3.161 lest ·
19 svar
3k lest
19 svar
Bærende vegg - hjelp med konstatering
Hei,
Har et prosjekt hjemme der vi ønsker å utvide en døråpning med ca 40 cm. Bor i flermannsbolig, i borettslag og styret kunne ikke svare på om veggen i spørsmål er bærende eller ikke, men har fått tak i tegning fra bygningsetaten.
Slik jeg leser dette, er det ingen bjelker i veggen vi snakker om (merket med gult). Kan man med dette grunnlaget konstatere at veggen ikke er bærende, og tør man derfor starte arbeidet?
/ Amatør
Har et prosjekt hjemme der vi ønsker å utvide en døråpning med ca 40 cm. Bor i flermannsbolig, i borettslag og styret kunne ikke svare på om veggen i spørsmål er bærende eller ikke, men har fått tak i tegning fra bygningsetaten.
Slik jeg leser dette, er det ingen bjelker i veggen vi snakker om (merket med gult). Kan man med dette grunnlaget konstatere at veggen ikke er bærende, og tør man derfor starte arbeidet?
/ Amatør
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Nei, den veggen er ikke bærende. Det fremgår klart av originaltegningen. Den vertikale bæringen håndteres av ytterveggene og de to hjertetveggene. Disse veggene er murt med minst en helstens bredde.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Jeg synes nok at man trenger å se bjelkelagsarmeringen for å kunne si at veggen ikke er bærende. Veggen er jo uansett 150mm samt at disse veggene står med relativt små cc.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det kan finnes stål i bjelkelagene også. Teksten "Trapplanen armeras med 9 mm" etc. antyder at det bare er disse som har normal armering. Derfor tror jeg ikke at det finnes noen armeringstegning, men en seksjon eller en mer rendyrket K-tegning ville ikke vært helt feil. Det er litt vanskelig å bestemme alderen på tegningen. Selv ville jeg gjettet på tidlig 20-tall. Men TS kanskje vet.
Hei og takk for svar!J justusandersson skrev:Det kan finnes stål i bjelkelagene også. Teksten "Traplanene armeres med 9 mm" osv. antyder at det bare er disse som har normal armering. Derfor tror jeg ikke at det finnes noen armeringstegning, men en seksjon eller en mer rendyrket K-tegning ville ikke vært helt feil. Det er litt vanskelig å bestemme alderen på tegningen. Selv ville jeg gjettet på tidlig 20-tall. Men TS vet kanskje.
Bygningen ble oppført i 1932. Ok, jeg tviler på at det finnes mer grunnlag å hente, men kan ta en siste sjekk med bygningskontoret for å se om det finnes noe mer grunnlag som kan hjelpe meg videre.
1 16386 skrev:
J Awald89 skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Hvis veggen ikke finnes i kjelleren, er den sannsynligvis ikke bærende 4 etasjer opp.
Bygningsetaten burde kunne hjelpe deg. I alle fall i Stockholm ville de ha hatt alle dokumenter for en flerboligbygning fra den tiden. Men med tanke på veggtykkelser og bjelkene (som jo alle er markert over vinduer samt åpninger i hjertevegger) så kan jeg ikke se at veggen er bærende. Derimot er den litt tykkere enn ca. 10 cm da den jo opprinnelig var leilighetsavskillende.J Awald89 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Morsom tråd for oss tegnernerder... Byggeår 1932, da burde det være betongdekke, men ikke helt sikkert. Tegnestilen er gammeldags mens planløsningene er mer moderne. Hvor ligger huset? Det føles litt provinsielt. Det bør finnes detaljtegninger, selv om disse ikke er digitalisert.
Hei igjen,
Takk for alle svar. Nå har jeg tatt meg tid til å sende inn ny forespørsel til bygningsetaten for mer detaljerte tegninger. Kan imens friste med en tegning av første etasje.
Dessuten har jeg fått vite at naboens leilighet har gjort et lignende inngrep i samme type vegg, som tidligere også var leilighetsskillevegg. Laster opp den markeringen også.
Siden personen ikke bor der lenger, venter jeg på svar for å se hvordan de løste det.
Kan også meddele at veggen vi har i tankene ser ut til å være av tegl (rødt støv ved boring), er dette ikke bra?
Mvh,
awald
Takk for alle svar. Nå har jeg tatt meg tid til å sende inn ny forespørsel til bygningsetaten for mer detaljerte tegninger. Kan imens friste med en tegning av første etasje.
Dessuten har jeg fått vite at naboens leilighet har gjort et lignende inngrep i samme type vegg, som tidligere også var leilighetsskillevegg. Laster opp den markeringen også.
Siden personen ikke bor der lenger, venter jeg på svar for å se hvordan de løste det.
Kan også meddele at veggen vi har i tankene ser ut til å være av tegl (rødt støv ved boring), er dette ikke bra?
Mvh,
awald
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ettersom det er en fra begynnelsen leilighetsskiljende vegg, ville alt annet enn tegl være en overraskelse. Tykkelsen, 15 cm ifølge tegningen, stemmer bra: 1,5 cm puss+12 cm tegl (= halv stein) +1,5 cm puss.