Skal støpe søyler, 200x200x1500cm, og vil gjøre dem hul for enklere forflytning og montering (senere fylle dem med betong på stedet).

Lurer på om man kan bruke de grå avløpsrørene som er 75x75cm så de stikker ut rundt 30cm fra formen på hver side og deretter dra/banke dem ut for gjenbruk flere ganger?

Kort spørsmål: Fester de grå avløpsrørene seg mot betong? Og i så fall, hva kan man gjøre for å forhindre det så det er enkelt å få dem ut av betongen senere?

Formolje får betongen til å slippe lettere.
Jeg tror du gjennomgående bruker feil måleenhet.

B
Kan tenke meg at det kan være vanskelig å dra ut dem, men jeg har ikke prøvd med så lang lengde.

Et 75mm avløpsrør gjør knapt noe for vekten heller, burde være under 10kg per meter.

Et 110 rør gir jo litt mer på vekten, med et lag bølgepapp rundt røret burde du få ut i alle fall få ut avløpsrøret, men bølgepapp blir jo igjen mot betongen, vet ikke om det kan være et problem.

F fribygg skrev:
Jeg tror du gjennomgående bruker feil måleenhet.
Hvordan mener du?

B BSOD skrev:
Kan tenke meg at det kan være vanskelig å dra ut dem, men jeg har ikke prøvd med så lang lengde.

Et 75mm avløpsrør gjør knapt noe for vekten heller, burde være under 10kg per meter.

Et 110 rør gir jo litt mer på vekten, med en runde bølgepapp rundt røret burde du få ut i alle fall få ut avløpsrøret, men bølgepapp blir jo igjen mot betongen, vet ikke om det kan være et problem.
Hmm sant, skal se hvordan 110 ville blitt. Tror ikke bølgepapp bør påvirke da jeg kommer fylle i hele hullet siden.

E ElecTriX skrev:
Hvordan mener du?
Gjetter at du mener mm selv om du skriver cm

N
  • Liker
ElecTriX og 1 annen
  • Laddar…
E ElecTriX skrev:
Skal støpe søyler, 200x200x1500cm, og vil gjøre dem hule for enklere forflytning og montering (så fylle dem med betong på stedet).

Vurderer om man kan bruke de grå avløpsrørene som er 75x75cm slik at de stikker ut rundt 30cm fra formen på hver side og så dra/banke dem ut for gjenbruk flere ganger?

Kort spørsmål: Sitter de grå avløpsrørene fast mot betong? Og i så fall, hva kan man gjøre for å forhindre det slik at det er enkelt å få dem ut av betongen etterpå?
Et 1500cm langt rør vil du nok ikke klare å få ut av formen med håndkraft.

Du må ha skikkelig grep om du har noe sylindrisk som du skal dra ut. Noe konisk hadde vært marginalt bedre. Ville heller gjort søylene permanent hule og fullt bærende uten noe inni om du nå må spare vekt og f.eks fylle enten med et permanent ht-rør, XPS eller lignende. Vil du støpe igjen endene kan jo Xps skrapes ut en bit og så støpes igjen.

F fribygg skrev:
Gjetter at du mener mm selv om du skriver cm
Oi! Ja, helt riktig. Jeg skrev feil.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
Kan du ikke sette papprør isteden og så sette et blad på en stang og skjære opp røret? Til og med skjære litt på utsiden før støpingen og sette en markering på innsiden. Sybutikker pleier å ha rør til tøy-ruller som bør være i omtrent riktig dimensjon eller at du må skjøte to på lengden.

Liten oppdatering med skisse (med 110mm rør)
3D-tegning av en betongform med 110mm rør og støttevegger som skal fjernes etter herding av betongen.
Skiss av gjutform med 110mm rör, visende en plan for betongplint med fjerning av støtter etter betongens herding.
Skisse av tom betongform med tverrgående støtteelementer og midtgang. Viser prinsipp for fjerning av rør og vegger etter herding.
Prinsippet blir jo at når betongen har herdet, så skal da rørene tas ut, støttebjelkene bort og deretter ta bort de ytre langveggene for så å dra ut betongfundamentet.

Føles som jeg må kjøpe inn store mengder formolje (eller voks?) Og smøre inn hele støpeformen med det. Bekymrer meg litt for misfarging bare.

E ElecTriX skrev:
Liten update med skiss (med 110mm rør)
[bilde]

Prinsippet blir jo at når betongen har herdet så skal da rørene tas ut, støttebjelkene bort og så ta bort de ytre langveggene for deretter dra ut betongfundamentet.

Føler at jeg må kjøpe mye formolje (eller voks?) Og smøre hele forskalingen inn med det. Bekymrer meg litt for misfarginger bare.
Det går bra med vanlig matolje om du ikke vil grise med diesel eller spillolje.

• Liker
ElecTriX
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det går bra med vanlig matolje hvis du ikke vil klisse med diesel eller spillolje
Raps? Misfarginger?

E ElecTriX skrev:
Raps? Misfarginger?
Du kan selvfølgelig skaffe en spesiell formolje om du ønsker det, men for ditt bruk duger nok vanlig rapsolje, den misfarger ikke, er rimelig miljøvennlig, billig og ufarlig.

• Liker
ElecTriX
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.