Hei.
Skal bygge en støttemur i Leca ca 80 cm høy. Den vil ha 2 stk 135 vinkler som jeg kapper til manuelt. Hvordan armerer jeg disse på best måte? Blir en svak del i konstruksjonen. Tenkte på å kappe den ene siden på "stigen" av bistålet og vinkle det, men det føles svakt.
Noen som har tips?
Skal bygge en støttemur i Leca ca 80 cm høy. Den vil ha 2 stk 135 vinkler som jeg kapper til manuelt. Hvordan armerer jeg disse på best måte? Blir en svak del i konstruksjonen. Tenkte på å kappe den ene siden på "stigen" av bistålet og vinkle det, men det føles svakt.
Noen som har tips?
Så har jeg gjort.
Legg inn litt ekstra armering med overlapp en halvmeter hver vei, hvis du er bekymret. Som amatør har jeg resonert at det er billigere å overarmere enn å ansette en konstruktør, så jeg pleier nok å velge den løsningen. Men det krever jo en viss følelse uansett..., å gjøre om kan jo bli ganske dyrt/tidskrevende.
Lest denne?
https://www.google.com/url?sa=t&sou...cQFnoECCwQBg&usg=AOvVaw0vgPi5xg3O2LCwEf0y-F_h
Jeg ville vært mer bekymret for trykket fra veggen, sidestøtte for å håndtere sidekrefter?
Legg inn litt ekstra armering med overlapp en halvmeter hver vei, hvis du er bekymret. Som amatør har jeg resonert at det er billigere å overarmere enn å ansette en konstruktør, så jeg pleier nok å velge den løsningen. Men det krever jo en viss følelse uansett..., å gjøre om kan jo bli ganske dyrt/tidskrevende.
Lest denne?
https://www.google.com/url?sa=t&sou...cQFnoECCwQBg&usg=AOvVaw0vgPi5xg3O2LCwEf0y-F_h
Jeg ville vært mer bekymret for trykket fra veggen, sidestøtte for å håndtere sidekrefter?
Okei, kjør på det også.B BSOD skrev:Så har jeg gjort.
Legg inn litt ekstra armering med overlapp en halvmeter på hver side, om du føler deg urolig. Som amatør har jeg resonert at det er billigere å overarmere enn å ansette en konstruktør, så jeg pleier nok å velge den veien. Men det krever jo en viss følelse uansett..., å gjøre om kan jo bli ganske dyrt/tidskrevende.
Lest denne?
[lenke]
Når det gjelder trykket fra bakken har jeg også vært litt bekymret, men ifølge finja skal det fungere siden det ikke er mer enn 80 cm. Grunnlaget blir Leca som settes tverrgående så det danner en L-støtte.
Kanskje jeg burde bruke skalblokk i stedet... slitsomt å pusse bare.
B BSOD skrev:Så har jeg gjort.
Legg inn litt ekstra armering med overlapp en halvmeter til hver side, om du føler deg bekymret. Som amatør har jeg resonnert at det er billigere å overarmere enn å ansette en konstruktør, så jeg pleier nok å velge den veien. Men det krever jo en viss følelse uansett..., å gjøre om kan jo bli ganske dyrt/tidskrevende.
Lest denne?
[lenke]
Klikk her for å svare