tompax tompax skrev:
Dampbremsen sikrer også at byggefukt kan ledes innover i bygningen... Særlig egnet for bruk i hytter og fritidsboliger som står uoppvarmede i lange perioder.
I uoppvarmede bygninger pleier man vel verken å sette dampbrems eller -sperre.

• Liker
Joak
  • Laddar…
Jeg får likevel ikke dette til å gå opp.

Hvis jeg bygger på, øker jeg den totale volumet av huset. Hvis tilbygget er helt damptett, men den eksisterende bygningen i prinsippet har åpne rør gjennom veggen, bør jo det ekstra luftvolumet i huset som holder på fukten øke fuktbelastningen på den diffusjonsåpne gamle bygningens konstruksjon. At jeg har passende ventilasjon forhindrer jo ikke damptransport gjennom veggen.

Hjelp meg å tenke riktig:D

Om du har rette rør gjennom veggen så er det der du skal prioritere arbeidet.
Om dere som bor i huset produserer like mye fukt som før utbyggingen så reduseres fuktbelastningen med økt husvolum.

Uansett om det er riktig eller ikke kommer nok jeg aldri til å bygge eller renovere til noe "tett".

Asfaboard og dampbrems for the win.

/ATW

• Liker
postkontrollen
  • Laddar…
Det er normalt ikke mye mer fukt i luften inne enn ute så luftvolumet har ingen betydning.

A ArneTW skrev:
Uansett om det er riktig eller ikke kommer nok jeg aldri til å bygge eller renovere til noe "tett".

Asfaboard og dampbrems for the win.

/ATW
Et følelsesargument som kan være greit å ha selv men ikke prakke på andre. Vi har ikke et problem med fuktskader på grunn av dampsperrer i dette landet, vi begynte tvert imot å bygge med dem for å unngå fuktproblemer.

W witten skrev:
Et følelsesargument som kan være greit å ha selv, men ikke påtvinge andre. Vi har ikke et problem med fuktskader på grunn av dampsperrer i dette landet, vi begynte tvert imot å bygge med dem for å unngå fuktproblemer.
Påtvinge...

At en vegg med dampbrems på innsiden, trefiberisolasjon og asfaltplate på utsiden på en eller annen måte skulle være dårligere for veggens helse er jeg ikke enig i... Jeg forstår ikke dere som hyller plasten i veggen at det skulle være sunt og ikke ha noen problemer er jeg ikke enig i...

Hvordan ser kurven for tettere hus plottet mot allergi/astma ut?

/ATW

• Liker
postkontrollen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om du har rette rør gjennom veggen så er det der du skal prioritere arbeidet. Om dere som bor i huset produserer like mye fukt som før utbyggingen, så reduseres fuktbelastningen med økt husvolum.
Den opprinnelige konstruksjonen skal ikke røres. Den har jo fungert bra i hundre år.

Jeg tenker slik at fukten innendørs styres jo i større grad av uteluftens egenskaper via tilluft som varierer stort over året enn de som bor der.

Volumet i bygningen øker ved tilbygging, noe som gir en større tilgjengelig fuktmengde i luften, men det totale diffusjonsåpne arealet er konstant.

Om man i stedet bygger den nye delen diffusjonsåpen øker det totale veggarealet, og isolasjonen i den gamle delen belastes mindre. Fortsatt feil tenkt?

Feiltanken er fortsatt at det skal skje en form for fuktvandring fra inneluften inn i isoleringen.
Dampbremsen har motsatt funksjon - at fukt i isoleringen skal kunne tørke ut.

• Liker
arkTecko og 1 annen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Feiltenkningen er fortsatt at det skal skje noen form for fuktvandring fra inneluften inn i isolasjonen.
Dampsperren har motsatt funksjon - At fukt i isolasjonen skal kunne tørke ut
Men det må være et scenario som skjer kun ved undertrykk i bygningen. Ellers har vi jo alltid en fuktvandring mot den ytre delen av veggen. Å skape konstant undertrykk i et gammelt hus er ikke mulig.

Så kan jeg forestille meg (snarere gjette her) at fuktvandring skjer i ulik grad over veggens høyde og i taket?

A ArneTW skrev:
Pracka...

At en vegg med dampbrems på innsiden, trefiberisolasjon og asfaboard på utsiden på noe vis skulle være dårligere for veggens helse er jeg ikke enig i... Jeg forstår ikke dere som synger plastens lov i veggen at det skulle være sunt og ikke ha noen problemer er jeg ikke enig i...

Hvordan ser kurven for tettere hus plottet mot allergi/astma ut?

/ATW
Du ble kanskje urettferdig beskyldt, men det var noen som skrev at det MÅ være dampbrems. Det finnes et par tilfeller hvor det må være det, men det er ikke de vi snakker om her. Plast sunt? Mener du at det er usunt? Dampbrems er for øvrig også laget av plast.

Den siste linjen henger jeg ikke med på? Insinuerer du at allergi øker om man har en plastfolie i veggen som har ekstremt høy dampmotstand (dampsperre) men ikke om man har en plastfolie som bare har høy dampmotstand (dampbrems)? Allergier tror man vel skyldes redusert eksponering for skitt og bakterier.

Jeg kanskje tar feil om hva en dampbrems er... jeg tenkte meg noe vindsperrelignende...

Men da dropper vi dampbrems helt da.

Ja jeg hevder nok faktisk at dagens tette/godt isolerte hus bidrar til allergier og astma.

/ATW

• Liker
postkontrollen
  • Laddar…
Det ble bygget med en del upassende teknikker i samme tidsperiode som plasten ble standard. Men jeg har ikke hørt om noen sammenheng mellom byggplast og allergier. Har du noen type belegg for den oppfatningen?

tompax
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
I uoppvarmede bygninger pleier man vel verken sette dampbrems eller -sperre.
De kanskje mener bygninger som periodevis er oppvarmet?
Det står: "Særlig egnet for bruk i hytter og fritidshus som står uoppvarmede i lange perioder."

Sist redigert:
A ArneTW skrev:
Jeg kanskje har feil om hva dampsperre er... jeg tenkte meg noe vindsperrelignende...
Fra allergisynspunkt er det ikke bra å ha asfaltimprignert papp på innsiden av veggen.

• Liker
tompax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.