Finnes et ytterligere aber og det er at byggesaksfrie skur skal ha sin næring i fasaden. Sukk!
(skal undersøke nærmere hva det eksakt innebærer. Kanskje kan fasaden anses ta bæring ettersom den tar skjærkraft om det tilkobles med noen vinkler (eller om bæris felles inn i takfoten) til tross for at den i bakkant står på tre søyler.
Jeg synes at skjermtaket enten skal starte under eller over det utskytende taket. Et skjermtak med kraftig helling som med sin øvre del ligger over nåværende yttertak kunne sett ganske kult ut. De indre søylene kan du alltid forankre i veggen. Det gir deg dessuten mer handlingsfrihet om du skal forstørre skjermtaket. Om du vil at jeg skal sjekke nedbøyningen må du finne frem plan og seksjon.
Hvorfor ikke på takfoten eller bygge ut takfoten, i det minste visuelt.
Det tror jeg ikke blir så pent. Takets utkraging er jo et veldig tydelig formelement. Bedre å la skjermtaket begynne på en høyde over takkanten. Hadde jeg hatt tid skulle jeg ha tegnet en skisse, men det har jeg ikke akkurat nå.
Skulle virkelig sette pris på en skisse, for jeg kan ikke se at det ville blitt pent.
Du tenker altså et skjermtak med utspring "bakover" over det eksisterende taket. Stolpene må jo stå utenfor det eksisterende taket. Jeg er ikke veldig lysten på å gjøre inngrep i den eksisterende takpappen.
Tenker du et takutspring på skjermen og søylene utenfor det nåværende takutspringet. Har vanskelig for å se hvordan jeg skulle fått til det der som du har tegnet.
Man kan gjøre litt som man vil. Jeg ser for meg lette konsoller i stål som man fester i takfoten. Ingen søyler. Klarglass eller polykarbonat som materiale.. Med tilstrekkelig helling trenger du ikke å tenke så mye på snø.
Hvis limtrebjelken er uskjøtt over de tre søylene har du veldig store marginer på din side. Et lett skjermtak med solid helling som ikke er for dypt blir nærmest ubetydelig. Du har vel fagverkstakstoler?
Det er hjemmelagde bjelker av plywood, typ kertobjelker og ingen fagverk. Bjelken er uskjøtet.
Saken er at jeg helst av alt, i den beste av verdener skulle ønske å bygge et skikkelig altantak på kanskje 7x2.2m uten stolper, men da må min avveksling klare det.
Det er ditt hus, gjør som du synes blir bra. Jeg tror at bjelken over skyvevinduene klarer det. Det er alltid et problem med terrasse tak når fasaden er lav og begrenset.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.