Det kan være problematisk å kombinere stål og tre. Ofte krever det at man borer hull og bolter fast. Noen ganger kreves påsveisede ekstra flenser i bjelkens kortender. Ovenfor en bjelke kreves det ingen hammerbånd. Hvis du utnytter hele rommet ovenfor åpningen, tror jeg at du kan få plass med en limtrebjelke. Det blir mye enklere og billigere. I stedet for HEA 220 kan du bruke 215x360 mm limtre hvis du vil minimere bjelkens høyde.

• Liker
bjorkand
  • Laddar…
D
Underliggeren under bjelken kan jeg kanskje lime fast.

Får jeg inn en limtre så kanskje jeg kan feste skyvedørene direkte i limtræet.

215 limtre blir for bredt siden veggene bare er 120-140mm.

Det er ingen regelverk under takbjelkene utenom takplatene som ligger i prinsippet mot reglene, evt litt råspont imellom.

215x360 kan erstattes av 90x495, 115x450 eller 140x405.

D
Sånn, nå har jeg vært ute og kikket igjen.

Åpningen vil bli 600cm. Høyden jeg har å spille på oppover er 360 mm. Men da er det tight og hvis jeg har regnet feil på noen millimeter, så blir det slitsomt.

Antar at det blir en HEB eller HEA da?

Eller hva sier beregningene dine, Justus?

Skulle jeg klare meg på IPE 30 så pleier det å lukte suksess.

Jeg skal skanne inn farfars tegninger inkl. konstruksjonstegninger i uka, så vi kan ta oss en skikkelig dypdykking ;)

Ja, med de forutsetningene er det bare stål som gjelder. Enten HEA 260 eller HEB 240 eller IPE 330. IPE 330 er bare 160 mm bred.

D
En IPE 33 ville jo vært en suksess uten like :)

Jeg har funnet ut at bredden ikke spiller så stor rolle. Kan jo bygge innover i rommet noen cm.

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
D
Beste Justus,

Tror du punktbelastingen blir et problem?

Huset er murt på betonghullstein som i sin tur ligger på en støpt betongsåle som i sin tur står på fjell.

Bildet viser et krypkjeller med eksponert rørleggerarbeid i betongblokker på en ujevn bergflate.

Bra spørsmål. Med 13 kN/m i jevn last og 6 m spennvidde blir lasten per støtte 39 kN. En IPE 330 med en støttelengde på 300 mm og en bredde på 160 mm gir et støttetrykk på 785 kPa, dvs ca 8 kg/cm2. I min gamle håndbok Bygg angis bruddgrensen for trykk for betonghullstein til 42,5-50 kg/cm2, så det burde være greit. Beklager de gamle enhetene, men det gikk raskest så.

• Liker
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
D
Min farfar hadde likt at du brukte de gamle enhetene :)

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
D
Justus har du noe tips om hvordan stemningen bør skje i slike tilfeller?

Mener du stemplingen?

D
Haha, ja det gikk litt fort. Takk

D
Hva tror du om å leie 6 stk stempler

Åpningen er 640cm pluss opplag 30cm + 30cm (to søyler/opplegg)

Det blir altså 700cm tak som skal holdes oppe

To stk lekter 45x220 og tre stempler i to seksjoner

Det er altså en lekt og tre stempler på en seksjon som skal holde oppe 350 cm tak.

Høres det greit ut?

D
Bør jeg behandle bjelken før jeg "legger" den opp?

Brannsikring, maling og/eller korrosjonsbeskyttelse?

Mvh

D Derbyboy skrev:
Det er altså en regel og tre stempler på en seksjon som skal holde opp 350 cm tak.
Det fungerer om du skal ha det en kort tid.
Stålet bør brannsikres. Enten male det med brannmaling eller kle det med dobbelt gips.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.