8.544 lest ·
88 svar
9k lest
88 svar
Alternativer for ytterhjørner gips uten kantbeskyttelse? Hvordan gjøres i nyproduksjon?
Bygningsveteran
· 2 675 innlegg
Tror nok at du totalt sparer tid på å bruke hjørnebeskyttelse.B bygges skrev:
Lette å sette på plass og hjørnet blir bra med en gang og også etter noen år
Mulig, men det blir ikke så bra f.eks. rundt altandører der det kun er ca 7 cm gips. Kanskje hadde blitt mer gjennomførbart om jeg hadde satt fasade kanter.A Argastesnickaren skrev:
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 960 innlegg
Hele dette er en merkelig overanalyse. Kjør papphjørner og sparkel inn. Det går jo på noen minutter bare
Hm ja så kan man jo svare på alle trådene her på forumet, jeg synes det er en merkelig kommentar. Aquabeaden bygger en del og er perforert, krever flere strøk sparkel. Å sparkle bort aquabead på en vegg er ikke noe problem og har gjort det på et par ytterhjørner til vegg, men på 7 cm gips som slutter mot en ny altandør har jeg ikke altfor stor lyst til det da jeg føler det er risiko for at man risper altandørkarmen med sparkel samt det blir en masse kliss. Er man vant med å sparkle eller male er det kanskje en annen sak.Johannes Carlsson skrev:
Jeg synes nok kanten på stållistene er for rund, ser ikke like bra ut, men funksjonen er sikkert bra.Johannes Carlsson skrev:
Har dunket inn ting i hardgips og ultraboard, man blir overrasket, skjer nesten ingenting sammenlignet med vanlig gips som går i stykker.Matti_75 skrev:
Nå har jeg laget et hjørne som ikke hadde fas kant med vanlig papirrems, det ble kjempefint, bygger ingenting og veldig enkelt med vevlim så takk for tipsetS sinuslinus skrev:
Så kan det være, men langt fra alle bygg leies ut likt..O oliven1 skrev:
Metall er det eneste som holder for mekanisk slitasje..
absolutt ikke og finnes sikkert noen nyproduksjon som bruker metall fortsatt men er absolutt i minoritet. jeg har som sagt ikke støtt på det på hvor lenge som helst.Rejäl skrev:
det vanlige man gjør nå er at i utsatte miljøer så bruker man utenpåliggende metallvinkler eller veggbeskyttelse type acrovyn som raskt blitt veldig stort
Hvordan vet du dette er du på alle byggeplasser?O oliven1 skrev:absolutt ikke og det finnes sikkert noen nyproduksjoner som bruker metall fortsatt, men er absolutt i minoritet. Jeg har som sagt ikke støtt på det på hvor lenge som helst.
det vanlige man gjør nå er at i utsatte miljøer så bruker man utenpåliggende metallvinkler eller veggbeskyttelser som acrovyn som raskt har blitt veldig stort