B bygges skrev:
Men det kan likevel finnes hjørner og andre deler der man vurderer at risikoen for smeller er lav, og da var min undring om det går å få til pene hjørner uten kantbeskyttelse. Hvordan gjorde man før i tiden før aquabead? Tapetsering? Pappremsa?
Tror nok at du totalt sparer tid på å bruke hjørnebeskyttelse.
Lette å sette på plass og hjørnet blir bra med en gang og også etter noen år:)

B
A Argastesnickaren skrev:
Tror nok at du totalt sparer tid på å bruke hjørnebeskyttelse.
Lett å sette på og hjørnet blir bra med en gang og selv etter noen år:)
Mulig, men det blir ikke så bra f.eks. rundt altandører der det kun er ca 7 cm gips. Kanskje hadde blitt mer gjennomførbart om jeg hadde satt fasade kanter.

• Liker
Argastesnickaren
  • Laddar…
Bredden på gipset spiller jo ingen rolle. Bare sparkel hele bredden pent og enkelt. Du kommer til å angre deg hvis du ikke setter opp hjørnebeskyttelse.

• Liker
Dowser4711 og 3 andre
  • Laddar…
Hele dette er en merkelig overanalyse. Kjør papphjørner og sparkel inn. Det går jo på noen minutter bare

• Liker
oliven1
  • Laddar…
B
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Hele dette er en merkelig overanalyse. Bruk papphjørner og sparkel. Det går jo på noen få minutter bare
Hm ja så kan man jo svare på alle trådene her på forumet, jeg synes det er en merkelig kommentar. Aquabeaden bygger en del og er perforert, krever flere strøk sparkel. Å sparkle bort aquabead på en vegg er ikke noe problem og har gjort det på et par ytterhjørner til vegg, men på 7 cm gips som slutter mot en ny altandør har jeg ikke altfor stor lyst til det da jeg føler det er risiko for at man risper altandørkarmen med sparkel samt det blir en masse kliss. Er man vant med å sparkle eller male er det kanskje en annen sak.
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kantbeskytter i papp, frihånd blir skjørt og vanskeligere å få rett
Jeg har noen i stål og det blir også bra, men bygger litt mer.
Jeg synes nok kanten på stållistene er for rund, ser ikke like bra ut, men funksjonen er sikkert bra.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Alltid hjørnebeskyttelse da gips ikke tåler støt uansett type.
Har dunket inn ting i hardgips og ultraboard, man blir overrasket, skjer nesten ingenting sammenlignet med vanlig gips som går i stykker.
S sinuslinus skrev:
Klarer vel besiktigelsen uansett. 😉
Nå har jeg laget et hjørne som ikke hadde fas kant med vanlig papirrems, det ble kjempefint, bygger ingenting og veldig enkelt med vevlim så takk for tipset :)

Du ser jo allerede ut til å ha bestemt deg, så hvorfor spør du engang?
Det er ditt problem, så du gjør som du vil.

• Liker
Anonymiserad 618974 og 4 andre
  • Laddar…
B bygges skrev:
Blir hjørnene pene med stål? I motsetning til kantbeskyttelsen i papp/plast er det jo en utbuling som ikke sparkles over, er det ikke en risiko for at dette vises gjennom malingen?
De blir pene. Vil tilføye at jeg ikke har testet kantbeskyttelse i papp.

A
O oliven1 skrev:
finnes ingen som bruker hjørnebeskyttelse i metall lenger, kan ikke huske når jeg så det på en byggeplass sist.
brukes alltid hjørnebeskyttelse i papp
Som vanlig har du ingen kontroll, de selges og brukes😉

• Liker
plåtrickard
  • Laddar…
O
Rejäl skrev:
Som vanlig har du ingen peiling, de selges og brukes😉
klart de selges, det er bare å sjekke på hvilke byggevarehus som helst.
men brukes ikke på noen større nyproduksjon, brukes bare papp.

• Liker
  • Haha
john.h og 2 andre
  • Laddar…
A
O oliven1 skrev:
klart de selges, det er bare å se på hvilken som helst byggevarehandel.
men brukes ikke på noen større nyproduksjon, brukes bare papp.
Du kan ikke gå ut fra din lille skjeve verden de brukes faktisk på nyproduksjon😉

O
Rejäl skrev:
Du kan ikke gå ut fra din lille skeive verden de brukes visst på nyproduksjon😉
okei, er ikke enig.

for 10 år siden lå dette arbeidet hos snekkeren men har de siste årene blitt flyttet over helt og holdent til maleren og dermed har det blitt utelukkende hjørnebeskyttelse i papp.

• Liker
john.h
  • Laddar…
A
O oliven1 skrev:
ok, enig.

for 10 år siden lå dette momentet på snekkeren men har de siste årene blitt flyttet over helt og holdent til maleren og dermed har det blitt utelukkende hjørnebeskyttelse i papp.
Så kan det være, men langt fra alle bygg leies ut likt..
Metall er det eneste som holder for mekanisk slitasje..

O
Rejäl skrev:
Så kan det være, men langt fra alle bygg oppdras like..
Metall er det eneste som tåler mekanisk slitasje..
absolutt ikke og finnes sikkert noen nyproduksjon som bruker metall fortsatt men er absolutt i minoritet. jeg har som sagt ikke støtt på det på hvor lenge som helst.

det vanlige man gjør nå er at i utsatte miljøer så bruker man utenpåliggende metallvinkler eller veggbeskyttelse type acrovyn som raskt blitt veldig stort

A
O oliven1 skrev:
absolutt ikke og det finnes sikkert noen nyproduksjoner som bruker metall fortsatt, men er absolutt i minoritet. Jeg har som sagt ikke støtt på det på hvor lenge som helst.

det vanlige man gjør nå er at i utsatte miljøer så bruker man utenpåliggende metallvinkler eller veggbeskyttelser som acrovyn som raskt har blitt veldig stort
Hvordan vet du dette er du på alle byggeplasser?

O
Rejäl skrev:
Hvordan vet du dette er du på alle byggene?
men om du leser hva jeg skriver så sier jeg jo at jeg ikke vet om det er på alle byggene.

men er involvert i mengder av prosjekter på en eller annen måte og der er det alltid papp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.