S Stefan1972 skrev:
Jeg setter da opp papp i hele mitt hus fra 1900. Billig og enkelt og det har jo vært slik tidligere så hvorfor skal jeg endre på det. Kjører spon der jeg kan og i noen yttervegg blir det lin. Er tvungen til å bytte panel på noen steder senere, og det blir så upraktisk med spon da.......

Det har jeg også vurdert å gjøre. Hva slags papp har du? Huset har sponisolering mellom plank, men jeg bruker trefiber i plate i stedet.

Jeg har lest, men husker ikke hvor, at den indre dampsperren skal ha minst 5 ganger høyere dampgjennomgangsmotstand i den indre "dampsperren" som i det ytre vindsperren.

Og jeg har selv sett, i et nytt hus, som ikke var helt ferdigbygget, hvordan det hadde blitt muggete på innsiden av utegipsen. Innenfor gipsen var cellulosefiber, men innerpanelet var ikke helt ferdig, så det var mulig å løfte fra hverandre isolasjonen og inspisere.

Rickard.
Minst 5 ganger tettere i vegg og minst 10 ganger tettere i tak er retningslinjer, men det løser man ved å velge et system fra en produsent. Man bør ikke blande friskt og ta sjanser.

• Liker
guggen
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jeg har lest, men husker ikke hvor, at den indre dampbremsen skal ha minst 5 ganger høyere dampsperremotstand i den indre "dampbremsen" som i det ytre vindsperren.

Og jeg har selv sett, i et nytt hus, som ikke var helt ferdigbygget, hvordan det hadde mugnet på innsiden av utegipsen. Innenfor gipsen var cellulosefiber, men innerpanelet var ikke helt ferdig, så det gikk an å løfte fra hverandre isolasjonen og inspisere.
Mugg bare på gipsen eller også isolasjon? Nå vet vi jo ikke forutsetningene, men kan være interessant likevel.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Minst 5 ganger tettere i vegg og minst 10 ganger tettere i tak er retningslinjer, men det løser man ved å velge et system fra en produsent. Man bør ikke blande friskt og ta sjanser.
Det er tommelfingerregler som jeg også har lest om, men jeg vet ikke på hvilke grunnlag det anbefales.

Hvorfor komplisere det med en diffusjonsåpen innside?

W witten skrev:
Hvorfor komplisere det med en diffusjonsåpen innside?
Blir det ikke større fuktbelastning i resten av huset og spesielt i overgangen mellom tilbygg og eldre konstruksjon?

Edit: skal legge til at det dreier seg om et tilbygg på ca 25% av opprinnelig areal samt en liten del renovering av eksisterende vegg.

Sist redigert:
J JohanN03 skrev:
Det har jag også funderinger på å gjøre. Hva har du for papp? Huset har spånisolering mellom plank, men jeg bruker trefiber i plate i stedet.
Vanlig grålumppapp......spikrer liggende panel på alle innervegger. Så blir det trefiberplate. Akkurat som det var før.

S Stefan1972 skrev:
Vanlig grålumppapp......spiker liggende panel på alle innervegger. Så blir det trefiberplate. Akkurat som det var før.
Nå er jeg spørrende. Hva er det for trefiberplate?

J JohanN03 skrev:
Nå er jeg spørrete. Hva slags trefiberskive er det?
så langt har jeg ikke kommet ennå, men det blir vel det som tilsvarer tretex. Finnes jo lignende plater i handelen.

J JohanN03 skrev:
Blir det ikke større fuktbelastning i øvrige huset og spesielt i overgangen mellom påbygg og eldre konstruksjon?

Edit: skal legge til at det dreier seg om et påbygg på ca 25% av opprinnelig areal samt en liten del renovering av eksisterende vegg.
Det går ut så lite fukt gjennom en dampbrems at det ikke påvirker klimaet i huset

J JohanN03 skrev:
Blir det ikkje større fuktbelastning i øvrige huset og fremfor alt i overgangen mellom tilbygg og eldre konstruksjonen?
Nei, hvordan en vegg konstrueres påvirker ikke de andre veggene i huset.

J JohanN03 skrev:
Blir det ikke større fuktbelastning i øvrige huset og først og fremst i overgangen mellom tilbygging og eldre konstruksjonen?
Dampsperren er ikke ment for å slippe ut overskuddsfuktighet - Det har man ventilasjonen til.
Uansett om man har dampsperre eller damptett lag så er det aldri ønskelig å få fuktighet i isolasjonen. Forskjellen er at med en dampsperre så kan eventuell fuktighet som kommer inn likevel tørke ut, noe som kan være bra for eksempel ved en ombygging av et gammelt hus der det er vanskelig å sette en heldekkende damptett sperre uten lekkasje ved overganger mellom vegg/tak, etasjeskiller, etc.

Bygger man nytt og har mulighet til å få til en heldekkende damptett sperre så er det ingen større grunn til å bruke en dampbrems i stedet.

• Liker
postkontrollen
  • Laddar…
tompax
D Daniel 109 skrev:
Hvorfor?

Hunton Intello PlusAnvendelser
Hunton Intello Plus brukes som dampbrems og erstatter dampsperren (plastfolie) i alle typer isolerte og diffusionsåpne takkonstruksjoner, bjelkelag og veggkonstruksjoner . Dampbremsen sikrer også at byggfukt kan ledes innover i bygningen slik at uønsket fukt tørker raskere . Særlig egnet for bruk i hytter og fritidshus som står uoppvarmet i lange perioder.

https://hunton.se/wp-content/uploads/sites/17/2020/03/Nativo-träfiberisolering-Handbok-1219_SE_WEB.pdf

https://hunton.se/produkter/vagg/hunton-nativo-trafiberisolering-skivor/

Byggfukt.....

Normalt sett har man en klart større fuktbelastning innenfra enn utenfra. Det resulterer med andre ord i en fuktigere isolasjon snarere enn en tørrere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.