D
Finnes et ytterligere aber og det er at byggesaksfrie skur skal ha sin næring i fasaden. Sukk!

(skal undersøke nærmere hva det eksakt innebærer. Kanskje kan fasaden anses ta bæring ettersom den tar skjærkraft om det tilkobles med noen vinkler (eller om bæris felles inn i takfoten) til tross for at den i bakkant står på tre søyler.
 
Jeg synes at skjermtaket enten skal starte under eller over det utskytende taket. Et skjermtak med kraftig helling som med sin øvre del ligger over nåværende yttertak kunne sett ganske kult ut. De indre søylene kan du alltid forankre i veggen. Det gir deg dessuten mer handlingsfrihet om du skal forstørre skjermtaket. Om du vil at jeg skal sjekke nedbøyningen må du finne frem plan og seksjon.
 
  • Liker
fribygg
  • Laddar…
D
Takk! Kommer tilbake!
 
D
Hvorfor ikke på takskjegget eller bygge ut takskjegget, i det minste visuelt.

Under takskjegget vil det bli for lavt, skyvepartiet er bare 210 på høyden.
 
D Derbyboy skrev:
Hvorfor ikke på takfoten eller bygge ut takfoten, i det minste visuelt.
Det tror jeg ikke blir så pent. Takets utkraging er jo et veldig tydelig formelement. Bedre å la skjermtaket begynne på en høyde over takkanten. Hadde jeg hatt tid skulle jeg ha tegnet en skisse, men det har jeg ikke akkurat nå.
 
  • Liker
Derbyboy og 2 andre
  • Laddar…
D
Skulle virkelig sette pris på en skisse, for jeg kan ikke se at det ville blitt pent.

Du tenker altså et skjermtak med utspring "bakover" over det eksisterende taket. Stolpene må jo stå utenfor det eksisterende taket. Jeg er ikke veldig lysten på å gjøre inngrep i den eksisterende takpappen.

Virkelig verdifullt med innspill.
 
D
Tenker du et takutspring på skjermen og søylene utenfor det nåværende takutspringet. Har vanskelig for å se hvordan jeg skulle fått til det der som du har tegnet.
 
D
Jeg tenker meg å bygge noe med regler.

jeg tror ikke at jeg kommer til å få det til slik at det tåler Max snølast uten at det blir nødvendig å måke.

takfoten er 43 cm høy og platen dekker 17 cm.
 
Man kan gjøre litt som man vil. Jeg ser for meg lette konsoller i stål som man fester i takfoten. Ingen søyler. Klarglass eller polykarbonat som materiale.. Med tilstrekkelig helling trenger du ikke å tenke så mye på snø.
 
D
Takk Justus!

Hva trenger du for å regne på om jeg kan og evt. hvor mye jeg kan henge på min eksisterende avveksling?


Huset er 11,6x6,6 meter

taket er flatt, typ 3 grader

åpningen er 6 m og den bjelken som ble brukt er 90x315 med tre stolper.
 
Hvis limtrebjelken er uskjøtt over de tre søylene har du veldig store marginer på din side. Et lett skjermtak med solid helling som ikke er for dypt blir nærmest ubetydelig. Du har vel fagverkstakstoler?
 
D
Det er hjemmelagde bjelker av plywood, typ kertobjelker og ingen fagverk. Bjelken er uskjøtet.

Saken er at jeg helst av alt, i den beste av verdener skulle ønske å bygge et skikkelig altantak på kanskje 7x2.2m uten stolper, men da må min avveksling klare det.
 
Det er ditt hus, gjør som du synes blir bra. Jeg tror at bjelken over skyvevinduene klarer det. Det er alltid et problem med terrasse tak når fasaden er lav og begrenset.
 
  • Liker
Derbyboy
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.