E Erik Lindroos skrev:
Ren "bøyestivhet per kilo" er vel IPE best på. Finnes flere alternativer. Om man nå "blir enige" om hvilket treghetsmoment som kreves så er det jo enkelt å sjekke tabeller.
Men.. Jeg stemmer fortsatt for forkrumming.. og da er det lettest med rør :geek:

Violina Violina skrev:
Jeg hadde jo satt et rør ytterst og et rør på midten og latt en langside ha støtte av kanten (som det er nå)

Så hvert rør trenger "bare" å holde 1/3 av dekkets vekt..

Derav min tynnere dimensjonering..
Mer ettertanke: midtbjelken må vel i så fall ta mer enn en tredjedel (nærmere halvparten?) av en utbredt last, og ytterbjelkene mindre. Eller? Tenker jeg feil? Avhenger nok av tverrbjelkene.

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
D
Hvilket jævla prosjekt det kommer til å bli (både dyrt og omstendelig) om TS insisterer på at hele taket skal kunne felles inn under terrassen med en spennvidde på over 8m. Blir sykt imponert om du, TS, kommer i mål.

Jeg hadde nok i dette tilfellet kjøpt et bassengdeksel eller fylt igjen bassenget og dyrket poteter.

• Haha
Violina og 1 annen
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Men.. Jeg stemmer fortsatt for forfest.. og da er det enklest med rør :geek:
Absolutt synes jeg det ville vært kult, men er det verdt bryet hvis man kan holde nedbøyingen under 15 mm uten? Har ingen anelse om hvor komplisert det er...

E Erik Lindroos skrev:
Mer ettertanke: midtbjelken må vel i så fall ta mer enn en tredjedel (nærmere halvparten?) av en utbredt last, og ytterbjelkene mindre. Eller? Tenker jeg skjevt? Kommer nok an på tverrbjelkene.
Nå blir jeg selv fundersom :crysmile:

Men jeg skulle tro at fordi den andre langsiden alltid har støtte så er det den mest utsatte punktet langsiden som er fri..

Hadde den bare hatt støtte under kortsidene så hadde nok midten vært "mest utsatt", men nå har jo en langsiden støtte.. så setter man kortlingar mellom langsidene så tas nok ganske mye last opp av den..

E Erik Lindroos skrev:
Absolutt synes jeg det ville vært kult, men er det verdt bryet hvis man kan holde nedbøyingen under 15 mm uten? Har ingen anelse om hvor komplisert det er...
Er jo hvordan lett som helst..

Bare varme på noen punkter på radien på røret med gassen :cool:

Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Deler tidligere innlegg sitt syn på at man kanskje ikke bør regne med snølast…
I de eksemplene jeg har regnet på så ser det ut som at du får immunitet mot snølast på kjøpet. Kravet på maks nedbøyning 15 mm er såpass strengt at bjelkene tåler mye last.

E Erik Lindroos skrev:
I de eksemplene jeg har regnet på så ser det ut til at du får immunitet mot snølast på kjøpet. Kravet på maks nedbøyning 15 mm er såpass tøft at bjelkene tåler mye last.
Men det blir jo også ganske tungt..

Eller hva?

Edit: Og i min verden er 15 mm nedbøyning VELDIG MYE

Jeg konstruerer normalt med maksimalt 1 mm per meter spennvidde

Violina Violina skrev:
Nå blir jeg selv fundersam :crysmile:

Men jeg skulle tro at siden den andre langsiden alltid har støtte så er det den mest sensitive punktet langsiden som er fri..

Hadde den bare hatt støtte under kortsidene så hadde nok midten vært "mest utsatt" men nå har jo en langsiden støtte.. så legger man setter kortlinger mellom langsidene så tas nok ganske mye last opp av den..
Jeg tror ytterpunktene ligger mellom a) et superstivt bjelkelag som fordeler lasten likt -> 1/3, og b) et "slapt" bjelkelag (typ presenning) som legger halvparten på midten og en fjerdedel på hver side.

Men selvsagt skal man utnytte støtten på den ene siden og ikke sløse bort en kjempebjelke der.

E Erik Lindroos skrev:
I de eksemplene jeg har regnet på så virker det som at du får immunitet mot snølast på kjøpet. Kravet på maks nedbøyning 15 mm er såpass tøft at bjelkene tåler mye last.
Tusen takk for din utregning!!! Det høres bra ut! Kikket på VKR på Montano.se. De hadde ikke direkte den dimensjonen men hva jeg forstår så bør en 12m bjelke koste rundt 20ksek.

Så blir jeg usikker på hvor mange bjelker du mener jeg trenger? Skjermbilde av en nettbutikk som viser priser på forskjellige størrelser av VKR firkantrør, inkludert data for lengde og pris i svenske kroner.

E Erik Lindroos skrev:
Jeg tror ytterpunktene ligger mellom a) et superstivt bjelkelag som fordeler lasten likt -> 1/3, og b) et "slapt" bjelkelag (typ presenning) som legger halvparten på midten og en fjerdedel på hver side.

Men selvfølgelig skal man utnytte støtten på den ene siden og ikke sløse bort en kjempebjelke der.
Nei.. Altså.. ingen rør der.. bare tre..

Tusen takk for din utregning!!! Det høres bra ut! Kikket på VKR på Montano.se. De hadde ikke direkte den dimensjonen, men så vidt jeg forstår bør en 12m bjelke koste rundt 20ksek.

Så blir jeg usikker på hvor mange bjelker du mener jeg trenger? [bilde]
Du trenger to.

En på den frie langsiden og en i midten.

• Liker
Huggedugge1
  • Laddar…
Hvordan fester man dem i trykt 195*45?

Så kan du jo kjøpe ferdigkappet fra mange leverandører...

Med tanke på at du skal ha to, så kan du kanskje få til det fra typ tibnor eller be-group eller lignende leverandør.

Hvordan fester man de i trykkimpregnert 195*45?
Jeg ville hullborra dem og treverket, og så trekke skrue og mutter med en skikkelig skive på den siden som er i treet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.