B bygges skrev:
Men det kan ändå finnas hörn och andra delar där man bedömer att risken för smällar är låg och då var min undran om det går att få till snygga hörn utan kantskydd. Hur gjorde man förr i tiden innan aquabead? Tapetsering? Pappremsa?
Tror nog att du totalt sparar tid på att använda hörnskydd.
Lätta att sätta dit och hörnan blir bra direkt och även efter några år:)

B
A Argastesnickaren skrev:
Tror nog att du totalt sparar tid på att använda hörnskydd.
Lätta att sätta dit och hörnan blir bra direkt och även efter några år:)
Möjligt, men det blir inte så bra tex runt altandörrar där det endast är ca 7 cm gips. Kanske hade blivit mer görbart om jag satt fasade kanter.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Bredden på gipset spelar ju ingen roll. Bara spackla hela bredden snyggt och enkelt. Du kommer ångra dig om du om du inte sätter hörnskydd

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Hela det här är en märklig överanalys. Kör papphörn och spackla in. Det går ju på några minuter bara

• Gilla
oliven1
  • Laddar…
B
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Hela det här är en märklig överanalys. Kör papphörn och spackla in. Det går ju på några minuter bara
Hm ja så kan man ju svara på alla trådar här på forumet, jag tycker det är en märklig kommentar. Aquabeaden bygger en del och är perforerad, kräver flera strykningar spackel. Att spackla bort aquabead på en vägg är inga problem och har gjort det på ett par ytterhörn till vägg, men på 7 cm gips som ansluter mot en ny altandörr har jag inte alltför stor lust med det då jag känner att det är risk man rispar altandörrskarmen med spackeln samt blir en massa gegg. Är man van spacklare eller målare är det kanske en annan sak.
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kantskydd i papp, frihand blir ömtåligt och svårare att få rakt

Jag har några i stål och det blir också bra, men bygger lite mer.
Jag tycker nog kanten på stål-listerna är för rund, ser inte lika bra ut, men funktionen är säkert bra.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Alltid hörnskydd då gips inte tål stötar oavsett sort.
Har tjongat in saker i hårdgips och ultraboard, man blir förvånad, händer nästan ingenting jämfört vanlig gips som går sönder.
S sinuslinus skrev:
Klarar väl besiktningen i alla fall. 😉
Nu har jag gjort ett hörn som inte hade fasad kan med vanlig pappremsa, det blev kanonsnyggt, bygger ju inget och väldigt enkelt med vävlim så tack för tipset :)

Du verkar ju redan ha bestämt dig så varför frågar du ens?
Det är ditt bekymmer så du gör som du vill

• Gilla
Anonymiserad 618974 och 4 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Blir hörnen snygga med stål? Till skillnad från kantskydden i papp/plast är det ju en utbuktning som inte spacklas över, inte risk detta syns genom färgen?
Dom blir snygga. Vill tillägga att jag inte testat kantskydd i papp.

A
O oliven1 skrev:
finns ingen som använder hörnskydd i metall längre, kan inte minnas när jag såg det på ett bygge senast.
används alltid hörnskydd i papp
Som vanligt har du ingen koll, dom säljs och används😉

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
O
Rejäl skrev:
Som vanligt har du ingen koll, dom säljs och används😉
klart dom säljs, det är bara kolla på vilka bygghandel som helst.
men används inte på någon större nyproduktion, används bara papp.

• Gilla
  • Haha
john.h och 2 till
  • Laddar…
A
O oliven1 skrev:
klart dom säljs, det är bara kolla på vilka bygghandel som helst.
men används inte på någon större nyproduktion, används bara papp.
Du kan inte utgå ifrån din lilla skeva värld dom används visst på nyproduktion😉

O
Rejäl skrev:
Du kan inte utgå ifrån din lilla skeva värld dom används visst på nyproduktion😉
okej, håller inte med.

för 10 år sedan låg detta moment på snickaren men har de senaste åren flyttats över helt och hållet till målaren och därmed har det blivit uteslutande hörnskydd i papp.

• Gilla
john.h
  • Laddar…
A
O oliven1 skrev:
okej, håller inte med.

för 10 år sedan låg detta moment på snickaren men har de senaste åren flyttats över helt och hållet till målaren och därmed har det blivit uteslutande hörnskydd i papp.
Så kan det vara, men långt ifrån alla byggen upphandlas lika..
Metall är det enda som håller för mekanisk slitage..

O
Rejäl skrev:
Så kan det vara, men långt ifrån alla byggen upphandlas lika..
Metall är det enda som håller för mekanisk slitage..
absolut inte och finns säkert några nyproduktion som använder metall fortfarande men är absolut i minoritet. jag har som sagt inte stött på det på hur länge som helst.

det vanliga man gör nu är att i utsatta miljöer så använder man utanpåliggande metallvinklar eller väggskydd typ acrovyn som snabbt blivit väldigt stort

A
O oliven1 skrev:
absolut inte och finns säkert några nyproduktion som använder metall fortfarande men är absolut i minoritet. jag har som sagt inte stött på det på hur länge som helst.

det vanliga man gör nu är att i utsatta miljöer så använder man utanpåliggande metallvinklar eller väggskydd typ acrovyn som snabbt blivit väldigt stort
Hur vet du detta är du på alla byggen?

O
Rejäl skrev:
Hur vet du detta är du på alla byggen?
men om du läser vad jag skriver så säger jag ju att jag inte vet om det är på alla byggen.

men är involverad i mängder av projekt på ett eller annat sätt och där är det alltid papp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.