37.251 lest ·
26 svar
37k lest
26 svar
alle innervegger er masonitt - hva gjøre?
Side 1 av 2
Nå når jeg begynte å rive tapetene så oppdaget jeg at alle veggene har tynne masonittplater, ingen gips... Jeg hadde jo tenkt å rive for å lydisolere alle vegger.. Men gipsplater er jo mye tykkere enn disse, da blir rommene mindre og alt føles bare dårlig...
Finnes jo forsåvidt tynn renoveringsgips sånn sett men...
Skal jeg la masonitten være, finnes det overhodet noen fordel med masonittplater?
Vurderer å la de mot ytterveggene få være mens enkelte innervegger får åpnes.. men da er spørsmålet om jeg skal sette ny masonitt eller tynn gips isåfall... irriterer meg at rommene blir mindre selv om det bare er snakk om noen millimeter...
Finnes jo forsåvidt tynn renoveringsgips sånn sett men...
Skal jeg la masonitten være, finnes det overhodet noen fordel med masonittplater?
Vurderer å la de mot ytterveggene få være mens enkelte innervegger får åpnes.. men da er spørsmålet om jeg skal sette ny masonitt eller tynn gips isåfall... irriterer meg at rommene blir mindre selv om det bare er snakk om noen millimeter...
Har du tatt bort en masonittplate og sjekket hvor tykk den er? Den masonitten som er brukt som veggkledning i min fritidsbolig fra 60-tallet er ca. 11 mm tykk, og jeg ville blitt overrasket om din er tynnere.
i kjøkkenet hadde jeg stort hull, der kunne jeg måle opp 10mm tykkelse på platen, men antar at jeg ikke har sånn flaks på de øvrige.
Folk sier jo at "levende" materiale beveger seg mer og enten er det på grunn av det eller setninger som tapetene har sprukket på noen steder...
(bygget 1981, modulhus, 2 meter torvtak)
Hva finnes det for tykkelser på gips å velge mellom?
Folk sier jo at "levende" materiale beveger seg mer og enten er det på grunn av det eller setninger som tapetene har sprukket på noen steder...
(bygget 1981, modulhus, 2 meter torvtak)
Hva finnes det for tykkelser på gips å velge mellom?
13mm gips er standard, ingen grunn til å ta noe annet egentlig...
Renoveringsgips er kun 6mm, funker kanskje greit å sette utenpå masoniten...
En innervegg kan man bygge med kun enkelgips utenpå bindingsverket/isolasjonen, for bedre stabilitet og sterkt forenklet mulighet til å sette opp skap og hyller bygger man noen ganger med en OSB plate under gipsen. (Anbefales sterkt for f.eks. kjøkken...), i andre tilfeller setter man noen ganger dobbelt lag gips.
En av fordelene med gips fremfor masonite er brannsikkerheten...
Renoveringsgips er kun 6mm, funker kanskje greit å sette utenpå masoniten...
En innervegg kan man bygge med kun enkelgips utenpå bindingsverket/isolasjonen, for bedre stabilitet og sterkt forenklet mulighet til å sette opp skap og hyller bygger man noen ganger med en OSB plate under gipsen. (Anbefales sterkt for f.eks. kjøkken...), i andre tilfeller setter man noen ganger dobbelt lag gips.
En av fordelene med gips fremfor masonite er brannsikkerheten...
Sist redigert:
Joda, men har de kun festet kjøkkenskapene i platen? Grunnen til at jeg ikke tror at det er tynnere enn 10 mm i resten av huset er at hele veggen ellers ville svikte mellom stendere. Hvis det er c/c 600 og du har en masonittplate på 3 mm vil jo hele veggen bøye seg bare du støtter deg med hånden.
Har du hengt opp et bilde på veggen? Bøyde hele veggen seg ved hvert hammerslag da du satte opp kroken din?
Har du hengt opp et bilde på veggen? Bøyde hele veggen seg ved hvert hammerslag da du satte opp kroken din?