Bosse: Min beregning av den utbredte lasten har jeg dessverre ikke lenger, bare summen, 18 kN/m. Av det bør vel 12 kN/m være snø. Da bøyer IPE 270 ned ca 16 mm. Det var den 19/11 jeg gjorde beregningen, men kan altså ikke kontrollere den. Jeg pleier dog ikke å regne i underkant. Det er et veldig stort tak...
Bosse: Min beregning av den utbredte lasten har jeg dessverre ikke lenger, bare summen, 18 kN/m. Av det bør vel 12 kN/m være snø. Da bøyer IPE 270 ned ca 16 mm. Det var den 19/11 jeg gjorde beregningen, men kan altså ikke kontrollere den. Jeg pleier imidlertid ikke å regne i underkant. Det er et veldig stort tak...
Hva brukte du for influensbredde da? Selv får jeg 6,9 kN/m for karakteristisk snølast
Jeg husker virkelig ikke hvordan jeg tenkte annet enn at jeg minnes at jeg syntes det var et uvanlig stort overheng ved ytterveggene. Men, jeg må nok ha gjort en regnefeil, for når jeg nå regner om det fra grunnen av får jeg 6,88 kN/m for karakteristisk snølast, dvs samme som deg. Da er 18 kN/m åpenbart urimelig. Det bør i stedet være 11,2 kN/m for snølast og egenvekt. Jeg pleier å bruke datamaskinens egen kalkulator. Den kan tulle til det hvis man glemmer å først trykke på Clear og deretter på Clear All. Jeg er en gammel mann.
Justus, ingen skygge skal falle på deg eller dine beregninger. Jeg er bare glad for at bjelken muligens kan dimensjoneres ned
Som sagt er jeg utrolig takknemlig for all innspill....
Hva tror dere om dette opplegg?
Bjelken festes med fransk skrue nedover og muligens oppover. Overliggeren og underliggeren limes dessuten.
Tenker meg 4 franske skruer nedover i hvert opplegg og 4 franske skruer oppover ved hvert opplegg. I neste "lag" kan jeg dessuten dra en regel loddrett rett over bjelken fra hver side. Den regelen festes både i overliggeren, underliggeren og lenger nede i konstruksjonen.
Jeg husker virkelig ikke hvordan jeg tenkte annet enn at jeg husker at jeg syntes det var et uvanlig stort overheng ved ytterveggene. Men, jeg må nok ha gjort en regnefeil, for når jeg nå regner om det fra grunnen får jeg 6,88 kN/m for karakteristisk snølast, dvs samme som deg. Da er 18 kN/m åpenbart urimelig. Det bør i stedet være 11,2 kN/m for snølast og egenvekt. Jeg pleier å bruke datamaskinens egen kalkulator. Den kan leke med det om man glemmer å først trykke på Clear og deretter på Clear All. Jeg er en gammel mann.
Det er virkelig lett å gjøre, det har skjedd med oss alle
Justus, ingen skygge skal falle på deg eller dine beregninger. Jeg er bare glad hvis bjelken eventuelt kan dimensjoneres ned
Som sagt er jeg utrolig takknemlig for all innspill....
Hva tror dere om dette opplegget?
Bjelken festes med fransk skru nedover og eventuelt oppover. Overliggeren og underliggeren limes dessuten.
Tenker meg 4 franske skruer nedover i hvert opplegg og 4 franske skruer oppover ved hvert opplegg. I neste "lag" kan jeg dessuten dra en regel loddrett rett over bjelken fra hver side. Den regelen festes både i overliggeren, underliggeren og lenger ned i konstruksjonen.
[bilde]
Plasser de doble stolpene i enden av bjelken i stedet så ikke støtten blir så ”lang”, det kan oppstå tvangskrefter hvis man har en for utbredt støtte. Det holder med en skrue på hver side i underkant på bjelken. Skrur du i overkant oppstår også tvangskrefter. Så prøv å gi bjelken mulighet til å bevege seg fritt parallelt med dens lengdeakse. De vinkeljernene du har tegnet inn skrur du kun i trevirket og presser dem mot bjelken. Da hindres bjelken å bevege seg sideveis men kan bevege seg i lengderetningen. Deretter må bjelken stagges sideveis hele dens lengde. Du kunne skru oppover gjennom flensen men da bør hullet i stålet være avlangt i bjelkens lengderetning. Helst bør overflensen stagges sideveis direkte til takbjelkene.
Vanskelig å forklare så jeg legger ved et bilde av hvordan jeg gjorde det hjemme. Det ble veldig klissete så vi får se hvor forklarende det ble
Poenget med bossespecials skisse er at den viser hvordan du kan avstive bjelken både mot vippebevegelser og sideveis forskyvning uten å hindre dens bevegelse i lengderetningen. Stålet har som kjent betydelig større lengdeutvidelse enn tre.
Hva mener du med taktegningen? Det er jo et annet hus.
Faen så deprimerende, jeg innser nå at jeg ikke har noen konstruksjonstegning på det store huset. Undrer meg på hvordan konstruktøren da skal kunne gjøre beregningen.