Y
Nå når jeg begynte å rive tapetene så oppdaget jeg at alle veggene har tynne masonittplater, ingen gips... Jeg hadde jo tenkt å rive for å lydisolere alle vegger.. Men gipsplater er jo mye tykkere enn disse, da blir rommene mindre og alt føles bare dårlig...

Finnes jo forsåvidt tynn renoveringsgips sånn sett men...

Skal jeg la masonitten være, finnes det overhodet noen fordel med masonittplater?

Vurderer å la de mot ytterveggene få være mens enkelte innervegger får åpnes.. men da er spørsmålet om jeg skal sette ny masonitt eller tynn gips isåfall... irriterer meg at rommene blir mindre selv om det bare er snakk om noen millimeter...

• Liker
MLindstrom
  • Laddar…
C
Ja, har du et rom på si 4x4 meter og du bytter fra 3mm masonite til 13 mm gips så blir rommet 0,016 kvadratmeter mindre omtrent. Bedrøvelig. :)

• Liker
Hampus Chenon og 1 annen
  • Laddar…
Man kan godt ha masonit som veggbekledning innendørs. Har du selv ikke lagt merke til noe negativt så ikke rør noe som fungerer er mitt tips!

Har du tatt bort en masonittplate og sjekket hvor tykk den er? Den masonitten som er brukt som veggkledning i min fritidsbolig fra 60-tallet er ca. 11 mm tykk, og jeg ville blitt overrasket om din er tynnere.

• Liker
mamikawaii
  • Laddar…
Y
i kjøkkenet hadde jeg stort hull, der kunne jeg måle opp 10mm tykkelse på platen, men antar at jeg ikke har sånn flaks på de øvrige.

Folk sier jo at "levende" materiale beveger seg mer og enten er det på grunn av det eller setninger som tapetene har sprukket på noen steder...

(bygget 1981, modulhus, 2 meter torvtak)

Hva finnes det for tykkelser på gips å velge mellom?

13mm gips er standard, ingen grunn til å ta noe annet egentlig...

Renoveringsgips er kun 6mm, funker kanskje greit å sette utenpå masoniten...

En innervegg kan man bygge med kun enkelgips utenpå bindingsverket/isolasjonen, for bedre stabilitet og sterkt forenklet mulighet til å sette opp skap og hyller bygger man noen ganger med en OSB plate under gipsen. (Anbefales sterkt for f.eks. kjøkken...), i andre tilfeller setter man noen ganger dobbelt lag gips.

En av fordelene med gips fremfor masonite er brannsikkerheten...

Sist redigert:
Yrrol skrev:
i kjøkkenet hadde jeg stort hull, der kunne jeg måle opp 10mm tykkelse på platen, men aner at jeg ikke har sånn flaks på de øvrige.
Jo, jeg ville satse en slant på at det er de samme platene i hele huset. Hvorfor tror du at det er annerledes?

Y
for der hang kjøkkenskapene osv... andre gir et svakt inntrykk når man banker på dem, men så er det jo tomt på innsiden så kan jo være det som gir slikt inntrykk, derav min vilje til å åpne og isolere...

• Liker
BissyM
  • Laddar…
Joda, men har de kun festet kjøkkenskapene i platen? Grunnen til at jeg ikke tror at det er tynnere enn 10 mm i resten av huset er at hele veggen ellers ville svikte mellom stendere. Hvis det er c/c 600 og du har en masonittplate på 3 mm vil jo hele veggen bøye seg bare du støtter deg med hånden.

Har du hengt opp et bilde på veggen? Bøyde hele veggen seg ved hvert hammerslag da du satte opp kroken din? :)

Y
ja nei de er vel stabile sådan sett... endrer jo ikke det fryktelige å måtte montere tykkere skiver selv om rommene minsker minimalt, hehe...

Er renoveringsgips mye svakere? heller at rommene blir større.. :)

Du mener hele 3 mm tykkere vegger? Om du har et par lag tapet på de gamle veggene så går det jevnt opp. Renovasjonsgips er 6 mm og ikke laget for å stå fritt uten støtte bak.

endrer jo ikke det fryktelige med å måtte montere tykkere plater selv om rommene minsker minimalt
Heldig du ikke gjør som jeg tilfører isolasjon innefra, det er 10 cm som rommet krymper ved alle yttervegger.... det du :)

Tilleggsisolere fra innsiden er ikke gøy.

Y
Fantes jo 9mm utendørsgips.. hva gjør det om man setter slik innendørs?
fristet til å heller sparkle ut den der millimeteren enn å ha 3 millimeter for mye.

Sett opp renoveringsgips overalt.

Hva gjør 6mm for forskjell? Foruten problemer rundt dører og vinduer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.