useless useless skrev:
Fra et allergisynspunkt er det ikke bra å ha asfaltimpregnert papp på innsiden av veggen.
Ok

D Daniel 109 skrev:
Det ble bygd med en del upassende teknikker i samme tidsperiode som plasten ble standard. Men jeg har ikke hørt om noen sammenheng mellom byggeplast og allergier. Har du noen type bevis for den meningen?
Nei, det kan jeg ikke påstå.

Jeg har dog ikke sett noen annen forklaring som er bevist heller.

Det var vel ingen topp av allergier, de fortsetter vel å bli vanligere og vanligere.

/ATW

Javisst, du kan se en sammenheng med all utvikling hvis du føler for det. Det er bare å nevne noe som har blitt vanligere den siste generasjonen så kan man vise til en sammenheng.

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
'Sykehussyken' dukket opp på 70-tallet da man blant annet begynte å bygge tettere hus. Problemet skyldes imidlertid ikke tettheten i seg selv, men at man innførte mange nye syntetiske materialer som PVC og forskjellige malinger som avgav høye konsentrasjoner av skadelige stoffer i kombinasjon med mangelfull ventilasjon sammen med endrede levevaner hvor vi blant annet begynte å dusje lenger og oftere, noe som tilfører betydelig mer fukt til inneluften. I tillegg etterisolerte man mange eldre hus med 'moderne' isolasjon til tross for at det manglet en dampsperre, og man sluttet å fyre og gikk over til elektrisk varme, noe som svekket den tidligere fungerende naturlige ventilasjonen og ga opphav til fukt i isolasjonen.

Nå for tiden har man mye lavere grenseverdier for hvor mye skadelige stoffer som får avgis, man vet at ventilasjon er viktig og at en form for diffusjonssperre/-brems er nødvendig når man isolerer mer - Uansett hvilket materiale man isolerer med.

• Liker
guggen og 1 annen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hvorfor?
Det finnes mange skoler om hva som er rett og galt. I dag bygges det mye velisolerte hus. Bygges det inn fukt eller at det med tiden kommer inn fukt i veggen og det ikke tørker ut er det fare på ferde. Om en vegg er for tykk kan duggpunktet havne inne i veggen som da kanskje ikke tørker ut. Har du ikke så mye isolasjon så er det større sjanse for at isolasjonen/veggen tørker opp. Om jeg skulle bygge et hus med celluloseisolasjon ville jeg bruke dampbrems for at veggen nettopp skal kunne ta opp og AVGI fukt og kunne tørke opp. Uten å være noen ekspert så ville jeg heller ikke bruke plast til f.eks. mineralull for at også disse veggene skal kunne avgi fukt. En viktig del burde være at duggpunktet ikke skal havne inne i veggen for til slutt øker belastningen og fukt synker over tid ned til svillen og skaper der problemer.

P postkontrollen skrev:
En viktig del borde vara att duggpunkten ikke skal havne inne i veggen
Duggpunktet vil alltid havne inne i veggen hvis temperaturen ute er lavere enn duggpunktet for inneluften.

useless useless skrev:
Daggpunkt havner alltid inne i veggen hvis temperaturen ute er lavere enn daggpunkten for inneluften.
Ja, du har så rett. Daggpunktet må bare ikke ligge for langt inne sett utenfra så det ikke tørker opp.

Du har åpenbart ikke forstått hva det er som kalles duggpunkt. Det har ikke med fuktigheten i veggen å gjøre.

D Daniel 109 skrev:
Du har åpenbart ikke forstått hva det er som kalles duggpunkt. Det har ikke med fukten i veggen å gjøre.
Du har åpenbart ikke lest forskning i emnet.

Jeg har lest det jeg har kommet over. Men du må gjerne henvise til forskning.

Duggpunktet er den temperaturen der vann begynner å kondensere ut av luften. Om ikke den fuktige luften innenfra kan bevege seg ut i isolasjonen blir det ingen kondens.

• Liker
postkontrollen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Duggpunktet er den temperaturen hvor vann begynner å kondensere ut av luften. Hvis ikke den fuktige luften innenfra kan bevege seg ut i isolasjonen, blir det ingen kondens.
Så tror jeg også det fungerer...

Dvs den varmere fuktigere luften innenfra vandrer ut i veggen og når temperaturen kommer ned nærmere ytterveggen og når duggpunktet fås kondensasjon.

Det har vært min tanke med å unngå tette lag ved renovering av gamle hus, da det blir mer fuktig luft å vandre ut på færre steder og da få mer fukt lokalt som kan forårsake problemer.

/ATW

• Liker
postkontrollen
  • Laddar…
Selv om jeg tror man bør tone ned mengden fukt som normalt vandrer gjennom vegger......Noen resonerer som om det nesten er litervis i timen.............I virkeligheten er det nok knapt målbart, og det er derfor det normalt fungerer i de fleste tilfeller uansett hvordan man bygger. I de tilfellene hvor man har hatt problemer, tror jeg ofte at det skyldes en rekke faktorer fremfor kun valgte produkter. I dag plastre man fordi det er slik man vanligvis bygger. Man kunne sikkert droppet plasten mange ganger, men det er liksom enklere å plastre alt.

Har man korrekt ventilasjon med et svakt undertrykk i boligen så blir det ingen problemer.
Ettersom vi normalt sett bruker mye mer vann i husholdningene i dag og som oftest ikke har beholdt noen ildsteder, kan man ikke bare lene seg mot at 'huset har stått i 150 år uten problemer' når man renoverer et gammelt hus. Men dessverre hører man ofte den typen argumentasjon fra typiske byggnadsvårdare...
Nye levemåter og bruk krever nye løsninger.

Ja, men er det noen som vet hvor mye vann som beveger seg gjennom veggen normalt? Uansett hvor mye vi gjør i dagens hus, er det kanskje fremdeles utrolig lite totalt sett. Kanskje knapt målbart.......og før var det kanskje enda mindre sett i forhold til det som har økt i dag. La gå at de var mindre tette før og ventilerte seg selv, men det jeg mener primært er at selv om belastningen har økt, så kanskje nivåene likevel ville vært fullt håndterbare uten plast og uten noe som helst. Avdelingen moderne tette hus lar jeg helt være, for det blir en annen sak. Nå snakker jeg kun om vanlige hus med og uten plast.

Fra 70- 80-tallet og framover begynte man jo å bruke plast i hus rent regelmessig. Da trenger man jo ikke bry seg om realiteten. Da er det der, selv om man gjennom studier på akkurat det huset kanskje kunne påvise at det ikke var nødvendig. Men så kan man jo ikke holde på i hvert byggeprosjekt, og da blir det plast i alt og da blir det jo automatisk slik at folketroen blir at man må ha det ellers råtner huset bort.....

Av samme grunn sier jo de som har bygget uten at det fungerer perfekt, men de ser jo bare sine egne erfaringer. Den som har revet skader i 50 år ser kanskje noe annet, og den som studerer isolasjoners oppførsel mener én ting. Til syvende og sist er det likevel ytterst få personer som er kjente med hele biten og setter seg inn i hele situasjonen for hvert hus. Det gjør bare den som bygger selv med løsvirke muligvis. De superinteresserte typen. De andre bygger med utprøvde metoder.........

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.