41.953 lest ·
360 svar
42k lest
360 svar
Bæreevne aluminium L-bjelke
Mer ettertanke: midtbjelken må vel i så fall ta mer enn en tredjedel (nærmere halvparten?) av en utbredt last, og ytterbjelkene mindre. Eller? Tenker jeg feil? Avhenger nok av tverrbjelkene.Violina skrev:
Hvilket jævla prosjekt det kommer til å bli (både dyrt og omstendelig) om TS insisterer på at hele taket skal kunne felles inn under terrassen med en spennvidde på over 8m. Blir sykt imponert om du, TS, kommer i mål.
Jeg hadde nok i dette tilfellet kjøpt et bassengdeksel eller fylt igjen bassenget og dyrket poteter.
Jeg hadde nok i dette tilfellet kjøpt et bassengdeksel eller fylt igjen bassenget og dyrket poteter.
Nå blir jeg selv fundersomE Erik Lindroos skrev:
Men jeg skulle tro at fordi den andre langsiden alltid har støtte så er det den mest utsatte punktet langsiden som er fri..
Hadde den bare hatt støtte under kortsidene så hadde nok midten vært "mest utsatt", men nå har jo en langsiden støtte.. så setter man kortlingar mellom langsidene så tas nok ganske mye last opp av den..
Men det blir jo også ganske tungt..E Erik Lindroos skrev:
Eller hva?
Edit: Og i min verden er 15 mm nedbøyning VELDIG MYE
Jeg konstruerer normalt med maksimalt 1 mm per meter spennvidde
Jeg tror ytterpunktene ligger mellom a) et superstivt bjelkelag som fordeler lasten likt -> 1/3, og b) et "slapt" bjelkelag (typ presenning) som legger halvparten på midten og en fjerdedel på hver side.Violina skrev:
Nå blir jeg selv fundersam
Men jeg skulle tro at siden den andre langsiden alltid har støtte så er det den mest sensitive punktet langsiden som er fri..
Hadde den bare hatt støtte under kortsidene så hadde nok midten vært "mest utsatt" men nå har jo en langsiden støtte.. så legger man setter kortlinger mellom langsidene så tas nok ganske mye last opp av den..
Men selvsagt skal man utnytte støtten på den ene siden og ikke sløse bort en kjempebjelke der.
Tusen takk for din utregning!!! Det høres bra ut! Kikket på VKR på Montano.se. De hadde ikke direkte den dimensjonen men hva jeg forstår så bør en 12m bjelke koste rundt 20ksek.E Erik Lindroos skrev:
Så blir jeg usikker på hvor mange bjelker du mener jeg trenger?

Nei.. Altså.. ingen rør der.. bare tre..E Erik Lindroos skrev:Jeg tror ytterpunktene ligger mellom a) et superstivt bjelkelag som fordeler lasten likt -> 1/3, og b) et "slapt" bjelkelag (typ presenning) som legger halvparten på midten og en fjerdedel på hver side.
Men selvfølgelig skal man utnytte støtten på den ene siden og ikke sløse bort en kjempebjelke der.
Du trenger to.Huggedugge1 skrev:
En på den frie langsiden og en i midten.
Hvordan fester man dem i trykt 195*45?