O
MathiasS MathiasS skrev:
Hva som er vanlig spiller kanskje ingen rolle, det virker jo ikke urimelig at minst en side er faset… Den mot altandøren burde f.eks. være enkel å ha faset med en bit fra et innerhjørne.
Men nå sa jeg bare at det var det absolutt vanligste at man ikke har faset kanter i ytterhjørne så at TS ikke har det skal ikke være noe problem i det hele tatt.

B
O oliven1 skrev:
men nå sa jeg bare at det var det absolutt vanligste at man ikke har fasadekanter i ytterhjørner, så at TS ikke har det skal ikke være noe problem i det hele tatt.
Problem eller ikke, med fasade kanter smyger aquabeaden seg ned i fasningen helt presist, og det er mye lettere å raskt sparkle over.

Har satt aquabead på andre steder uten faset kant (les vegg), det krever flere lag sparkel for å få bort perforasjonene. Å gjøre dette på en vegg er selvfølgelig helt greit, men igjen, har ingen lyst på 70 mm gips mot en ny altandør. Man kan tape for å beskytte altandøren mot sparkelspaden for mine hjernespøkelser ja, så drar man bort tapen og sparkel følger med osv osv. Så vil man få en annen vinkel enn 90 grader i falsen på grunn av at aquabeaden legger seg oppå gipsen og ikke i en fasning.

O
B bygges skrev:
Problem eller ikke, med fasade kanter smetter aquabeaden ned i fasningen helt presist og det er mye lettere å raskt sparkle over.

Har satt aquabead på andre steder uten faset kant (les vegg), det krever flere lag sparkel for å fjerne perforeringene. Å gjøre dette på en vegg er selvfølgelig helt greit men igjen, har ingen lyst på 70 mm gips mot en ny altandør. Man kan teipe for å beskytte altandøren mot sparkelspaden for mine fantasier ja, så drar man av teipen og sparkel følger med osv osv. Så vil man få en annen vinkel enn 90 grader i smygen pga at aquabeaden legger seg ovenpå gipsen og ikke i en fasning.
en annen vinkel kommer du ikke til å få, du får jo 90 grader selv om du bruker skårne kanter

B
O oliven1 skrev:
en annen vinkel kommer du ikke få, du får jo 90 grader selv om du bruker skårne kanter
Nei, sett en aquabead så vil du se.

O
B bygges skrev:
Nei, sett en aquabead så kommer du se.
klart jeg har gjort, hvorfor skulle det ikke bli 90 grader?
du sparkler jo ut mot døren så hele veggen sparkles jo ut

B
O oliven1 skrev:
klart jag har gjort, varför skulle det inte bli 90 grader?
du sparkler jo ut mot døren så hele veggen sparkles jo ut
Aquabeaden heller/builder 2 mm ytterst, så hvis du sparkler mot den blir det ikke 90 grader.

O
B bygges skrev:
Aquabeaden skråer/bygger 2 mm ytterst, så hvis du sparkler mot den, blir det ikke 90 grader.
men du sparkler jo ut hele veggen om døren ca 150 mm eller hva du nå hadde.

A
Aquabead er toppen. Kjør på det. Teip din nye fine dør med noen lag maskeringsteip. Stryk ut sparkelmassen - slå den ikke fast med sparkelspaden, det er sparkel, ikke spiker.

Alle andre måter er dårligst og SKAL unngås. Det blir svakt eller upraktisk eller vil sprekke, du må gjøre om igjen eller lappe med stygge lister eller leve med et mangelfullt arbeid. Den som hevder noe annet skal du ikke stole på.

Bruk Aquabead (eller tilsvarende). Bare gjør det.

Rejäl skrev:
Du kan ikke gå ut fra din lille skeive verden, de brukes visst på nyproduksjon😉
Plate brukes svært sjelden nå for tiden. Dels er det dyrere enn pappbeskyttelsene og blir dårligere. De løsner lettere og fargen på ytterhjørnet fester dårligere enn på papp.
Prisen for å reparere ytterhjørner har gått ned markant siden papphjørnene begynte å brukes.

• Liker
oliven1
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Hva som er vanlig kanskje ikke spiller noen rolle, virker jo ikke urimelig at i det minste en side er faset….. Den mot altandøren burde f.eks. være enkel å ha faset med en eller annen spillbit fra et innerhjørne.
Man unngår det i det lengste. Kun én ting er verre og det er fasning i innerhjørner.

• Liker
oliven1
  • Laddar…
A
I Installation skrev:
Plåt brukes veldig sjelden nå for tiden. Dels er det dyrere enn pappskydden og blir dårligere. De løsner lettere og fargen på ytterhjørnet fester dårligere enn på papp.
Prisen for å reparere ytterhjørner har gått ned betydelig siden papphjørner begynte å brukes.
Er ikke enig, jobber i småhusbransjen med både nyproduksjon og ROT..

Rejäl skrev:
Håller ikke med jobber i småhusbransjen med både nyproduksjon og ROT..
Ok da gjør man så der. Har ikke sett et blikkhjørne siden Dackefejden. Nå jobber jeg utelukkende med prosjekter rundt halvmilliarden og oppover, og det er en annen sak, særlig på ettermarkedssiden. Men har ikke sett det i de mindre boligkåkene eller hotellene jeg har vært med på heller.

• Liker
oliven1
  • Laddar…
A
I Installation skrev:
Ok da gjør man så der. Har ikke sett et blikkhjørne siden Dackefejden. Nå jobber jeg utelukkende med prosjekter rundt halvmilliarden og oppover og det er en annen sak spesielt på ettermarkedssiden. Men har ikke sett det i de mindre boligbyggene eller hotellene jeg har vært med på heller.
Du er som oliven dere sammenligner storbygg med småhus det er ikke det samme, men visst har forskjellige slags hjørnebeskyttere dukket opp men alle som får velge vil ha blikk i sine hjem fordi de tåler litt skade som ikke papirhjørnene gjør..

Rejäl skrev:
Du er som oliven ni sammenligner storbygge med småhus det er ikke det samme, men vist har ulike slags hjørnebeskyttelser dukket opp men alle som får velge vil ha platen i sine hjem for at de tåler litt overgrep hvilket ikke papperhjørner gjør..
Jeg tenker sånn. De som bygger mange får inn mange med feilmeldinger. Av den grunnen har man mer data på hva som er bra respektive mindre bra. Papirhjørner er et eksempel på utvikling til det bedre. Monteringsmessig, holdbarhetsmessig og kostnadsmessig. Det er ingen tilfeldighet at 99% av alle ytterhjørner gjøres med papir liksom.
noen ganger kan faktisk småskala byggskuttar lære av stordriften og omvendt.
Gode tekniske løsninger uansett hvor de kommer fra er verdt å vurdere.
Så får du gjerne bruke dine metallhjørner om du foretrekker det.
Jeg har også ganske solid erfaring fra Rot-prosjekter med betydelig lavere entreprisekostnader. Både som tidligere snekker og anleggsleder. Det er riktig nok 15 år siden, men selv da var metallbeskyttelsene relativt uvanlige.

B
O oliven1 skrev:
men du sparkler jo ut hele veggen om døren ca 150 mm eller hva du nå hadde.
70 mm som sagt. Blir ikke 90 grader, så om man synes det spiller noen rolle eller ikke er en annen sak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.