A
O oliven1 skrev:
men om du leser hva jeg skriver så sier jeg jo at jeg ikke vet om det er på alle byggeplasser.

men er involvert i mengder av prosjekter på en eller annen måte og der er det alltid papp
Mengder kan du utdype?

O
Rejäl skrev:
Mengder kan du utvikle?
mengder = mange

A
O oliven1 skrev:
mængder = mange
Ja men fortell så det blir troverdig

O
Rejäl skrev:
Ja men fortell så det blir troverdig
hva er spørsmålet, hvor mange prosjekter?

Men vær så snill og legg ned denne barnslige min far er sterkere enn din familie sa diskusjon og ta den privat for den gir ingenting til emnet

• Liker
Joak og 2 andre
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
finnes ingen som bruker hjørnebeskyttelse i metall lenger, kan ikke huske når jeg så det på en byggeplass sist.
brukes alltid hjørnebeskyttelse i papp
Men det handler antageligvis ikke om hva som er bra, men om hva som går fort, gjetter jeg. Papirhjørnet med innebygd lim går fort.

For mitt private bruk foretrekker jeg metallhjørnet. Dels tåler det jo mer juling, det blir 100% rett og jeg synes det er lettere å sparkle inn. Sluttresultatet blir alltid bra.

• Liker
tommib og 2 andre
  • Laddar…
A
O oliven1 skrev:
hva er spørsmålet, hvor mange prosjekter?
Fortell om dine prosjekter, rollen du har i disse, hvor i landet osv..

O
MathiasS MathiasS skrev:
Men det handler antageligvis ikke om hva som er bra, men om hva som går raskt, gjetter jeg. Papirhjørnet med innebygd lim går raskt.

For mitt private bruk foretrekker jeg metallhjørnet. Dels tåler det jo mer, det blir 100% rett, og jeg synes det er lettere å sparkle inn. Sluttresultatet blir alltid bra.
absolutt, det ligger nok en sannhet i det.

pappen har blitt populær av en grunn.
tilstrekkelig bra for en rimelig kostnad samt tidseffektiv.
deretter forsterker man der det kreves med utvendige hjørnebeskyttere/veggbeskyttere fordi ved høye belastninger som skoler, sykehus etcetera så hjelper ikke hjørnebeskytter i metall overhodet.

B bygges skrev:
Mulig, men det blir ikke så bra for eksempel rundt altandører der det kun er ca 7 cm gips. Kanskje hadde blitt mer gjørbart om jeg satt fasade kanter.
Det er i smygen antar jeg. Man sparkler hele bredden og det er ikke noe rart med det selv om det er mot en altandør. Du må alltid sparkle bredt fra blikkhjørnene siden disse stikker ut et par millimeter.

B
MathiasS MathiasS skrev:
Det er i omrammingen antar jeg. Man sparkler hele bredden og det er ikke noe merkelig med det selv om det er mot en verandadør. Du må alltid sparkle bredden fra metallhjørnene siden disse stikker ut et par millimeter.
Yes i omrammingen. Jeg får bare kjeft her av Matte_75 om jeg forklarer meg mer men, har gått glipp av at fasade kanter skal være igjen på gipsen om man vil beholde 90-graders vinkel i omrammingen samt gjøre det enklere å sparkle inn..

Har nye verandadører og vil ikke risikere å ripe dem med sparkelspaden, overdrevet ja visst. Har satt ultraboard i omrammen til den ene respektive hardgips til den andre døren. Ultraboard er utrolig mye sterkere enn vanlig gips og har overrasket meg flere ganger hvordan det klarer slag, jeg klarte f.eks. her om dagen å velte en bordplate i eik med skarpe kanter rett inn i en ultraboard-plate, ble knapt merker. Har prøvd på en annen ytterkant å sette vanlig papirstrimmel etter tips fra sinuslinus og det ble veldig bra og derfor blir det slik på disse omrammingene.

Har også gammel omramming ved en gammel ytterdør, som skal byttes (utenfra), der omrammingene luter utover. Her er det perfekt å sette aquabead da de ekstra millimeterne de bygger gjør at det blir fin 90-graders vinkel på omrammingen. Har limt opp disse og med sparkel under også fått bort konkaviteten i veggen.

B bygges skrev:
Ja i karmen. Jeg får bare kjeft her av Matte_75 hvis jeg forklarer meg mer, men har glemt at fasaderte kanter skal være igjen på gipsen om man vil beholde 90 graders vinkel i karmen samt gjøre det enklere å sparkle inn..

Har nye altandører og vil ikke risikere å ripe dem med sparkelspaden, overdrevet ja visst. Har satt ultraboard i karm til den ene og hard gips til den andre døren. Ultraboard er utrolig mye sterkere enn vanlig gips og har overrasket meg flere ganger med hvordan det tåler slag, for eksempel veltet jeg en bordplate i eik med skarpe kanter rett inn i en ultraboardskive, og det ble nesten ingen merker. Har prøvd på en annen ytterkant å sette vanlig papirrems etter tips fra sinuslinus, og det ble kjempebra, så derfor blir det slik på disse karmene.

Har også en gammel karm ved en gammel ytterdør, som skal byttes (utvendig), hvor karmene heller utover. Her er det perfekt å sette aquabead da de ekstra millimeterne de bygger gjør at det blir en fin 90-graders vinkel på karmen. Har limt opp disse og med sparkel under også fjernet konkavitet i veggen.
At du ikke har fasaderte kanter igjen gjør det selvfølgelig litt vanskeligere, men det er fortsatt ikke noe problem. Man må bare sparkle litt lenger ut på platen. At du skulle ripe altandøren med spaden er bare hjernespøkelser hos deg.

Men, du gjør akkurat som du vil. Kontroller gjerne sluttresultatet i ordentlig skrålys så vet du om det ble så bra som du hadde tenkt deg.

Går vel å beskytte dørene med tape?
Og selv ville jeg satt på hjørnebeskyttere alle gangene 😜

B bygges skrev:
Yes i smygen. Jeg får bare kjeft her av Matte_75 om jeg forklarer meg mer men, har gått glipp av at fasade kanter skal være igjen på gipsen om man vil ha igjen 90 graders vinkel i smygen samt få det enklere å sparkle inn..

Har nye altandører og vil ikke risikere å ripe dem med sparkelspaden, overdrevet ja visst. Har satt ultraboard i smyg til den ene respektive hardgips til den andre døren. Ultraboard er utrolig mye sterkere enn vanlig gips og overrasket meg flere ganger over hvordan den tåler støt, kom f.eks. forleden til å velte en bordplate i eik med skarpe kanter rett inn i en ultraboarskive, ble knapt merker. Har prøvd på en annen ytterkant å sette vanlig papirstrimmel etter tips fra sinuslinus og det ble kjempebra og derfor blir det slik på disse smygene.

Har også gammel smyg ved en gammel ytterdør, som skal byttes (utenfra), der smygene heller utover. Her er det perfekt å sette aquabead da de ekstra millimeterne de bygger gjør at det blir lekker 90-graders vinkel på smygen. Har limt opp disse og med sparkel under også fått bort konkavitet i veggen.
Jeg har jo svart i den andre tråden at du bare sparkler hele smygen bredde så blir det vinkelrette smyger. File av de skarpe hjørnene på sparkelspaden hvis du er redd for å ripe karmen.

O
MathiasS MathiasS skrev:
At du ikke har fasede kanter igjen gjør det selvfølgelig litt vanskeligere, men det er fortsatt ikke noe problem. Man må bare sparkle litt lenger ut på plata. At du skulle ripe opp altandøren med spaden er bare hjernespøkelser hos deg.

Men, du gjør akkurat som du vil. Kontroller gjerne sluttresultatet i skikkelig skrått lys så vet du om det ble så bra som du hadde tenkt deg.
men det hører vel snarere til vanligheten at man ikke har fasade kanter i ytterhjørner

• Liker
Installation og 1 annen
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
men det hører vel snarere til vanligheten at man ikke har fasadekanter i ytterhjørner
Hva som er vanlig kanskje ikke spiller noen rolle, det virker jo ikke urimelig at i det minste en side er faset..... Den mot altandøren burde f.eks. være enkel å ha faset med noen spillbit fra et innerhjørne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.