4.114 lest ·
34 svar
4k lest
34 svar
Avløpsrør i betongformstøping
Det ville absolutt vært et alternativ avhengig av kostnad. Er det ikke større risiko for at det setter seg fast i metallet enn med tre? Eller kanskje det ikke spiller noen rolle med rapsoljen?F fribygg skrev:
Jeg hadde tenkt å lage formen med OSB-plater, er rupanel mer anbefalt?
Det slipper lettere fra glatte platestøpeformer uten en masse unødvendige detaljer, formpyfa er vel det beste om du skal ha tremateriale og ikke trenger/ønsker livet som forskalingsbordene gir til støpingen.E ElecTriX skrev:
OSB er et billig substitutt så vidt jeg vet og passer best å dekke gulv med under byggetiden.
Skal man bruke samme formen veldig mange ganger, så ville jeg anbefalt formfiner.E ElecTriX skrev:
https://www.byggmax.se/formplywood
Jeg synes råspont er litt mer formstabilt enn OSB, men det avhenger av høyden på formen, hvor tykk OSB man velger med mer, samt hvordan man forsterker den, for at den skal holde sammen. Jeg har støpt med begge materialene med gode resultater. 20 cm høy form har jo ganske beskjedne sidekrefter på.
Hvorfor ikke bygge formen solid og støpe søylene stående? Å reise og håndtere de søylene for hånd etterpå virker unødvendig tungt.B BSOD skrev:Skal man bruke samme formen veldig mange ganger, så ville jeg anbefale formplyfa.
[lenke]
Jeg synes råspont er litt mer formstabilt enn osb, men det avhenger vel av høyden på formen, hvor tykk osb man velger med mere, samt hvordan man forsterker den, for at den skal holde sammen. Jeg har støpt med begge materialene med gode resultater. 20cm høy form har jo ganske beskjedne sidekrefter.
Klikk her for å svare