Hei.

Huset er fra 1922 og innerveggene i kjelleren er skikkelig dårlige. I de trådene jeg har funnet om kjellervegger (det finnes mange) handler de fleste om å pusse, men her føles det som jeg burde gjøre noe før jeg begynner med puss, det blir et veldig tykt lag med puss i så fall. Selve betongen under pussen er dårlig.

Hvis jeg skulle banke løs alt som er løst, ville veggene forsvinne. Det er en slags løs betong med store steiner blandet inn og en type maling som jeg antar er tett, den føles litt gummiaktig. I noen kjellerrom lå det linoleumsbelegg på gulvet, så all fuktighet steg nok opp i veggene.

Så min plan er å banke tilstrekkelig for å fjerne eventuell tett maling og deretter reparere dem med, ja hva da, før jeg pusser med en slags kalkmørtel, men det er et senere spørsmål.

Kjellervegg med avskallet puss, eksponert grov betong med store steiner. Nær bakken står en stige og verktøyveske. Gammel kjellermur med avskallet puss og ujevn betong. Naken betong med synlige steiner, pussdelar faller av, tegn på fukt.

Det har ikke blitt nevneverdig verre de 13 årene vi har bodd her. Jeg ordnet takavløp da vi flyttet inn, noe som sikkert har hjulpet, men platen suger jo fortsatt opp fuktighet selv midt i huset som det andre bildet (søylelignende) viser.

Ytterveggene er i tegl og de ser fine ut. Der tenkte jeg bare å banke bort den pussen som er løs og la resten være.

Murvegg i kjeller med ødelagt puss viser eksponerte murstein og skadede områder. En stokk er lent mot veggen.

Den nærmeste tråden jeg har funnet er denne, men den har vært død lenge.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-i-betong-pa-gammalt-hus.262332/#post-5994650

Ut fra det jeg har lest, ser det ut til å være en slags C-mørtel eller D-mørtel som foreslås. Men D-mørtel ser på den andre siden egentlig ut til å være ment for fasader, og C-mørtel kanskje er for sterk?

Hjelp meg, dere vise internettmennesker, dere er mitt eneste håp.

N
På de 2 øverste bildene, hogg bort alt løst.
Helst all maling også.
Stokk ut det i omganger med 3mm B mørtel, til det er ca 1-2 cm igjen.
Da går du over til 3mm C pussmørtel, og slamm deretter.
Så passende maling.

Bilde 3 kan man eventuelt ha en kalkmørtel på (E mørtel).
Men føles som at også C mørtel kan fungere.
Men kjøp ingen 1 mm mørtel.

Høres ikke B-bruk spontant veldig hardt ut når underlaget er så løst?

Det er så løst at jeg nok må ta det rolig med huggingen, om jeg banker til det slutter å rase vil det nok ikke være så mye igjen av veggen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.