OSB som kles med noen lag gips. Trengs bare stendere i hjørnene. Tungt nok og billig. Alt materialet finnes på ByggMax. Antar at det du skriver i TS om ventilasjon og serviceluker er med i planleggingen. Stendere forresten. Litt lekt er nok.
mvh Findus

• Liker
Finndjävel og 1 annen
  • Laddar…
RB: Ja det var vel kanskje ikke først og fremst din holdning jeg mente, man trenger bare ta til seg så mye som man tror man fortjener.;)

Sidesporet med bilmotorer kan vi diskutere i det uendelige. Det finnes mange effektive og stille bilmotorer, og det er jo kanskje et effekt-okompromiss, men jeg er heller ikke ute etter å trimme kompressoren. Bare at pustingen skal være tilstrekkelig for den effekten som brukes.

Jeg tror på empiriske studier, dvs forsøk. Så jeg kommer til å teste. Ofte gjør jeg noe, ikke fordi det er enkelt, men fordi det er slik jeg vil ha det. Hvis prosjektet faller godt ut, kanskje jeg deler det her slik at andre kan dra lærdom av mine erfaringer. det er ingen vits i å poste noe på forhånd da jeg ikke vet om det kommer til å bli så bra jeg vil ha det, eller om det i det hele tatt blir det endelige resultatet.

Jeg takker for tipsene angående materialvalg, jeg har ikke bestemt meg enda, plywood, OSB eller MDF blir det nok. Med tanke på materialforbruket, har jeg nok ikke råd til mer enn dette. For det er jo ikke bare plater som skal kjøpes, beslag, skruer, lekter, hylleplan og mer til kommer nok til å gå med før dette er "klart". Forhåpentligvis er et par mellomdager nok til å ferdigstille, men jeg er vanligvis tidsoptimist og det pleier å ta omtrent tre ganger så lang tid, minst, så vi får se...

• Liker
Sister ray
  • Laddar…
Mikael_L
Når jeg hadde lest halvveis i tråden tenkte jeg foreslå at du bygger i et sterkt, men billig materiale, så limer/skruer på et lag gips for å øke vekten og innføre en til resonansfrekvens (motvirker at en del frekvenser i stedet risikerer å bli forsterket).

Men så så jeg at findus42 allerede hadde kommet med det forslaget. :)

Et interessant forslag, som virker mer velbegrunnet nå når to personer har kommet med samme forslag. Skal vurdere det.

Satt i går igjen med skissen og innkjøpslisten, og puslebitene faller sakte men sikkert på plass, og i går kom jeg over en interessant tråd om "lydfeller" på et forum, og det som ble nevnt der, følger min prinsipp. Jeg har jo ingen sofistikert måleutstyr og ikke tilstrekkelig fagkunnskap, så for min del får det bli litt "trial and error".

Så skal det jo nevnes at det er ikke noe verdensmesterskap jeg er ute etter, men å møblere rommet den står i og samtidig kanskje tjene en desibel eller to. Jeg kommer jo uansett ikke til å se på film og lakke båten samtidig! :p

I helgen kom den virkelige ildprøven for kompressorboksen. Selv om den har vært "ferdig" i et par uker, er det ikke før nå kompressoren har blitt kjørt i noen større utstrekning. Ved oppstart og den første testen bemerkes det at lydvolumet nå er som om kompressoren sto i et annet rom, så langt er jeg fornøyd.

Jeg får en litt morsom effekt av at innsugsluften tas via baksiden, mot ytterveggen. Det resulterer i at temperaturen synker under drift, for så å øke når kompressoren stopper opp. Når kompressoren startes etter en lengre tids stillstand må den pumpe opp fra null (i prinsippet) og går derfor lenger enn ved vanlig mer kontinuerlig bruk. Ved denne første testen steg temperaturen i boksen opp til ca 25 grader, for å så drøye en god time før den sank igjen. Jeg tenkte da at jeg nok blir nødt til å komme opp med en god ventilasjonsløsning om jeg skal bruke den mer kontinuerlig. Men til min store forbauselse steg temperaturen aldri over 25 grader til tross for en hel dags mekking og flere dekkskift der mutterpistolen gikk varm. Hver gang kompressoren starter opp, kjøler den seg selv slik at den på nytt må begynne å varme opp rommet den står i. Jeg roper ikke hurra ennå, flere tester kommer, temperaturmåleren vil bli sittende og maks/min-verdiene tilbakestilles ved hver anledning for enkelt å holde kontroll på temperaturen. Målersonden henger like over kompressorblokken på ca 10 cm avstand.

Det endelige konstruksjonsvalget ble en "sandwich-konstruksjon" av OSB, asfaltmatte (jeg hadde liggende) og gips. Luken til fronten er så bisarrt tung at jeg knapt orker å løfte den, men platene oppleves virkelig stumme, slår man knyttneven midt på en flate blir det bare en stum dunk. Jeg vil også takke for tipset om lekter som tynn regel, det har vært virkelig nyttig, ikke bare i denne konstruksjonen. Bilder kommer for de som er interesserte, når alt er helt ferdig. Tanken er at "møbelet" også skal tjene som klesoppbevaring, og den delen gjenstår enda.

• Liker
findus42
  • Laddar…
Ettersom det ble spurt om evaluering tidligere i tråden:

Nå har jeg kjørt kompressoren ytterligere, hovedsakelig med den store muttertrekkeren som jo bruker masser av luft, men også med andre verktøy, og uansett hva jeg gjør, blir det ikke varmere enn 25 grader i "skapet". Enten starter jeg den bare opp, kjører en gang og slår av den, da blir det maksimalt varmt i skapet, så synker jo temperaturen naturligvis hvis den ikke går noe mer, men for hver gang den starter opp, kjøler den seg selv, temperaturen i skapet raser og den må på nytt begynne å varme opp luften i skapet. Kanskje jeg har en fordel av at dette er plassert i en kald kjeller, kanskje fordi den tar inn luft bakfra, så all luft passerer den kalde ytterveggen? Men det føles uansett fint å vite at den største bekymringen med dette prosjektet, uteble. Overopphetingsproblemer ser det ut til at denne konstruksjonen ikke har.

Halvferdig prosjekt, i bakkant vises platen som fungerer som luftinntak, luften tas inn via hull i bakkant av platen ovenpå og kommer inn i skapet nedenfor ved gulvnivå. På bildet ser man også at en plate er lagt på gulvet, dette for å motvirke resonans via gulvet. Selv om det er i stum betong kan det knapt skade, dessuten fikk jeg en passende høyde på "gulvet" inne i boksen som tilsvarer regelen i forkant. Lettere å rulle inn og ut av kompressoren da.
Et halvferdig DIY-prosjekt med kompressorplassering i et hvitt, trebelagt skap. Verktøy på benken, plastkasse og aluminiumsboks på gulvet.

"Ferdig" prosjekt. Det ble noen kompromisser i denne løsningen. Egentlig hadde jeg ønsket å bygge det "motsatt" med kompressoren øverst og oppbevaring under, men jeg vurderte dette som ennå vanskeligere, først og fremst å kunne ta inn og ut kompressoren for service og reparasjoner. Dessuten ville man kanskje få ytterligere resonansproblemer om kompressoren ble stilt på en hylle og ikke som nå, på gulvet. Den store platen i forkant sitter med ti stykker M6 som skrues i begge reglene, en oppe og en nede.
Knagger med jakker, hylle med kurver og hjelmer, støvler og sko på gulvet i en kjeller.

Neste idé, liksom for å avslutte prosjektet, er å gjøre noe med "tomrommet" bak jakkene. En idé jeg har er å lage et par skyvedører ut fra frostet plastglass. På den måten kan man "skjule" stygg oppbevaring, samtidig som man fortsatt har glede av belysningen inni. Jeg innrømmer at plasseringen av spottene knapt var nødvendig, men jeg hadde dem liggende fra et annet prosjekt, og kabler var allerede trukket fram. Innspill på hvordan man kan jobbe videre med denne "møbel"? Smart oppbevaring kan jeg i hvert fall ikke få for mye av!

• Liker
tobbbias og 1 annen
  • Laddar…
En liten kompressor suger jo inn opptil 200 liter luft/min, så det blir en hel del kjøleluft som kommer inn i boksen når man bruker trykkluften. Så noen varmeproblemer får man neppe.

...Noe jeg nå med noen forsøk på empiriske undersøkelser har vist. Grunnen til at jeg følte slik nødvendighet for å vise dette, var på grunn av den skepsisen som tråden ble innledet med. Det føles imidlertid godt å ha bevist dette for seg selv, så man slipper å tenke. Termometeret vil få bli sittende, dels som fortsatt overvåking, men ettersom det har ute/inne-funksjon ser jeg også omgivende romtemperatur, noe som er interessant å ha litt her og der i et hus med forskjellige varmekilder.

Så kan man nok resonnere seg frem til at en kompressor som står i et varmere rom, med mindre luftvolum innenfor kassen og med dårligere tilførsel, kanskje vil få en usunn arbeidstemperatur etter en stund. Så det er et poeng å ta i betraktning, men ingenting som umuliggjør operasjonen med å bygge inn en kompressor.

Det er bra med konstruktiv kritikk "du burde tenke på dette" eller lignende. Men klimaet på internett har blitt hardere og det er mindre heiing og mer tvil. Snart tør man vel ikke poste noe som helst lenger, men drivkraften ligger i at det er gøy å dele! Konstruksjonen ble enklere enn jeg hadde tenkt meg, men med visse innrømmelser av funksjon.

• Liker
vanpire og 1 annen
  • Laddar…
Mikael_L
Jeg er glad for at du våget å bygge, og deretter målte temp, og fremfor alt at du deretter skrev i tråden om hva du kom frem til.

Kunnskapsmassen på forumet har ikke stoppet i vekst. :thumbup:

• Liker
tobbbias og 1 annen
  • Laddar…
Nå må jeg ta et steg tilbake og innrømme at jeg nok var litt forhastet i min konklusjon om at ventilasjonen til kompressoren er tilstrekkelig. Etter å ha brukt trykkluftdrevet slipemaskin en ettermiddag ser jeg at temperaturen inne i skapet har steget til nærmere femti grader! Siden jeg vil kunne bruke slipemaskinen og også andre mer luftkrevende maskiner, så må dette problemet løses. Jeg tenker at en termostatstyrt vifte som jeg har på hyllen burde fungere.

For å fortsatt ha det lydisolert mot boligdelen av huset tenkte jeg derfor å lage et hull mot garasjen, men den veggen er i 20 cm lettbetong, så jeg lurer på hvordan jeg skal lage hullet for viften. Jeg har både bilmaskin og stor slagbormaskin, men jeg tenkte å bore flere mindre hull (ca. 20 mm) med slagbormaskinen i en sirkel og så "åpne" hullene med en meiselhammere. Tenker at selv om hullet blir litt ujevnt, gjør ikke det så mye når viften er på plass.

Tankar om dette?

Hul i kjellervegg med rør stikkende gjennom, skapt ved boring. Veggen har grønnaktig tekstur og er omgitt av metallrør.

Bor med blått metallhode på pappunderlag, brukt til å bore 25 cm dypt hull i en kjellervegg.

Jeg boret nylig et 25 cm dypt hull gjennom en kjellervegg med en slik bor kjøpt på Jula. Fungerte helt fint. Dog ble fruen litt sur siden det bråkte "litt" i etasjen over :)

Javisst hullsag i alle ære, men jeg trodde ikke hullsager for betong i 100mm-utgave var fornuftig prissatte for et engangsjobb. Men ser at Jula også har en hullsag for dette for en hundrelapp. Hmm, skal sjekke hva jeg har "på hylla" først, tror ikke jeg har noen i så stor diameter.

Takk for tipset iaf. :)

Bygg stommen av OSB og kle innsiden med gips + noe absorberende materiale, f.eks. høyttalerisolering. Gips er billig, du kan legge flere lag. Det er vekt du er ute etter om du vil oppnå lydisolering. MDF er ganske tungt og kan også brukes mens kryssfiner ikke lydisolerer nevneverdig.

Skal man kjøre kontinuerlig så er ventilasjonsbehovet omtrent 100 liter/sek per kW avgitt effekt i kompressoren. En baderomsvifte klarer rundt 50 liter/sek og burde være tilstrekkelig for en vanlig liten 1kW kompressor om man ikke kjører kontinuerlig hele tiden (det gjør man sjelden om man er alene, anbefalingene gjelder hovedsakelig for industrier med flere brukere per kompressor).

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Om plass finnes så går det jo an å bygge lyddempere som viften kan suge gjennom og for returluften.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.