23.001 lest ·
91 svar
23k lest
91 svar
Damp tetthet i indre dampbrems ved trefiberisolasjon?
S Stefan1972 skrev:
Det har jeg også vurdert å gjøre. Hva slags papp har du? Huset har sponisolering mellom plank, men jeg bruker trefiber i plate i stedet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Jeg har lest, men husker ikke hvor, at den indre dampsperren skal ha minst 5 ganger høyere dampgjennomgangsmotstand i den indre "dampsperren" som i det ytre vindsperren.
Og jeg har selv sett, i et nytt hus, som ikke var helt ferdigbygget, hvordan det hadde blitt muggete på innsiden av utegipsen. Innenfor gipsen var cellulosefiber, men innerpanelet var ikke helt ferdig, så det var mulig å løfte fra hverandre isolasjonen og inspisere.
Og jeg har selv sett, i et nytt hus, som ikke var helt ferdigbygget, hvordan det hadde blitt muggete på innsiden av utegipsen. Innenfor gipsen var cellulosefiber, men innerpanelet var ikke helt ferdig, så det var mulig å løfte fra hverandre isolasjonen og inspisere.
Mugg bare på gipsen eller også isolasjon? Nå vet vi jo ikke forutsetningene, men kan være interessant likevel.KnockOnWood skrev:
Jeg har lest, men husker ikke hvor, at den indre dampbremsen skal ha minst 5 ganger høyere dampsperremotstand i den indre "dampbremsen" som i det ytre vindsperren.
Og jeg har selv sett, i et nytt hus, som ikke var helt ferdigbygget, hvordan det hadde mugnet på innsiden av utegipsen. Innenfor gipsen var cellulosefiber, men innerpanelet var ikke helt ferdig, så det gikk an å løfte fra hverandre isolasjonen og inspisere.
Det er tommelfingerregler som jeg også har lest om, men jeg vet ikke på hvilke grunnlag det anbefales.Rickard.ag skrev:
Blir det ikke større fuktbelastning i resten av huset og spesielt i overgangen mellom tilbygg og eldre konstruksjon?W witten skrev:
Edit: skal legge til at det dreier seg om et tilbygg på ca 25% av opprinnelig areal samt en liten del renovering av eksisterende vegg.
Sist redigert:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Det går ut så lite fukt gjennom en dampbrems at det ikke påvirker klimaet i husetJ JohanN03 skrev:
Dampsperren er ikke ment for å slippe ut overskuddsfuktighet - Det har man ventilasjonen til.J JohanN03 skrev:
Uansett om man har dampsperre eller damptett lag så er det aldri ønskelig å få fuktighet i isolasjonen. Forskjellen er at med en dampsperre så kan eventuell fuktighet som kommer inn likevel tørke ut, noe som kan være bra for eksempel ved en ombygging av et gammelt hus der det er vanskelig å sette en heldekkende damptett sperre uten lekkasje ved overganger mellom vegg/tak, etasjeskiller, etc.
Bygger man nytt og har mulighet til å få til en heldekkende damptett sperre så er det ingen større grunn til å bruke en dampbrems i stedet.
D Daniel 109 skrev:
Hunton Intello PlusAnvendelser
Hunton Intello Plus brukes som dampbrems og erstatter dampsperren (plastfolie) i alle typer isolerte og diffusionsåpne takkonstruksjoner, bjelkelag og veggkonstruksjoner . Dampbremsen sikrer også at byggfukt kan ledes innover i bygningen slik at uønsket fukt tørker raskere . Særlig egnet for bruk i hytter og fritidshus som står uoppvarmet i lange perioder.
https://hunton.se/wp-content/uploads/sites/17/2020/03/Nativo-träfiberisolering-Handbok-1219_SE_WEB.pdf
https://hunton.se/produkter/vagg/hunton-nativo-trafiberisolering-skivor/
Byggfukt.....
Normalt sett har man en klart større fuktbelastning innenfra enn utenfra. Det resulterer med andre ord i en fuktigere isolasjon snarere enn en tørrere.
Normalt sett har man en klart større fuktbelastning innenfra enn utenfra. Det resulterer med andre ord i en fuktigere isolasjon snarere enn en tørrere.