A
I Installation skrev:
Jeg tenker slik. De som bygger mengder får inn mengder med feilmeldinger. Av den grunn har man mer data på hva som er bra respektive mindre bra. Papirhjørnene er et eksempel på utvikling til det bedre. Montasjemessig, holdfasthetsmessig og kostnadsmessig. Det er ingen tilfeldighet at 99% av alle ytterhjørner gjøres med papir liksom.
Noen ganger kan faktisk småskala byggfuskere lære av stordriften og omvendt.
Gode tekniske løsninger uavhengig av hvor de kommer fra er verdt å vurdere.
Så får du gjerne bruke dine metallhjørner hvis du foretrekker det.
Det er ikke jeg som bestiller metallhjørnene, det gjør kundene..
Det meste som gjøres på storbygg er juks og hver krone telles, kan de spare inn på hjørnebeskyttelsen så gjør de det..
En slektning bygde et nytt småhus med en av de største småhusbyggerne i Sverige, og til og med de hadde metallhjørner til tross for at disse er dyrere. Jeg spurte på besiktningen som slektningen ville at jeg skulle være med på hvorfor de fortsatt brukte metallhjørner, av den enkle grunnen at det ble for mye skader med papirhjørner..
Så jeg er langt fra alene, har bygget og montert mange ulike husfabrikat i løpet av mine år, og de fleste har metallhjørner, enten du eller oliven vil det eller ikke bryr jeg meg ikke om😉

O
Rejäl skrev:
Det er ikke jeg som bestiller blikkhjørner det gjør kundene..
Det meste som gjøres på storbyggerier er juks og hver krone teller, kan de spare inn på hjørnebeskyttelse så gjør de det..
En slektning bygget nytt småhus med en av de største småhusbyggerne i Sverige og til og med de hadde blikkhjørner til tross for at disse er dyrere, jeg spurte på befaringen som slektningen ville at jeg skulle være med på hvorfor de fortsatt brukte blikkhjørner, av den enkle grunnen at det ble for mye skader med papirhjørner..
Så jeg er langt fra alene, har bygget og montert mange forskjellige husfabrikat gjennom årene og de fleste har blikkhjørner enten du eller oliven vil det eller ikke driter jeg i😉
men du fortsetter bare å vise din uvitenhet.

at det meste på storbyggerier skulle være juks er jo bare ren sludder, finnes klart juksbygg der også, akkurat som villaer.

men det er jo alltid noen som eier disse bygningene også, og langsiktige eiendomsbesittere satser på kvalitet fordi forvaltning er ekstremt dyrt og belaster driftsoverskuddet hardt.

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
O oliven1 skrev:

at det meste på storbyggerier skulle være juks er jo bare rent tullprat, finnes klart juksebygninger der også, men akkurat som villaer.

men det er jo alltid noen som eier disse bygningene også, og langsiktige eiendomsbesittere satser på kvalitet for forvaltning er ekstremt dyrt og belaster driftsnettoen hardt.
Eller hvordan oliven du er sååå kunnskapsrik med småhus😉😂😂😂

• Liker
oliven1
  • Laddar…
A
O oliven1 skrev:

at det meste på storbyggen skulle være fusk er jo bare rent tullprat, finnes klart fuskbyggen der med akkurat som villor.

men er jo alltid noen som eier disse bygningene med og langsiktige eiendomsbesittere satser på kvalitet for forvaltning er ekstremt dyrt og belaster driftsnettoen hardt.
Naiv er du med hørt om LOU…

O
Rejäl skrev:
Naiv er du med hørt om LOU…
japp, men først og fremst anskaffes jo ikke alt som bygges som LOU. Private eiendomseiere bruker jo klart ikke det.

for det andre, hvorfor skulle lou være negativt for kvaliteten?

A
O oliven1 skrev:
ja, men først og fremst så er det jo ikke alt som bygges som er LOU. Private eiendomseiere bruker det klart ikke.

for det andre, hvorfor skulle LOU være negativt for kvaliteten?
Det har du riktignok rett i men de tar inn flere tilbud som med så billigste kommer oftest i siste ende med kontrakten og derav blir det juks enten du erkjenner det eller ikke spiller meg ingen rolle, men naiv er du om du tror at de store drakene bare bygger kvalitet..

O
Rejäl skrev:
Det har du visserligen rett i men de tar inn flere anbud som med så billigste kommer oftest i slutändan med kontraktet og derav blir det juks, enten du innrømmer det eller ikke spiller meg ingen rolle, men naiv er du om du tror at de store drakene bare bygger kvalitet..
men du har jo ingen anelse om hva du snakker om og har åpenbart aldri arbeidet med lou.
LOU handler ikke om at billigste vinner kontraktet, langt ifra.

nesten ingen anskaffelser med lou er utformet sånn.

A
O oliven1 skrev:
men du har jo ingen anelse om hva du snakker om og har åpenbart aldri arbeidet med lou.
LOU handler ikke om at det billigste vinner kontrakten, langt derifra.

nesten ingen anbud med lou utformes så.
Jo om man oppfyller kravene så er det billigste som vinner.

O
Rejäl skrev:
Jo om man uppfyller kraven så är det billigaste som vinner.
nei, du har åpenbart ingen anelse.
så utformes ingen lou i prinsipp.

det er det økonomisk mest fordelaktige tilbudet som vinner, ikke det billigste.
da har man ofte med parametere som kvalitet, referanser, miljø, personer, erfaring, tid, finansiell styrke, tekniske løsninger, innovasjon, livssykluskostnader, sosiale spørsmål og selvfølgelig også pris.

men pris er ofte en liten del og kan ofte være noen få % av hele vurderingen.

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
O oliven1 skrev:
nei, du har åpenbart ingen anelse.
slik utformes ingen lou i prinsippet.

det er det økonomisk mest fordelaktige tilbudet som vinner, ikke det billigste.
da har man ofte med parametere som, kvalitet, referanser, miljø, personer, erfaring, tid, finansielle styrke, tekniske løsninger, innovasjon, livssykluskostnader, sosiale spørsmål og selvfølgelig også pris.

men pris er ofte en liten del og kan ofte være noen få % av hele vurderingen.
Planeten jorden anroper men ikke noe svar oliven lever i en alternativ verden😂

O
Rejäl skrev:
Planeten jorden anroper men ingenting svar oliven lever i en alternativ verden😂
så du mener at LOU er bare billigste får kontrakten?

A
O oliven1 skrev:
så du mener at LOU er bare billigste får kontrakten?
Har svart deg om det allerede men du svever som vanlig avgårde opp i det blå😉

• Haha
oliven1
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Har svart deg om det allerede, men du svever som vanlig av gårde opp i det blå😉
Mange større LOU-prosjekter på byggsiden blir ofte inngått på ABT i samarbeid med løpende regning som erstatningsmodell. Deretter kan de se ganske forskjellige ut med for eksempel honoraret som fast del eller noe annet insentiv. Organisering og honorarmodell pleier å være vanlige parametere. Det forekommer også at man kommer inn tidligere og som entreprenør lager program- og systemdokumen med ABK for å få en kalkuleringsbar handling. Etter det skrives en ABT-avtale på budsjett, tak eller løpende regning for å utarbeide byggehandlingen. Involverer man kunden og de virksomheter som skal inn i bygget tidlig, finnes det gode forutsetninger for å holde ned totalkostnadene. Det som ofte øker prisen er mark- og fundamentarbeider samt mer eller mindre dyre fasadeløsninger. Utformes programhandlingen slurvete, kan også etasjehøydene bli kostnadsdrivende.

Ser vel ikke likt ut i småhusbransjen, men fundamenteringen er nok også der den største risikoposten sammen med ikke godt planlagte og utførte våtrom og kjøkken. Kan tenke meg at det er et større problem at det ved monteringshus er B2B-avtaler på AB eller ABT mellom leverandør og entreprenør og en ABS/forbrukertjenesteloven mellom leverandør og kunde. Den eneste vinneren i disse avtalene, vil jeg påstå, er entreprenøren. Sånn har avtalene jeg har sett vært utformet, og det er ganske komplisert. Jeg har sett noen småhus som får en til å lure på om de i det hele tatt har planlagt fundamenteringen og de tilhørende installasjonsarbeidene skikkelig.

O
I Installation skrev:
Mange større LOU-prosjekt på byggsiden handles ofte opp på ABT i samarbeid med løpende regning som erstatningsmodell. Så kan de se ganske forskjellige ut med eksempelvis honoraret som fast del eller noe annet insentiv.
Organisasjon, honorarmodell pleier å være vanlige parametere.
Det forekommer også at man kommer inn tidligere og som entreprenør gjør program- og systemhandling på ABK for å få en kalkylerbar handling. Etter det skrives en ABT-avtale på budsjett, tak eller løpende regning for å utvikle byggehåndteringen.
Involverer man kunden og de virksomhetene som skal inn i bygget tidlig, finnes det gode forutsetninger for å holde nede totalkostnaden.
Det som pleier å skyte i pris er mark- og grunnlegging samt mer eller mindre dyre fasadeløsninger. Utformes programhåndteringen slurvete kan også etasjehøydene bli kostnadsdrivende.

Ser vel ikke likt ut i småhusbransjen, men grunnleggingen er vel også der den største risikoposten sammen med mindre vel planlagte og utførte våtrom og kjøkken. Kan tenke meg at det er et større problem at det ved montagehus er B2B-avtaler på AB eller ABT mellom leverandør og entreprenør og en ABS/forbrukertjenesteloven mellom leverandør og kunde. Den eneste vinneren i disse avtalene er entreprenøren vil jeg påstå. Så har avtalene jeg sett vært utformet, og det er ganske klissete.
Jeg har sett en del småhus som får en til å lure på om de i det hele tatt har planlagt grunnleggingen og tilhørende installasjonsarbeider ordentlig.
Jo, men det man skal ha med seg er at villaer ligger lysår bak storskalig nyproduksjon i form av tekniske løsninger, materialvalg, funksjoner etcetera.
Og det er ganske selvklart, økonomien eller kunnskapen finnes ikke hos de som bygger villaer.
Det fortsetter på utprøvde opptråkka veier, så sipprer det jo klart løsninger fra storskalig nyproduksjon ned til villaer til slutt, men det tar tid.

A
O oliven1 skrev:
Jo, men det man skal ha med seg er at villaer ligger lysår etter storskala nyproduksjon når det kommer til tekniske løsninger, materialvalg, funksjoner etcetera.
Og det er ganske selvfølgelig, økonomien eller kunnskapen finnes ikke hos de som bygger villaer.
Det fortsetter på utprøvde innslagene veier, og så siver det klart løsninger fra storskala nyproduksjon ned til villaer til slutt, men det tar tid.

• En nysgjerrig hvit høne ser inn i kameraet med teksten "Är du här igen!" ovenfor.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.