8 544 läst ·
88 svar
9k läst
88 svar
Alternativ för ytterhörn gips utan kantskydd? Hur görs i nyproduktion?
Tror nog att du totalt sparar tid på att använda hörnskydd.B bygges skrev:
Lätta att sätta dit och hörnan blir bra direkt och även efter några år
Möjligt, men det blir inte så bra tex runt altandörrar där det endast är ca 7 cm gips. Kanske hade blivit mer görbart om jag satt fasade kanter.A Argastesnickaren skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Hela det här är en märklig överanalys. Kör papphörn och spackla in. Det går ju på några minuter bara
Hm ja så kan man ju svara på alla trådar här på forumet, jag tycker det är en märklig kommentar. Aquabeaden bygger en del och är perforerad, kräver flera strykningar spackel. Att spackla bort aquabead på en vägg är inga problem och har gjort det på ett par ytterhörn till vägg, men på 7 cm gips som ansluter mot en ny altandörr har jag inte alltför stor lust med det då jag känner att det är risk man rispar altandörrskarmen med spackeln samt blir en massa gegg. Är man van spacklare eller målare är det kanske en annan sak.Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker nog kanten på stål-listerna är för rund, ser inte lika bra ut, men funktionen är säkert bra.Johannes Carlsson skrev:
Har tjongat in saker i hårdgips och ultraboard, man blir förvånad, händer nästan ingenting jämfört vanlig gips som går sönder.Matti_75 skrev:
Nu har jag gjort ett hörn som inte hade fasad kan med vanlig pappremsa, det blev kanonsnyggt, bygger ju inget och väldigt enkelt med vävlim så tack för tipsetS sinuslinus skrev:
Så kan det vara, men långt ifrån alla byggen upphandlas lika..O oliven1 skrev:
Metall är det enda som håller för mekanisk slitage..
absolut inte och finns säkert några nyproduktion som använder metall fortfarande men är absolut i minoritet. jag har som sagt inte stött på det på hur länge som helst.Rejäl skrev:
det vanliga man gör nu är att i utsatta miljöer så använder man utanpåliggande metallvinklar eller väggskydd typ acrovyn som snabbt blivit väldigt stort
Hur vet du detta är du på alla byggen?O oliven1 skrev:absolut inte och finns säkert några nyproduktion som använder metall fortfarande men är absolut i minoritet. jag har som sagt inte stött på det på hur länge som helst.
det vanliga man gör nu är att i utsatta miljöer så använder man utanpåliggande metallvinklar eller väggskydd typ acrovyn som snabbt blivit väldigt stort