810 lest ·
2 svar
810 lest
2 svar
Vinkjeller/vegg mot teglinnvegger i kjeller med gulvvarme
Hei! Jeg er ganske ny her på siden, men føler at jeg kommer til å være mer og mer aktiv fremover med diverse prosjekter i pipelinen. Jeg håper både å kunne utvide kunnskapen og dele mine erfaringer. Jeg ser på meg selv som ganske nevenyttig, men har ganske liten erfaring med å utføre ting fagmessig, noe jeg gjerne vil gjøre for større prosjekter fremover.
Jeg skal bygge en vinkjeller, eller rettere sagt en klimakontrollert vinvegg, i en kjeller. Valg av plass og utførelse er basert på at det skal være visuelt tiltalende samt egnet for korrekt langtidslagring, i stil med dette eller dette. Etter mange timer her, på finewines.se og andre sider er jeg godt forberedt på hva som er viktig og hvordan andre har gjort det. Siden alle situasjoner er forskjellige og jeg fremdeles har noen byggetekniske spørsmål jeg ikke har kunnet lese meg til, havner mine spørsmål på denne delen av dette forumet.
Plassen er en "korridor" i midten av en oppvarmet og innredet kjeller, se tegning. Veggene er tegl og betong, se bilder (beklager kvaliteten, det er skjermbilder fra en video). Hele kjelleren inkludert korridoren har betongplate med vannbåren gulvvarme og fliser. Etasjeskille i betong med vannbåren gulvvarme i rommet over.
All deres uvurderlige ekspertise rundt ovenstående punkter og generelt ville bli veldig verdsatt!
Jeg skal bygge en vinkjeller, eller rettere sagt en klimakontrollert vinvegg, i en kjeller. Valg av plass og utførelse er basert på at det skal være visuelt tiltalende samt egnet for korrekt langtidslagring, i stil med dette eller dette. Etter mange timer her, på finewines.se og andre sider er jeg godt forberedt på hva som er viktig og hvordan andre har gjort det. Siden alle situasjoner er forskjellige og jeg fremdeles har noen byggetekniske spørsmål jeg ikke har kunnet lese meg til, havner mine spørsmål på denne delen av dette forumet.
Plassen er en "korridor" i midten av en oppvarmet og innredet kjeller, se tegning. Veggene er tegl og betong, se bilder (beklager kvaliteten, det er skjermbilder fra en video). Hele kjelleren inkludert korridoren har betongplate med vannbåren gulvvarme og fliser. Etasjeskille i betong med vannbåren gulvvarme i rommet over.
- Døren vil bli en målbestilt tredelt skyvedør, Willab Garden WG 62 Eco, som går fra vegg til vegg. Kan gulvskinnen limes mot flisegulvet? Gulvvarmen kan vel kartlegges med varmekamera, men jeg unngår helst det og vil gjerne ha døren på et spesifikt sted for å maksimere rommets dybde.
- Kjøleaggregat, trolig Thermocold EC10, installeres på den lange teglveggen (foreløpig uttalelse fra byggherre er at et hull der er ok). Varmluften går da ut i boden på andre siden. Dette er oppvarmet, men jeg tenker at litt ekstra varmluft der verken gjør nytte eller skader?
- Når det gjelder gulvet for vinveggen, er min tanke at gulvvarmen i korridoren kjører mest på 10-12 grader vedlikeholdsvarme og at gulvisolering da ikke trengs. Er dette ok?
- Jeg vil oppnå 14 grader og 60% RF med hensikt å kunne langtidslagre, og vil derfor isolere vegger og tak og installere fuktsperre på den varme siden. Det røde i 3D-tegningen illustrerer ev. luftspalte, lekter og isolering. Her dukker de fleste av mine spørsmål opp. Jeg ser for meg at jeg enten bruker stål- eller trelekter. Spontant vil jeg holde meg unna organiske materialer i kjelleren, men dette har kanskje mindre betydning med oppvarmet gulv og kun innvendige vegger? Jeg holder meg gjerne til å bygge på maks 15 cm på vegger og tak, men det er rom for fleksibilitet ved behov.
- Trengs luftspalte mellom husets vegger og fuktsperren? Er det i så fall nok at denne løper ut i tak og gulv, eller hvordan burde dette løses?
- Trelekter: Fordeler jeg ser er at jeg enkelt fester lekter i husveggene for luftspalte, legger fuktsperre mot disse og deretter tverrlekte med isolasjon som jeg så fester spesialgips på. Har jeg tenkt riktig?
- Stålregler: Fordeler jeg ser er at jeg holder meg til uorganisk materiale (dog usikker på om det trengs ifølge 4). Jeg tenker da at jeg skrur opp takskinnen og limer gulvskinnen med for eksempel Tec7 (med avstand til husveggen om luftspalte anbefales). Men jeg forstår ikke hvordan jeg skulle gjøre med fuktsperren ved valg av stålregler? Kan denne tapes (med dobbeltklebende tape for formålet) på utsiden av stålreglene? Deretter isolasjon og gips i likhet med 4.3 på vinsiden.
- Tak: Tenker meg samme løsning som for veggene (4.2 eller 4.3), men når og hvordan det gjøres avhenger av om luftspalte trengs og hvordan denne skal løpe (4.1). Søker klarhet i dette.
All deres uvurderlige ekspertise rundt ovenstående punkter og generelt ville bli veldig verdsatt!
Kult prosjekt!
Blir litt fundersom på når du sier at gulvvarmen er på 10-12 grader. Hvilken temperatur er det i kjelleren? Om det er over 12 burde gulvvarmen ikke være på i det hele tatt i så fall? Kjennes gulvet varmt? Er jo kjedelig å la forskjellige energiforbrukende systemer kjempe mot hverandre i temperatur.
Blir litt fundersom på når du sier at gulvvarmen er på 10-12 grader. Hvilken temperatur er det i kjelleren? Om det er over 12 burde gulvvarmen ikke være på i det hele tatt i så fall? Kjennes gulvet varmt? Er jo kjedelig å la forskjellige energiforbrukende systemer kjempe mot hverandre i temperatur.
Takk, det blir spennende å se hvordan jeg løser det!P Perplexus skrev:Kult prosjekt!
Blir litt undrende når du sier at gulvvarmen er på 10-12 grader. Hvilken temperatur er det i kjelleren? Om det er over 12 burde jo gulvvarmen ikke være på i det hele tatt? Føles gulvet varmt? Det er jo kjedelig å la forskjellige energiforbrukende systemer kjempe mot hverandre i temperatur.
Hvert rom har sin egen ledning, men bare én per rom. Kjelleren holder vanlig innetemperatur året rundt og brukes som boareal. Har dog ikke behov for gulvvarme akkurat i den korridoren så den blir nok holdt avstengt, kommentaren om "som mest" 10-12 grader var bare i tilfelle det skulle være nødvendig en gang av en eller annen grunn. Systemene skal som du sier ikke kjempe mot hverandre!
Klikk her for å svare