Leter etter informasjon om hvor stor damptettheten i en dampbrems bør være. Noen her som kan hjelpe til?

Forutsetningene er en diffusjonsåpen veggkonstruksjon med trefiber- eller celluloseisolasjon med vindsperre (typ AC350) på den kalde siden før luftspalte og panel.

I datablad på dampbrems fra ulike produsenter har jeg funnet tall på damptetthet (dampgjennomgangsmotstand) fra alt fra 24000 til 140000 s/m. Føles som et stort intervall og innvirkning på funksjon.

tompax
J JohanN03 skrev:
Leter etter informasjon om hvor stor damptettheten i en dampbrems bør være. Noen her som kan hjelpe til?

Forutsetningene er en diffusjonsåpen veggkonstruksjon med trefiber- eller celluloseisolasjon med vindsperre (type AC350) på kalde siden før luftspalte og panel.

I datablad på dampbrems fra ulike produsenter har jeg funnet tall på damptetthet (dampgjennomgangsmotstand) på alt fra 24000 til 140000 s/m. Føles som et stort intervall og innvirkning på funksjon.
Det beste svaret burde være at du skal sjekke med produsenten for celluloseisolasjonen. De kan ha litt ulike verdier avhengig av type isolasjon osv.
Da gjelder også "garantien" på en annen måte, enn om man begynner å bruke materialer som ikke helt er tilpasset.

Hva er celluloseisolasjonen for fabrikat og type?

Hvorfor ikke en vanlig fuktspærre?

tompax
D Daniel 109 skrev:
Hvorfor ikke en vanlig fuktspærre?
Når man bruker cellulosaisoleringen skal man ikke bruke dampsperre men dampbrems.

Rickard.
Skal og skal, man kan bruke dampbrems og da få dens hva jeg har forstått er ganske teoretiske fordeler enn så lenge. Men det er ikke på noen måte feil å bruke cellulose i en "vanlig" konstruksjon i stedet for mineralull.

tompax tompax skrev:
När man använder cellulosaisoleringen skall man inte använda ångspärr utan ångbroms.
Varför?

D Daniel 109 skrev:
Hvorfor?
Fordi da ville mineralull vært et bedre alternativ.

Man velger for det meste celluloseisolasjon når man vil ha "kontrollert" fuktvandring i veggene.

Har man valgt av andre grunner så kan man vel sette plast om man vil.

/ATW

• Liker
tompax
  • Laddar…
Du får bedre kontroll på fukten med en dampsperre.

D Daniel 109 skrev:
Du får bedre kontroll på fuktigheten med en fuktsperre.
Det kan man vel diskutere... men som sagt har man en tett vegg isolerer mineralull bedre.

Og i gamle hus som man renoverer kan det bli kinkig om halve huset er tett mens den andre ikke er det.

/ATW

Hvorfor skulle det være et problem. Dampbremsen er lufttett, så du påvirker ikke trykket ved å velge den. Den er så fukttett at du ikke får noen merkbar reduksjon av fuktigheten inne. Så hvorfor skulle den være bedre?

Bedre og bedre, velger man naturlige isolasjoner i et gammelt hus så kanskje man ikke vil ha plast heller av ideologiske grunner.......Nå vet jeg ikke hva moderne dampsperrer er laget av men alternativet er jo vanlig papp som før.......

De er laget av plast de også, så ideologiske grunner motiverer heller ikke dampbremse.

En dampsperre for eksempel fra Paroc har en dampgjennomgangsmotstand på 3000000 s/m så det skiller seg betydelig fra en dampbrems. Hvordan det påvirker i praksis vet jeg ikke.

Veggen jeg beskrev ovenfor er til en renovering av et gammelt hus helt uten dampsperre.

• Liker
Addenord88
  • Laddar…
Den dampbremsen jeg ser på er laget av cellulose.

https://www.isoleringsbutiken.se/isolina-luftsparrpapper

Finner dog ingen vitenskapelig dokumentasjon eller forskning på hvordan en diffusjonsåpen konstruksjon oppfører seg. Visst kan man følge produsentenes anbefalinger, men det hadde vært interessant om man kunne forstå hvordan det hele fungerer og hvorfor.

Jeg setter da opp papp i hele mitt hus fra 1900. Billig og enkelt og det har jo sittet sånt tidligere så hvorfor skal jeg endre på det. Kjører spon der jeg kan og i noen yttervegger blir det lin. Er tvunget å bytte panel på sine steder senere og det blir så upraktisk med spon da.......

• Liker
postkontrollen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.