Hei,

Har et prosjekt hjemme der vi ønsker å utvide en døråpning med ca 40 cm. Bor i flermannsbolig, i borettslag og styret kunne ikke svare på om veggen i spørsmål er bærende eller ikke, men har fått tak i tegning fra bygningsetaten.

Slik jeg leser dette, er det ingen bjelker i veggen vi snakker om (merket med gult). Kan man med dette grunnlaget konstatere at veggen ikke er bærende, og tør man derfor starte arbeidet?

/ Amatør

• Plantegning av en leilighet med markering på en vegg mellom stue og soverom. Viser mulig endring av døråpning i ikke-bærende vegg.
  • Gulmarkert seksjon på plantegning av leilighetskompleks, viser potensielt bærende vegg uten synlige bjelker.
Nei, den veggen er ikke bærende. Det fremgår klart av originaltegningen. Den vertikale bæringen håndteres av ytterveggene og de to hjertetveggene. Disse veggene er murt med minst en helstens bredde.

• Liker
16386
  • Laddar…
Jeg synes nok at man trenger å se bjelkelagsarmeringen for å kunne si at veggen ikke er bærende. Veggen er jo uansett 150mm samt at disse veggene står med relativt små cc.

Det kan finnes stål i bjelkelagene også. Teksten "Trapplanen armeras med 9 mm" etc. antyder at det bare er disse som har normal armering. Derfor tror jeg ikke at det finnes noen armeringstegning, men en seksjon eller en mer rendyrket K-tegning ville ikke vært helt feil. Det er litt vanskelig å bestemme alderen på tegningen. Selv ville jeg gjettet på tidlig 20-tall. Men TS kanskje vet.

J justusandersson skrev:
Det kan finnes stål i bjelkelagene også. Teksten "Traplanene armeres med 9 mm" osv. antyder at det bare er disse som har normal armering. Derfor tror jeg ikke at det finnes noen armeringstegning, men en seksjon eller en mer rendyrket K-tegning ville ikke vært helt feil. Det er litt vanskelig å bestemme alderen på tegningen. Selv ville jeg gjettet på tidlig 20-tall. Men TS vet kanskje.
Hei og takk for svar!

Bygningen ble oppført i 1932. Ok, jeg tviler på at det finnes mer grunnlag å hente, men kan ta en siste sjekk med bygningskontoret for å se om det finnes noe mer grunnlag som kan hjelpe meg videre.

Med tanke på bad i to rom og kjøkken ville jeg gjette på sent 20-tall eller tidlig 30-tall. Og søppelnedkast kom vel også først et stykke inn på 20-tallet?

1 16386 skrev:
Med tanke på bad i to rom og kjøkken ville jeg gjette på sent 20-tall eller tidlig 30-tall. Og søppelsjakt kom vel også først et stykke inn på 20-tallet?
J Awald89 skrev:
Bygningen er oppført i 1932. Ok, jeg tviler på at det finnes mer grunnlag å hente, men kan ta en siste sjekk med bygningsetaten for å se om det finnes noe mer grunnlag som kan hjelpe meg videre.

Takk - må ha glemt å oppdatere appen på telefonen og så dermed ikke det siste innlegget fra TS.

• Liker
Kane
  • Laddar…
Finnes det en tegning over kjeller/grunn kanskje det kan bidra med klarhet (eller be om nøkkel og gå ned og sjekk om veggen også finnes der).

Se i kjelleren for å avgjøre om en vegg i en fireetasjes bygning er bærende?

Hvis veggen ikke finnes i kjelleren, er den sannsynligvis ikke bærende 4 etasjer opp.

• Liker
patrikd84
  • Laddar…
J Awald89 skrev:
Hei og takk for svar!

Bygget er oppført 1932. Ok, jeg tviler på at det finnes mer grunnlag å hente, men kan ta en siste sjekk med bygningsetaten for å se om det finnes noe mer grunnlag som kan hjelpe meg videre.
Bygningsetaten burde kunne hjelpe deg. I alle fall i Stockholm ville de ha hatt alle dokumenter for en flerboligbygning fra den tiden. Men med tanke på veggtykkelser og bjelkene (som jo alle er markert over vinduer samt åpninger i hjertevegger) så kan jeg ikke se at veggen er bærende. Derimot er den litt tykkere enn ca. 10 cm da den jo opprinnelig var leilighetsavskillende.

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
Morsom tråd for oss tegnernerder... Byggeår 1932, da burde det være betongdekke, men ikke helt sikkert. Tegnestilen er gammeldags mens planløsningene er mer moderne. Hvor ligger huset? Det føles litt provinsielt. Det bør finnes detaljtegninger, selv om disse ikke er digitalisert.

Hei igjen,

Takk for alle svar. Nå har jeg tatt meg tid til å sende inn ny forespørsel til bygningsetaten for mer detaljerte tegninger. Kan imens friste med en tegning av første etasje.

Dessuten har jeg fått vite at naboens leilighet har gjort et lignende inngrep i samme type vegg, som tidligere også var leilighetsskillevegg. Laster opp den markeringen også.

Siden personen ikke bor der lenger, venter jeg på svar for å se hvordan de løste det.

Kan også meddele at veggen vi har i tankene ser ut til å være av tegl (rødt støv ved boring), er dette ikke bra?

Mvh,

awald

• Konstruksjonstegning av en bygård med markering på en vegg i en leilighet i første etasje, muligens av tegl.
  • Planløsning av bottenvåning med detaljerte rommål og layout. Viser flere rom og korridorer i en boligblokk, med spesifikasjoner i tabellform øverst.
Ettersom det er en fra begynnelsen leilighetsskiljende vegg, ville alt annet enn tegl være en overraskelse. Tykkelsen, 15 cm ifølge tegningen, stemmer bra: 1,5 cm puss+12 cm tegl (= halv stein) +1,5 cm puss.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.