Men på den annen side så finnes fasadetegninger mm samt en beskrivelse av taket som kan jeg ta fram. Store deler av taket kan/skal rives opp så jeg kan nok dokumentere en god del.
Jeg skal hjem nå og gjøre om skissen i henhold til deres instruksjoner.
Må du forresten ta inn en konstruktør? Setter du sammen alle skissene du har laget og lager en målestokktro tegning burde du vel få gjennom en byggemelding uansett? Om du nå stoler på resultatene du har fått
Kanskje, vi får se hvor lenge dere orker med spørsmålene mine......isf ville jeg lære meg selve utregningen. Formelen har jeg, men jeg gikk bet på hvordan jeg skulle finne frem til visse verdier.
Men om leverandøren sier at det skal være maks nedbøyning 10 mm og så anbefaler de en distanse på 10 mm rundt hele karmen da klarer selve konstruksjonen 0 mm nedbøyning.
Det innebærer at jeg egentlig bare trenger å tilpasse distansen til nedbøyningen.
Eksempel.
En bjelke gir nedbøyning 20 mm da sørger jeg for at rommet mellom karm og bjelke er 20mm. Hvorfor har de da i det hele tatt anbefalinger?
Det vanligste er nok en limtrebjelke over et så langt skyvedørsparti, og da er det naturlig at karmen festes i limtreet. Det lengste parti som jeg har erfaring med er ca 4 meter, men da ble de store taklastene ikke tatt opp i fasaden. Du må lese nøye gjennom produsentenes anvisninger, men jeg mener å huske at karmene har plass for litt spill.
Jeg så nettopp på WillabGardens foldedørsparti WG 95 som kan leveres maks 5 meter langt. Der skrus karmen rundt med c/c 600 mm samt 100 mm fra hjørne. Mellom karm (strangpresset aluminium) og omkringliggende regel finnes en gummilist. Se bilde.
Jeg mistenker at de produsenter du har sett på bruker grovere ting, men de har sikkert mange monteringseksempler.
Med en IPE 270 så blir den sesongbaserte variabelen i nedbøyingen 10 mm, hvilket tilsvarer L/600. Dette mener jeg en seriøs produsent må kunne håndtere.
IPE 330 gir 5 mm for snølast.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.