Y
Ingen som vet hva som gjør 9mm til utendørsvennlig og om det virkelig må bety at den ville være uegnet for innendørs bruk?

Litt forskjellige sammensetninger.

Renoveringsgips ala 6 mm har en sammensetning som er blandet med glassfiber. Gjør at de er mye mer slitesterke. Men også mye dyrere.

Sett vanlig standardgips vetja.

Jeg kan innrømme at jeg satte renoveringsgips i det siste rommet. Men da bare fordi jeg har 15 stk koblingsbokser og orker ikke bytte alle til sånne for doble plater. har spon + renoveringsgips nå.

Fast i dette tilfellet vil Yrrol erstatte sponet med gips. Jeg ville IKKE sette renoveringsgips uten noe bak fordi risikoen for at det blir hull i veggen øker markant. Hvor gøy er det om noen snubler, setter en hånd mot veggen og gipsen knekker?

Egentlig er alt annet enn 13 mm gips eller sponplate lik den du har i dag intet annet enn det man i dagligtale kaller byggfusk. Enten gjør du det riktig og får noen millimeter tykkere vegg, eller så fusker du. Hvis millimeterne er så viktige antar jeg at du ikke skal tapetsere og ikke sparkle mer enn absolutt nødvendig? ;)

Sett renoveringsgips på masoniten.. Sparkle skjøter og skruer og få fine, stillere vegger...

Y
Nå 8 år senere så hater jeg fortsatt huset mitt og at jeg ikke valgte å FJERNE MASONITEN HELT og sette opp gips når jeg hadde sjansen.

Masoniten beveger seg, det knaker, knaker og knaker til forbannelse. Tapeter skrukker seg og som sagt, det knaker!

Faen så dumt av meg, så for de som søker blant gamle tråder med lignende funderinger så BYTT TIL GIPS!

Selv veier jeg mellom å rive disse veggene i mitt totalrenoverte hus og rette feilen. Eller bytte hus.

• Liker
Keos_Bygg og 3 andre
  • Laddar…
I en 55 kvadratmeter stor utbygging vi har som vi gjorde i 1990 så brukte vi masonite 9,6 mm på alle vegger, det var jo mye snakk om formaldehyd i sponplater da og vi hadde nettopp fått barn. Vi har ingen av de problemene du forteller om i den delen av huset.

Y
Kan være masonitt undertaket også, sammen med masse annet. Men kan tro jeg bor inni en transformerrobot som skifter form så fort det skifter temperatur/luftfuktighet.

Har laget merkestreker på takstolene for å se om det er hele taket som vrir seg men strekene er fortsatt der jeg en gang tegnet.

Gården vi flyttet til i fjor har Masonit på gulv, vegger og tak. Både inn- og utvendig. :x

Det en spesiell variant av hypokondri som rammer huseiere: Den heter husokondri :rolleyes:

Y Yrrol skrev:
Nå 8 år senere så hater jeg fortsatt huset mitt og at jeg ikke valgte å FJERNE MASONITEN HELT og sette opp gips når jeg hadde sjansen.

Masoniten beveger seg, det knaker, knaker og knaker til forbannelse. Tapeter skrukker seg og som sagt, det knaker!

Faen så dumt av meg, så for de som søker blant gamle tråder med lignende funderinger så BYTT TIL GIPS!

Selv vurderer jeg mellom å rive disse veggene i mitt totalrenoverte hus og rette opp feilen. Eller bytte hus.
Har masonit i alle vegger i hele huset. Første rommene jeg renoverte rev jeg ned tapet til platene og fikk også med skjøtestriper i glassfiber som jeg da ikke forsto meningen med. Har tapetsprekker på de stedene. Har siden da lært meg å sørge for å ha skjøtestriper og beholdt masoniten som fungerer finfint (bortsett fra at det vel er som knusk ved en brann). At det knaker og høres litt i et trehus fra 80-tallet synes jeg personlig hører med. =)

Renoveringsgips om du fjerner lister under renoveringen.

Y Yrrol skrev:
Nå 8 år senere så hater jeg fortsatt huset mitt og at jeg ikke valgte å FJERNE HELT MASONITEN og sette gips når jeg hadde sjansen.

Faen hvor dumt av meg, så for de som søker blant gamle tråder med lignende funderinger så BYTT TIL GIPS!

Selv veier jeg mellom å rive disse veggene i mitt totalrenoverte hus og rette feilen. Eller bytte hus.
Hei! Hva tror du om å kjøre gips på masoniten? Ville det funket bedre? Eller ta bort masoniten og deretter gips?

• Liker
Jonatan79
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.