F fribygg skrev:
Du kan selvfølgelig skaffe en spesiell formolje om du ønsker det, men for ditt bruk duger nok vanlig rapsolje, den misfarger ikke, er rimelig miljøvennlig, billig og ufarlig
Tusen takk (y)

Er klossene inne i formen der av dekorative grunner?

Får man spørre hva du skal gjøre så man forstår hvorfor du velger denne fremgangsmåten

F fribygg skrev:
Er klossene inne i formen der av dekorative grunner?
Nei tanken er at etterstøpe inn fester der etter man har tatt ut stolpen fra formen. Har ganske mange rustfrie hullplater over som jeg tenkte man kunne bruke for innstøping?

Det er unødvendig vanskelig å ha så mange hjørner i formen om man ikke må, legg dit en trekantslist i stedet

• Liker
ElecTriX
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du kan selvsagt skaffe en spesiell formolje om du ønsker det, men for ditt bruk duger nok vanlig rapsolje, den misfarger ikke, er rimelig miljøvennlig, billig og ufarlig
Om man skulle bruke rapsolje, bør man pensle på det flere enn en gang? La treet tørke inn oljen litt?

F fribygg skrev:
Det er unødvendig vanskelig å ha så mange hjørner i formen hvis man ikke må, legg dit en trekantlist i stedet
Smart, bra idé. Skal uansett sage de bitene en og en så fikser det samtidig da.

E ElecTriX skrev:
Smart, bra idé. Skal uansett sage de bitene en og en så fikser det samtidig da.
Sett trekantlist i hele hjørnet så blir det lettere å støpe pent

F fribygg skrev:
Sett trekantlist i hele hjørnet så blir det lettere å støpe pent
Hvilket hjørne tenker du på?

3D-modell av en trekonstruksjon med rektangulære blokker langs sidene og to runde åpninger bak. 3D-modell av et rom med panelvegger og to runde åpninger. To rekker med grønne hyller er festet til veggene.

Er det noen andre enn meg som er nysgjerrige på hvorfor du kompliserer det sånn og ikke støper ferdig på riktig sted fra starten av? De kommer jo til å bli veldig tunge uansett, til tross for rørene.

J Jonas786 skrev:
Er det noen flere enn jeg som er nysgjerrig på hvorfor du gjør det så komplisert og ikke støper ferdig på riktig sted fra starten av? De kommer jo til å bli veldig tunge uansett, til tross for rørene.
Kostnad? Støpeformen vil bli gjenbrukt så mye som mulig. 38 stolper skal støpes sammenlagt.

Og nei, som tidligere nevnt skrev jeg litt feil med målene. 20x20cm (bxd) og 1,5m (l).

Gjør formen delbar og flytt formen i stedet

F fribygg skrev:
Gjør formen delbar og flytt formen i stedet
Samt gjør mer enn en form. Både basert på tidsbruk for å støpe og basert på slitasje av en støpeform.

E ElecTriX skrev:
Skal støpe søyler, 200x200x1500cm, og vil gjøre dem hule for enklere forflytning og montering (senere fylle dem med betong på stedet).

Lurer på om man kan bruke de grå avløpsrørene som er 75x75cm så de stikker ut rundt 30cm av formen på hver side og så trekke/hamre dem ut for gjenbruk flere ganger?

Kort spørsmål: Fester de grå avløpsrørene seg mot betong? Og i så fall, hva kan man gjøre for å forhindre det så det er enkelt å få dem ut av betongen senere?
Hva skal alle søylene brukes til egentlig, design / kunst?

E ElecTriX skrev:
Kostnad? Støpeformen vil bli gjenbrukt så mye som mulig. 38 stolper skal støpes til sammen.

Og nei, som tidligere nevnt skrev jeg litt feil med målene. 20x20cm (bxd) og 1,5m (l).
Jeg tror at en form i råspont med trekantlist i hjørnene holdt sammen med f.eks. gjengestang vil holde til alle 38 støpingene, men spørsmålet er om det ikke ville vært bedre å bestille en delbar plateform fra nærmeste blikkenslager?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.