5.088 lest ·
35 svar
5k lest
35 svar
Armere gipsplater
Trenger nok ikke noen lyddemper hvis man har viften mot garasjen. Bruker man trykkluft i garasjen så bråker det uansett så kompressoren merkes knapt.Lostmoose skrev:
Jeg antar at luftretningen er mot garasjen (mindre passende å pumpe luft fra garasje inn mot kjeller). Man trenger også en tilbakeslagsventil for at det skal være godkjent så avgassene ikke kan trenge inn i kompressorrummet.
Jeg har allerede bygget boksen for et halvt år siden, så den biten er allerede klar. Men det ble etter samme oppskrift som du foreslo. Plyfa/OSB ytterst og så "kledd" med gips innenfor. Lydisoleringen ble veldig bra, samtidig som jeg fikk bedre brukbarhet av rommet, men nå har altså et nytt problem oppstått, varmeutviklingen ved luftkrevende verktøy blir for stor rett og slett. I hvert fall om sommeren.Finndjävel skrev:
Derfor "løftet" jeg tråden.
Stemmer at luftretningen blir fra kompressoren til garasjen. Enklere hadde vært å sette viften i en av lådas vegger, men da motarbeides jo mye av lådas lydisolerende funksjon. Ut til garasjen gjør det ikke så mye om det bråker, spesielt ikke om man jobber med hørselvern som man gjerne gjør når man bruker slipemaskin.c_olsson skrev:Behøves nok ikke noen lyddemper om man har viften mot garasjen. Bruker man trykkluft i garasjen så bråker det uansett så kompressoren merkes nok knapt.
Jeg antar at luftretningen er mot garasjen (mindre passende å pumpe luft fra garasje inn mot kjeller). Man trenger også en tilbakeslagsventil for at det skal være godkjent slik at avgasser ikke kan trenge inn i kompressorrommet.
Det der med "godkjent" var et interessant innlegg. Dette er ingen prosessindustri og i det øvrig dårlig ventilerte garasjen kjøres aldri noen forbrenningsmotorer lenger enn et sekund eller så. Mener du at det er et krav selv for oss fritidsboligseiere å følge disse direktivene?
Jeg kunne ellers tenke meg en tilbakeslagsventil av typen "kallrasskydd" mye for ikke å ha et åpent hull rett inn til kompressoren for å beskytte litt fra støv og lyd når ikke viften går. En annen poeng er at kompressoren ikke skulle ta inn luft den veien (når den går og trenger å "puste") og derfor motvirke viftens funksjon.
Jeg blir dog usikker på om en slik ventil skulle få plass inne i røret da det nok er knapt langt nok til å huse viften, eller om man måtte gjøre noen "stygg" kompromiss for å få plass. Utvikle gjerne hvordan du tenker.
Det var en interessant analyse og å få litt tall på det hele. Jeg tenker meg at en "usynlig" siffra i beregningene på hvor mye ventilasjon kompressoren får, er innsugsluftens ventilerende effekt. Jeg noterte i vinter at innsugsluften senket temperaturen effektivt i skapet slik at temperaturen faktisk sank ved drift. Netto temperaturendringen var likevel positiv og økte temperaturen en stund etter at kompressoren hadde slått av.c_olsson skrev:Skal man kjøre kontinuerlig så er ventilasjonsbehovet omtrent 100 liter/sek per kW avgitt effekt i kompressoren. En baderomsvifte klarer rundt 50 liter/sek og burde være tilstrekkelig for en vanlig liten 1kW kompressor om man ikke kjører kontinuerlig hele tiden (det gjør man sjelden om man er alene, anbefalingene gjelder først og fremst for industrier med flere brukere per kompressor).
Min tanke rundt hvordan man kan omgå problemet med at en enkel vifte ikke er tilstrekkelig, er å montere en til, men jeg tar en ting om gangen og tester meg frem. Det er en fordel å ikke ha for mye "åpent" når de mindre luftkrevende verktøyene brukes, så det er som med alt, en vurdering.
Luften suges inn i boksen fra rommet ovenfor. Dette rommet er dog ikke ubenyttet, men brukes som lagring. I bakkant på boksens overside har jeg boret et antall hull som fungerer som "inntak". Dette inntaket ledes via en dobbelvegg i boksens bakkant som er lyddempet. Luften "finner veien" inn i boksens underkant. Resultatet med den lyddempede dobbelveggen ble fullt tilfredsstillende lydvolummessig og etter det jeg kan bedømme, fullt tilstrekkelig flyt for kompressorens "pust" også.
Skulle man resonnere etter passive prinsipper for ventilasjon, at varm luft stiger, så ville det vært smart å ventilere ut overskuddsvarmen oppover, men nå er ikke boksen bygget slik, og kreves altfor store ombygginger får jeg kanskje revurdere boksens konstruksjon helt. Den er som sagt fullt tilstrekkelig for mindre luftkrevende jobber som renblåsing, lakking og til og med mutterpuffran. Derfor tenker jeg at den bare trenger "litt hjelp" med ventilasjonen for de mest krevende jobbene, når kompressoren står på hele ettermiddagen og jobber med å drive slipemaskiner og kanskje i fremtiden også blaser.
Skulle man resonnere etter passive prinsipper for ventilasjon, at varm luft stiger, så ville det vært smart å ventilere ut overskuddsvarmen oppover, men nå er ikke boksen bygget slik, og kreves altfor store ombygginger får jeg kanskje revurdere boksens konstruksjon helt. Den er som sagt fullt tilstrekkelig for mindre luftkrevende jobber som renblåsing, lakking og til og med mutterpuffran. Derfor tenker jeg at den bare trenger "litt hjelp" med ventilasjonen for de mest krevende jobbene, når kompressoren står på hele ettermiddagen og jobber med å drive slipemaskiner og kanskje i fremtiden også blaser.
Klikk her for å svare