O oliven1 skrev:
Og det er ganske selvklart, økonomien eller kunnskapen finnes ikke hos de som bygger villaer.
Det fortsetter på velprøvde innslåtte veier siden siver jo klart løsninger fra storskala nyproduksjon ned til villaer til slutt med det tar tid.
Jeg vet selvfølgelig ikke hva som er den absolutte sannheten her, men i mine ører høres det mer forretningsmessig ut å tilpasse produksjonen til det man bygger. Skal man renovere 500 leiligheter så velger man metode og materialer etter det. Skal man bygge ETT hus velger man etter andre parametere. Det finnes sikkert anledninger hvor storskala produksjon utvikler metoder som er nyttige også i andre sammenhenger, men at alt som gjøres der bare skulle være bedre fordi de som jobber der kan mer, det tror jeg ikke noe på. Jeg gjetter at de som er skikkelig dyktige håndverkere gjerne holder seg unna kjedsomheten i storproduksjon og også har mulighet til å gjøre det nettopp fordi de er dyktige.

• Liker
Joak og 2 andre
  • Laddar…
O
MathiasS MathiasS skrev:
Jeg vet selvfølgelig ikke hva som er den absolutte sannheten her, men i mine ører høres det mer forretningsmessig å tilpasse produksjonen til det man bygger. Skal man renovere 500 leiligheter så velger man metode og materiale etter det. Skal man bygge ETT hus velger man etter andre parametere. Det finnes sikkert tilfeller hvor storskala produksjon utvikler metoder som også er brukbare i andre sammenhenger, men at alt som gjøres der bare skulle være bedre fordi de som jobber der kan mer, det tror jeg ikke noe på. Jeg gjetter at de som er skikkelig dyktige håndverkere gjerne holder seg unna kjedsomheten i storproduksjon og også har mulighet til å gjøre det nettopp fordi de er dyktige.
ingen har vel sagt at alt er bedre, men generelt tas nye tekniske løsninger fram der.
finnes en annen kunnskap og økonomi etcetera der som muliggjør det.

først og fremst så er det ikke "skikkelig dyktige håndverkere" som tar fram nye tekniske løsninger etcetera generelt uten ingeniører.
for det andre så holder ikke skikkelig dyktige håndverkere seg unna storskala prosjekter uten snarere tvert imot, de vil ikke arbeide mot privatpersoner av mange anledninger.
dessuten får man arbeide med spennende utviklende avanserte prosjekter.

de kjent dyktige arkitekter, ingeniører etcetera i sverige arbeider ikke med villaer uten storskala avanserte prosjekter.

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
ingen har vel sagt at alt er bedre, men generelt tas nye tekniske løsninger fram der.
finnes en annen kunnskap og økonomi etcetera der som muliggjør det.

først og fremst så er det ikke "riktigt duktiga hantverkare" som kommer fram med nye tekniske løsninger etcetera generelt uten ingeniører.
for det andre så holder seg ikke riktig dyktige håndverkere borte fra storskala prosjekter uten snarere tvert imot, de vil ikke arbeide mot privatpersoner av mange grunner.
dessuten for man arbeide med spennende utviklende avanserte prosjekter.

de anerkjent dyktige arkitekter, ingeniører etcetera i Sverige arbeider ikke med villaer uten storskala avanserte prosjekter.
nysgjerrig spørsmål: har du noe eksempel på en teknisk løsning som ikke finnes i villaer, som er bedre?

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Farstatjej90
O oliven1 skrev:
absolutt ikke og det finnes sikkert noen nyproduksjon som bruker metall fortsatt men det er absolutt i minoritet. jeg har som sagt ikke kommet over det på hvor lenge som helst.

det vanlige man gjør nå er at i utsatte miljøer så bruker man utenpåliggende metallvinkler eller veggbeskyttelse som acrovyn som raskt har blitt veldig stort
Ifølge AMA22 får papphjørner bare brukes for innerhjørner. Så du vet.👍

O
men det stemmer ikke, du får jo bruke papphjørner.
tror du tenker på feil materiale.

• Haha
Farstatjej90
  • Laddar…
O
ta hva som helst i prinsippet så er det mye mer avansert.
fasader, styrsystem, brann, sikkerhet, konstruksjon (f.eks. spennarmering, hållfastighet, Akustikk (et område som har utviklet seg enormt i det siste)
P PHPersson skrev:
nysgjerrig spørsmål: har du noe eksempel på en teknisk løsning som ikke finnes i villaer, som er bedre?

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
ta hva som helst i prinsippet så er det mye mer avansert.
fasader, styrsystem, brann, sikkerhet, konstruksjon (f.eks. spennarmering, holdfasthet, Akustikk (et område som har utviklet seg enormt den siste tiden)
Ja, men jeg tenkte mer et konkret eksempel på en teknisk løsning som er bedre? Jeg forstår at man ikke så ofte setter sprinkler i stuen, men det er mer estetiske/kostnadsårsaker.

O
ta hva som helst i en vanlig villa så brukes flere ganger mer avansert teknologi i storskala nyproduksjon:

F.eks:

Plejd = KNX

Solceller = Integrerte paneler i fasaden

lavenergivinduer = Dynamiske selvrensende glass

fasade = Dobbeltfasade

FTX = Generering av varme fra spillvann

Brannvarsler = slokkesystem med gass

deretter kan du ta hvilken som helst bygningsdel så er det mye mer avansert.
ta en betongplate, fasade eller tak.
De tekniske løsningene er lysår foran.

P PHPersson skrev:
Ja men jeg tenkte mer et konkret eksempel på en teknisk løsning som er bedre? Jeg forstår at man ikke så ofte setter sprinkler i stuen men det er mer estetisk/kostnadsårsak.

A
Kan du utvikle angående tak, oliven1?

O oliven1 skrev:
ta hva som helst i en vanlig villa så brukes flere ganger mer avansert teknologi i storskala nyproduksjon:

f.eks:

Plejd = KNX

lavenergivinduer = Dynamisk selvrensende glass.

fasade = Dobbeltfasade

FTX = Generering av varme fra avløpsvann

Røykvarsler = slokkesystem med gass

deretter kan du ta hvilken som helst bygningsdel så er det mye mer avansert.
Jeg vet ikke om jeg er enig med deg i alle deler. Og dali styring eller lignende er en løsning som muliggjør balansering av belysning eller frekvensstyring eller seksjonering av ventilasjon er en løsning som kreves på grunn av de tekniske løsningene som kreves når man øker volumet. Alt er ikke bedre eller mer avansert. Det handler om forutsetningene og behovene...

• Liker
Anonymiserad 405730 og 1 annen
  • Laddar…
O oliven1 skrev:

F.eks.:

Plejd = KNX

Lågenergivindu = Dynamisk selvrensende glass.

Fasade = Dobbeltfasade

Brannvarsler = slokkesystem med gass

så kan du ta hvilken byggeteknisk del som helst så er det mye mer avansert.
I kontorkompleks muligens... men ikke utleieboliger...

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
ta hva som helst i en vanlig villa så brukes flere ganger mer avanserte teknikk i storskala nyproduksjon:

For eksempel:

Plejd = KNX

lavenergivinduer = Dynamiske selvrensende glass.

fasade = Dobbelfasade

Brannvarsler = slukkesystem med gass

så kan du ta hvilken bygningsdel som helst så er det mye mer avansert.
Kan i hvert fall si at jeg ikke er enig om KNX. Finnes ingen teknikk som er i forkant der i det hele tatt. Vanlig styring der i prinsippet all teknikk allerede fantes på 80-tallet.

Jeg ser egentlig ingenting annet heller som ikke finnes i villaer om man vil, det handler bare om penger og ingen av teknikken som du har som eksempel er vel nytt? Jeg ser bare gamle løsninger som har eksistert i 10 år+

Så dessverre er jeg ikke enig, liker ny teknikk men jeg synes generelt eiendommer uansett er utrolig gammeldagse. For eksempel aktivt glass... det fremstilles som noe moderne når det fantes i hvert fall på 70-tallet.

Edit:
Det er ikke kritikk mot deg i det hele tatt, jeg bare konstaterer at det meste er gammeldags i eiendommer. For eksempel når gjenvinne varmen i avløpet kommer som state of the art 2024 så forstår man hvor ille det er.

Sist redigert:
Hvor mange eksempler har vi på ny teknologi og materialer som ikke viser seg å være bra? En metode trenger 20-30 år for å begynne å evalueres på hvordan den vil fungere de neste 150 årene. Her kan private aktører gjerne teste det, men den offentlige sektoren bør bruke velprøvd teknologi. Storskalighet har og tvinger også frem andre løsninger enn småskala. For eksempel er det en fordel om vinduene holder seg renere når de er i tjuende etasje, men for en vanlig villa er det antagelig mer fordelaktig å ta det på Rut eller vaske selv.

Når det gjelder gips, er det noe jeg har i det tidligere pannrommet, men jeg har siden innflytting dekket det meste med ultraboard uten en smule sparkel, så for trådens hovedspørsmål har jeg ikke mye å tilføre. Eller pja, man kan jo sette ultraboard ved ytterhjørnene så får man også noe å skru i.

Z z_bumbi skrev:
Hvor mange eksempler har vi på ny teknologi og materialer som ikke viser seg å være bra? En metode trenger 20-30 år for å begynne å bli evaluert for hvordan den vil fungere de neste 150 årene. Her kan private aktører gjerne teste det, men den offentlige sektoren bør bruke velprøvd teknologi.
Storskaligheten har og tvinger også frem andre løsninger enn småskala. For eksempel er det en fordel om vinduene holder seg renere når de er på den tjuende etasjen, men for en vanlig villa er det antagelig mer fordelaktig å ta det på Rut eller vaske selv.

Når det gjelder gips, så er det slikt jeg har i det tidligere fyrrommet, men jeg har siden innflytting dekket det meste med ultraboard uten en smule sparkel, så til trådens hovedspørsmål har jeg ikke mye å tilføre. Eller tja man kan jo sette ultaboard ved ytterhjørnene så får man også noe å skru i.
Et eksempel er varmepumper, jeg har hatt med noen å gjøre, IVT bergvarme, Nibe bergvarme, CTC luft/vann. Samtlige har så dårlig programvare i styringssystemene at det er pinlig. Forstår virkelig ikke hvordan man kan lage så dårlige produkter. Deretter er kvaliteten elendig, spesielt IVT... helt ferdig etter 10 år. Rust osv.
Med dagens priser lurer jeg på om det ikke er billigere / enklere å bruke direktevirkende strøm. Avhengig av hus så klart.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.