lastet opp. Mitt håp synes nå å ligge i at den tidligere leilighetseieren har kunnet konstatere at den ikke er bærende, ellers antar jeg at en konstruktør er nødvendig?
basert på det jeg har lastet opp, er din vurdering fortsatt at den sannsynligvis ikke er bærende?
Awald
Beste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Den siste tegningen fra ombyggingen avslører hva jeg har mistenkt hele tiden: Bjellagene består av tre, ikke betong. Betongplater finnes bare i trappehusene. Da finnes det naturligvis ingen armeringstegninger. Derimot må det finnes seksjoner. Jeg tror at du uten risiko kan lage en større åpning i veggen. Denne åpningen må også avlastes, enklest med en stålbjelke. Type og dimensjon avhenger av åpningens bredde og høyde (i forhold til veggens høyde).
Takk igjen! I dette tilfellet skal vi "bare" utvide ca 30-40 cm for å få plass til en dobbeltdør. Jeg venter på den gamle naboens svar, så snakker jeg med borettslaget for å se om de er ok med å starte opp med godkjent firma.J justusandersson skrev:Den siste tegningen fra ombyggingen avslører hva jeg har mistenkt hele tiden: Bjelkelagene består av tre, ikke betong. Betongplater finnes bare i trapperommene. Da finnes det naturligvis ingen armeringstegninger. Derimot må det finnes seksjoner. Jeg tror at du uten risiko kan lage en større åpning i veggen. Denne åpningen må også avveksles, enklest med en stålbjelke. Type og dimensjon avhenger av åpningens bredde og høyde (i forhold til veggens høyde).
Klikk her for å svare