D
Tenker at jeg klarer å gjøre overgangen på 1-2 uker. Da kjører jeg 6 stk stempler og regel på 45x220.

Takk

Jeg har forsøkt å spare litt med telefonen (så en liten parentes for at man har glemt en null), men jeg vil tro at du kan krype ned til kanskje en IPE240 hvis du er skikkelig tøff.
Dette forutsetter at:
* Bjelken er ordentlig stagget i sidelengs retning.
* Hvis du kan tillate at bjelken bøyer seg ned 10 mm av egenvekt ved montering. Dette kan bygges bort før du setter partiet.
* Ingen snø på taket ved montering.
* At du har 20 mm drevmål over karmen.

Dog kan nedbøyingen av snø komme til å vises. Nedbøying større enn L/300 pleier å begynne å vises. Total nedbøying her ca L/250.

Velger du IPE270 vil jeg også si at nedbøyingen fungerer.

Hva tror du justus?

Sist redigert:
  • Liker
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
D
Ahhh skulle jo være suksess. Ikke så mye for høyden som for bredden......

Men snart kommer vel Justus og ødelegger festen

Dog skulle jo en IPE 270 eller 300 også være suksess, gir meg jo noen cm ekstra.

B bossespecial skrev:
Jeg har forsøkt å regne litt med telefonen (så en liten parentes for at man har glemt en null) men jeg vil tro at du kan krype ned til kanskje en IPE240 om du er virkelig tøff.
Dette forutsetter at:
*Bjelken er ordentlig stagget i sidelengs retning.
*Om du kan tillate at bjelken bøyer ned 10mm av egenvekt ved montering. Denne kan du bygge bort før du setter inn partiet.
*Ingen snø på taket ved montering.
*At du har 20mm drevmån over karm.

Dog kan nedbøyningen av snø komme til syne. Nedbøyning større enn L/300 pleier å bli synlig. Total nedbøyning her ca L/250.

Velger du IPE270 så vil jeg også si at nedbøyningen fungerer.

Hva tror du justus?
Gjorde en liten redigering

D Derbyboy skrev:
Ahhh skulle jo være suksess. Ikke så mye for høyden som for bredden......

Men snart kommer vel Justus og ødelegger festen

Dog ville jo en IPE 270 eller 300 også være suksess, gir meg jo noen cm ekstra.
Neida, tror snarere at han beriker festen:D

Avhengig av hvordan man fester karmen i toppen kan man trenge å være litt kreativ slik at eventuell innfesting tillater litt vertikale bevegelser.

D
Spennende :)

Jeg gjorde noen justeringer av Word-skissen min ovenfor i henhold til instruksjonene dine. Jeg kan ha gått glipp av noe.

Med eksisterende grunnmur og opplag på 145mm så ville følgende veggkonstruksjon være mulig.

Regner videre på en IPE 330 til Justus våkner :)

Kan jeg ha en IPE 300 så kan jeg ha 70mm isolasjon i stedet for 45mm

Kan jeg ha IPE 270 så kan jeg i tillegg få en smalere vegg (bygger inn mindre i rommet).
Skisse av veggkonstruksjon med lag-informasjon, penn og viskelær på ruteark. Tekst beskriver lagtykkelse, inkludert isolasjon og plater.

Egentlig kom jeg frem til HEA 260 bare for å holde nedbøyningen på et meget lavt nivå (ca L/450). Deretter oversatte jeg resultatet til en IPE og havnet da på et noe høyere yttröghetsmoment og IPE 330. Det er klart at om man skaper en margin (plassmessig og visuelt) for en litt større nedbøyning så synes jeg at en IPE 270 kan fungere.

• Liker
johel572
  • Laddar…
D
Hva mener dere med større margin for nedbøyningen. Er det spalten mellom bjelke og dørkarm?

Leste at skyvedørene maks får settes inn der det kan bli 10 mm nedbøyning.

D Derbyboy skrev:
Er det glippen mellom bjelke og dørkarmen?
Ja.

D
Men den setter man igjen med noen form for lokkbrett eller lignende, ikke sant?

Skjøtet blir snart klart, og da skal jeg ansette en konstruktør.

Tror dere jeg klarer kuldebroen om jeg kjører 45 mm utenfor bjelken og 45 mm innenfor bjelken? Isolering altså......

Svar: Ja. 45 + 45 fungerer sikkert. Du hadde vel bare 120 i den eksisterende veggen?

D
Dagens vegg er i tre seksjoner kan man si:

15 cm isolasjon nederst så kommer vinduspartier og ovenfor 10 cm isolasjon.

Tanker om å kle inn bjelken i oljeboard?

Jeg skulle nok foreslå at du bruker større del isolasjon utenfor bjelken nettopp for å holde bjelken varmere. Deretter noen centimeter isolasjon mellom bjelke og diff.sperre for å forhindre kondens.

Justus: IPE270 havnet vel ganske nøyaktig på 10mm for snølast?

D
Ok skal regne litt på å legge 70mm utenfor og 21 mm innenfor. Kan bli sånn at opplaget da havner innenfor grunnmuren.

Høvler man isolasjonen da? Altså "tar av" fra en fulle med 45 mm isolasjon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.