F fribygg skrev:
Jeg tror at en form i rupanel med trekantlist i hjørnene strammet sammen med for eksempel gjengestang, holder til alle 38 støpningene, men spørsmålet er om det ikke ville være bedre å bestille en delbar metallform på nærmeste blikkenslager?
Det ville absolutt vært et alternativ avhengig av kostnad. Er det ikke større risiko for at det setter seg fast i metallet enn med tre? Eller kanskje det ikke spiller noen rolle med rapsoljen?

Jeg hadde tenkt å lage formen med OSB-plater, er rupanel mer anbefalt?
 
E ElecTriX skrev:
Det ville absolutt vært et alternativ avhengig av kostnad. Er det ikke større risiko for at det setter seg fast i platen enn med tre? Eller det kanskje ikke spiller noen rolle med rapsoljen?

Jeg hadde tenkt å lage formen med OSB-plater, er rupanel mer anbefalt?
Det slipper lettere fra glatte platestøpeformer uten en masse unødvendige detaljer, formpyfa er vel det beste om du skal ha tremateriale og ikke trenger/ønsker livet som forskalingsbordene gir til støpingen.
OSB er et billig substitutt så vidt jeg vet og passer best å dekke gulv med under byggetiden.
 
B
E ElecTriX skrev:
Det ville absolutt være et alternativ avhengig av kostnad. Er det ikke større risiko for at det setter seg fast i platen enn med tre? Eller det spiller kanskje ingen rolle med rapsoljen?

Jeg hadde tenkt å lage formen med OSB-plater, er råspont mer anbefalt?
Skal man bruke samme formen veldig mange ganger, så ville jeg anbefalt formfiner.

https://www.byggmax.se/formplywood

Jeg synes råspont er litt mer formstabilt enn OSB, men det avhenger av høyden på formen, hvor tykk OSB man velger med mer, samt hvordan man forsterker den, for at den skal holde sammen. Jeg har støpt med begge materialene med gode resultater. 20 cm høy form har jo ganske beskjedne sidekrefter på.
 
B BSOD skrev:
Skal man bruke samme formen veldig mange ganger, så ville jeg anbefale formplyfa.

[lenke]

Jeg synes råspont er litt mer formstabilt enn osb, men det avhenger vel av høyden på formen, hvor tykk osb man velger med mere, samt hvordan man forsterker den, for at den skal holde sammen. Jeg har støpt med begge materialene med gode resultater. 20cm høy form har jo ganske beskjedne sidekrefter.
Hvorfor ikke bygge formen solid og støpe søylene stående? Å reise og håndtere de søylene for hånd etterpå virker unødvendig tungt.
 
B
F fribygg skrev:
Hvorfor ikke bygge formen solid og støpe søylene stående? Å reise og håndtere de der søylene for hånd etterpå virker unødvendig tungt
Relevant spørsmål, jeg foretrekker også å støpe på stedet.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.