8.544 lest ·
88 svar
9k lest
88 svar
Alternativer for ytterhjørner gips uten kantbeskyttelse? Hvordan gjøres i nyproduksjon?
Men nå sa jeg bare at det var det absolutt vanligste at man ikke har faset kanter i ytterhjørne så at TS ikke har det skal ikke være noe problem i det hele tatt.MathiasS skrev:
Problem eller ikke, med fasade kanter smyger aquabeaden seg ned i fasningen helt presist, og det er mye lettere å raskt sparkle over.O oliven1 skrev:
Har satt aquabead på andre steder uten faset kant (les vegg), det krever flere lag sparkel for å få bort perforasjonene. Å gjøre dette på en vegg er selvfølgelig helt greit, men igjen, har ingen lyst på 70 mm gips mot en ny altandør. Man kan tape for å beskytte altandøren mot sparkelspaden for mine hjernespøkelser ja, så drar man bort tapen og sparkel følger med osv osv. Så vil man få en annen vinkel enn 90 grader i falsen på grunn av at aquabeaden legger seg oppå gipsen og ikke i en fasning.
en annen vinkel kommer du ikke til å få, du får jo 90 grader selv om du bruker skårne kanterB bygges skrev:Problem eller ikke, med fasade kanter smetter aquabeaden ned i fasningen helt presist og det er mye lettere å raskt sparkle over.
Har satt aquabead på andre steder uten faset kant (les vegg), det krever flere lag sparkel for å fjerne perforeringene. Å gjøre dette på en vegg er selvfølgelig helt greit men igjen, har ingen lyst på 70 mm gips mot en ny altandør. Man kan teipe for å beskytte altandøren mot sparkelspaden for mine fantasier ja, så drar man av teipen og sparkel følger med osv osv. Så vil man få en annen vinkel enn 90 grader i smygen pga at aquabeaden legger seg ovenpå gipsen og ikke i en fasning.
Aquabead er toppen. Kjør på det. Teip din nye fine dør med noen lag maskeringsteip. Stryk ut sparkelmassen - slå den ikke fast med sparkelspaden, det er sparkel, ikke spiker.
Alle andre måter er dårligst og SKAL unngås. Det blir svakt eller upraktisk eller vil sprekke, du må gjøre om igjen eller lappe med stygge lister eller leve med et mangelfullt arbeid. Den som hevder noe annet skal du ikke stole på.
Bruk Aquabead (eller tilsvarende). Bare gjør det.
Alle andre måter er dårligst og SKAL unngås. Det blir svakt eller upraktisk eller vil sprekke, du må gjøre om igjen eller lappe med stygge lister eller leve med et mangelfullt arbeid. Den som hevder noe annet skal du ikke stole på.
Bruk Aquabead (eller tilsvarende). Bare gjør det.
Huseier
· Stockholm
· 714 innlegg
Plate brukes svært sjelden nå for tiden. Dels er det dyrere enn pappbeskyttelsene og blir dårligere. De løsner lettere og fargen på ytterhjørnet fester dårligere enn på papp.Rejäl skrev:
Prisen for å reparere ytterhjørner har gått ned markant siden papphjørnene begynte å brukes.
Huseier
· Stockholm
· 714 innlegg
Man unngår det i det lengste. Kun én ting er verre og det er fasning i innerhjørner.MathiasS skrev:
Er ikke enig, jobber i småhusbransjen med både nyproduksjon og ROT..I Installation skrev:
Huseier
· Stockholm
· 714 innlegg
Ok da gjør man så der. Har ikke sett et blikkhjørne siden Dackefejden. Nå jobber jeg utelukkende med prosjekter rundt halvmilliarden og oppover, og det er en annen sak, særlig på ettermarkedssiden. Men har ikke sett det i de mindre boligkåkene eller hotellene jeg har vært med på heller.Rejäl skrev:
Du er som oliven dere sammenligner storbygg med småhus det er ikke det samme, men visst har forskjellige slags hjørnebeskyttere dukket opp men alle som får velge vil ha blikk i sine hjem fordi de tåler litt skade som ikke papirhjørnene gjør..I Installation skrev:
Huseier
· Stockholm
· 714 innlegg
Jeg tenker sånn. De som bygger mange får inn mange med feilmeldinger. Av den grunnen har man mer data på hva som er bra respektive mindre bra. Papirhjørner er et eksempel på utvikling til det bedre. Monteringsmessig, holdbarhetsmessig og kostnadsmessig. Det er ingen tilfeldighet at 99% av alle ytterhjørner gjøres med papir liksom.Rejäl skrev:
noen ganger kan faktisk småskala byggskuttar lære av stordriften og omvendt.
Gode tekniske løsninger uansett hvor de kommer fra er verdt å vurdere.
Så får du gjerne bruke dine metallhjørner om du foretrekker det.
Jeg har også ganske solid erfaring fra Rot-prosjekter med betydelig lavere entreprisekostnader. Både som tidligere snekker og anleggsleder. Det er riktig nok 15 år siden, men selv da var metallbeskyttelsene relativt uvanlige.