24.460 lest ·
34 svar
24k lest
34 svar
AKUT HJELP. Stolpeholdere på L-støtte
Det er ikke like stabilt som mine foreldre som har støpt sine stolper i bakken. Det går an å rikke på gjerdet om man tar i, men det er absolutt ikke slik at det svaier av seg selv eller til og med av hard vind.P Pierrelu skrev:
Her er en video når jeg prøver å vise hvordan det går an å røre på det. Vet ikke om det hjelper deg noe.
Skal du bygge høyere plank eller vil ha et skikkelig stabilt gjerde er nok stolpejern som settes utenpå muren på begge sider å foretrekke.
Der støttemuren slutter har jeg fundamenter med justerbar stolpesko, og det svaier mer, så det er ikke noe jeg anbefaler.
Hadde jeg visst det fra starten av, hadde jeg valgt fundamenter med stolpejern i stedet.
Ribbene er 34x45 mm, og de har ikke hengt ned på disse tre årene i hvert fall.

Takk! Fin video! Mitt gjerde blir bare 1m høyt, så det skal nok gå bra. Noen av mine elementer er bare 8 cm tykke, men det skal vel mye til at stolpeskoen skal knekke elementet. Takk igjen!pdov skrev:
Det er ikke like stabilt som mine foreldre som har støpt sine stolper i bakken. Det går an å rikke på gjerdet hvis man tar i, men det er absolutt ikke slik at det svai av seg selv eller til og med av sterk vind. Her er en video når jeg forsøker å vise hvordan det går an å bevege det. Vet ikke om det hjelper deg noe. [video] Skal du bygge høyere plank eller vil ha et virkelig stabilt gjerde er nok stolpejern som settes utenpå muren på begge sider å foretrekke.
Der støttemuren slutter har jeg pilarer med justerbar stolpesko og det svai mer, så det er ikke noe jeg anbefaler. Hadde jeg visst det fra starten av, hadde jeg valgt pilarer med stolpejern i stedet.
Ribbene er 34x45 mm og de har ikke hengt ned seg på disse tre årene i alle fall. [bilde]
Det skal mye til før innfestingen skader elementene. Jeg hadde litt av de samme funderingene rundt hvor nær kanten man kan bore. Selv valgte jeg å bore sentrert i elementet og kappet mine bårebeslag for å ikke måtte bore for dypt og nå armeringen.P Pierrelu skrev:
@Fredrik86 hadde en annen løsning med flere innfestinger som ligger nærmere kanten av elementet.

Den er også bra, sikkert mer stabil enn min løsning, men jeg hadde ikke våget å bore nærmere enn 1,5-2 ganger diameteren på hullet.
Å bore i sentrum gikk dessverre ikke bra, armeringen ligger i sentrum og allerede etter ca. 7 cm.pdov skrev:
Det skal mye til før innfestingen skader elementene. Jeg hadde litt av de samme tankene om hvor nær kanten man kan bore. Selv valgte jeg å bore sentrert i elementet og kappet stolpeskoene mine for å ikke trenge å bore for dypt og nå armeringen.
@Fredrik86 hadde en annen løsning med flere innfestinger som ligger nærmere kanten av elementet.
[bild]
Den er også bra, sikkert mer stabil enn min løsning men jeg hadde ikke turt å bore nærmere enn 1,5-2 ganger diameteren på hullet.
Prøvde Fredriks løsning og da går borehullene på hver sin side av armeringen. Tenker å bruke M8 gjengestang med 10mm hull. Bare 104 hull igjen nå
Klikk her for å svare