K Keld skrev:
Det hviler på betongen, men plankene klemmer fast med hjelp av pinnbolten gjennom, har fått etterstramme noen ganger!
Jättebra!
Det føles som en løsning for oss. jeg vil virkelig ikke bore i betongen, føles litt risky.
Så en bolt som går fra H-støttene og gjennom stolpen?

pdov
Kan begynne med å vise hvordan det ser ut ved en togstasjon som jeg pleier å passere (bildet er tatt gjennom togvinduet)
En høy plank ved en togstasjon sett gjennom et tog-vindu, med stålstolper festet i betong og grønt gress foran.
Ser ut til å være en stabil løsning for et høyere plank.

Så kan jeg vise hvordan jeg har løst det selv. Jeg har bare bygget et lavere gjerde, 60-90 cm, som er til for å hindre at noen faller inn i naboens hage. Ville ikke bygge høyere eller tettere for å unngå at naboen skulle bo med et plank siden den synlige delen / høydeforskjellen er opp til en meter.

Jeg våget ikke bore så nær kanten og ville komme unna med å bore færre hull enn det @Fredrik86 har gjort. Så blir stolpeskudd vridd 90 grader mot lasten med de stolpeskoene han har valgt. Kanskje det ikke har så stor betydning på et gjerde, men bygger man noe høyere plank, bør man tenke på det.

Jeg brukte U-sko og boret et hull. Sjekket med Benders hvis L-støtte jeg har og armeringen begynner 20 cm ned på disse. For å ikke treffe armeringen boret jeg bare 15 cm. Ville ikke at stolpeskoene skulle stikke opp for mye, så jeg kuttet disse for å passe.
En betongmur med et hull og en metallbeslag plassert ved siden av. En grønn nettinggjerde er synlig i bakgrunnen.
Feste så stolpeskoen med ankermasse og deretter stolpen med WAF skrue.
Trebjelke festet til betongmur med metallbeslag og skruer; omgitt av grønn vegetasjon og grus.

Synes det ble bra. Sier ikke at det ene er bedre enn det andre, men ville bare vise til alternativer.

• Liker
Hampusca og 1 annen
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Kan begynne med å vise hvordan det ser ut ved en togstasjon som jeg pleier å passere (bildet er tatt gjennom togvinduet)
[bilde]
Virker som en stabil løsning til et høyere plank.

Så kan jeg vise hvordan jeg har løst det selv. Jeg har bare bygd et lavere gjerde, 60-90 cm, som er ment å hindre noen fra å falle inn i naboens hage. Ville ikke bygge høyere eller tettere for at ikke naboen skulle bo med et plank da den synlige delen / høydeforskjellen er opptil en meter.

Jeg turte ikke å bore så nær kanten og ville komme unna med å bore færre hull enn hva @Fredrik86 har gjort. Så blir stolpeskoen vridd 90 grader mot lasten med de stolpeskoene han har valgt. Kanskje ikke så stor betydning på et gjerde, men bygger noen høyere plank så bør man tenke på det.

Jeg brukte U-sko og boret ett hull. Sjekket med Benders hvis L-støtte jeg har, og armeringen begynner 20 cm ned på disse. For å ikke treffe armeringen boret jeg bare 15 cm. Ville ikke at stolpeskoene skulle stikke opp for mye, så jeg kappet disse for å passe.
[bilde]
Satte så fast stolpeskoen med ankermasse og deretter stolpen med WAF skrue.
[bilde]

Synes det ble bra.
Sier ikke at det ene er bedre enn det andre, ønsket bare å vise et alternativ.
Ser fint ut, så hadde vi tenkt å gjøre, men da vi skal ha høyt gjerde, ca. 170 cm, om ikke høyere, så tror jeg denne løsningen blir dårlig for vår del.

Vi har også vurdert å støpe i hullene mellom L-støttene, vi har NOT - NOT og sette en slik stolpesko som du har satt, men har fått høre at det ikke blir bra. (av en eller annen grunn satte ikke entreprenøren NOT-FJÆR)

Har noen erfaring med å støpe fast stolpesko i NOT_NOT mellomrommet?

pdov
Skal du lage et så høyt plank som også kan bli en vindfanger, ville jeg satset på varianten fra jernbanestasjonen i innlegget mitt ovenfor. Tror ikke du skal være redd for å bore i L-støttene. Bare lei riktig utstyr, så går det raskt og smidig.

Hvor lange L-støtter har du? Hvis du virkelig vil støpe i not-not, tenk på at det ikke blir for lang avstand mellom stolpene. Velger du en annen løsning, kan du tilpasse avstanden mellom stolpene, men med not-not er du låst.

pdov pdov skrev:
Skal du lage en slik høy levegg som også kan bli et vindfang, ville jeg satset på varianten fra jernbanestasjonen i innlegget mitt ovenfor. Tror ikke du skal være redd for å bore i L-støttene. Lei bare riktig utstyr så går det raskt og greit.

Hvor lange L-støtter har du? Hvis du virkelig vil støpe i not-not, tenk på at det ikke blir for lang avstand mellom stolpene. Velger du en annen løsning kan du tilpasse avstanden mellom stolpene, men med not-not er du låst.
Ja, akkurat, vi har vært inne på den løsningen ved togstasjonen som du la ved bilde av. Hvordan vet man hvor armeringen går i blokkene?

Våre L-støtter er 2 meter lange.

pdov pdov skrev:
Skal du lage en slik høy levegg som også kan bli vindfang, så ville jeg satset på varianten fra jernbanestasjonen i mitt innlegg ovenfor. Tror ikke du skal være redd for å bore i L-støttene. Leie bare riktig utstyr, så går det raskt og smidig.

Hvor lange L-støtter har du? Hvis du virkelig vil støpe i not-not, husk at det ikke kan være for lang avstand mellom stolpene. Velger du en annen løsning kan du tilpasse avstanden mellom stolpene, men med not-not er du låst.

Så lurer jeg på, bruker man to flatjern og bolt rett gjennom? Eller holder det med et flatjern på utsiden? Og slå inn bolten et stykke i blokken og ikke gjennom?

A A. B skrev:
Hei. Vi skal også sette opp gjerde på L-støtte. Har løsningen din fungert bra?
Den har fungert kjempebra. Sitter stabilt og det går ikke engang an å se at gjerdet svaiet ved de kraftigste stormene.
Er veldig fornøyd med løsningen. Nå, 3 år senere, ser holderen ut slik. Kan også nevne at jeg kaldgalvaniserte dem utenpå etter stolpene ble montert og boltene ble strammet. Festebrakett for gjerdestolpe montert på en betongbase, sikret med bolter og galvanisert belegg, omringet av grønn plen.

• Liker
Qjanto
  • Laddar…
Fredrik86 Fredrik86 skrev:
Den har fungert kanon. Sitter stabilt og det går ikke engang å se at gjerdet svaier ved de kraftigste stormene.
Er veldig fornøyd med løsningen. Nå 3 år senere ser holderen ut slik. Kan også nevne at jeg kaldgalvaniserte dem utenpå etter stolpene ble montert og boltene var tiltrukket. [bilde]
Ser veldig fint ut.

Hvor høyt er gjerdet? Vi skal ha ganske så høyt (170 cm minst) vet ikke om den løsningen funker.

Hvor lange bolter slo du ned?

A A. B skrev:
Ser kjempefint ut.

Hvor høyt er gjerdet? Vi skal ha ganske så høyt (170 cm minst) vet ikke om den løsningen funker.

Hvor lange bolter slo du ned?
110/180cm. kan eksaktmåle i kveld.
Tenker du på gjengestengene i lstøttet så er de ca. 15 cm ned om jeg ikke husker feil.
Tenk bare på å virkelig blåse rent i hullene før dere trykker i kjemanker-massen om dere har tenkt å gjøre det ☺️

Det var skikkelig høyt. Du kan gjerne forklare nærmere hvordan du har gjort det, har du noe minne? Typisk steg for steg? Vi skal omtrent så høyt også, og jeg har vært redd for at det blir for svakt.

Vi har kjøpt plattjern og skal bruke betongskruer i stedet for å bolte rett igjennom. Spørsmålet er nå; hvor lange plattjern skal vi sette, dvs. hvor langt ned på betongen samt hvor høyt opp på stolpen?

Gjerdet vil være ca 180 cm høyt og ha en tilknytning på tomten ca 2 meter inn på tomten og parallelt med stolpene på L-støtten. (skal bli tak over et utekjøkken). Deretter fortsetter gjerdet over L-støttene men lavere, 90 cm høyt. Der skal vi ha 50 cm lange jern, ca 40 cm ned på betongen samt ca 10 cm opp på stolpen tror vi er nok. Hva tror dere?

pdov pdov skrev:
Kan börja med att visa hur det ser ut vid en tågstation som jag brukar passera (bilden är tagen genom tågfönstret)
[bilde]
Verkar vara en stabil lösning till ett högre plank.

Sedan kan jag visa hur jag löst det själv. Jag har bara byggt ett lägre staket, 60-90 cm, som är till för att hindra att någon ramlar in i grannens trädgård. Ville inte bygga högre eller tätare för att inte grannen skulle bo med ett plank då den synliga delen / höjdskillnaden är upp till en meter.

Jag vågade inte borra så nära kanten och ville komma undan med att borra färre antal hål än vad @Fredrik86 gjort. Sedan blir stolpskott vriden 90 grader mot lasten med de stolpskor som han valt. Kanske inte har så stor betydelse på ett staket men bygger någon högreplank så bör man tänka på det.

jag använde U-sko och borrade ett hål. Kollade med Benders vars L-stöd jag har och armeringen börjar 20cm ner på dessa. För att inte träffa armeringen borrade jag bara 15cm. Ville inte att stolpskorna skulle sticka upp för mycket så jag kapade dessa för att passa.
[bilde]
satte sedan fast stolpskon med ankarmassa och sedan stolpen med WAF skruv.
[bilde]

Tycker det blev bra.
Säger inte att det ena är bättre än det andra utan ville bara visa på alternativ.
Vilken ankarmassa använde du?
Man måste köpa typ tryckpistol eller vad den hette…

pdov
M Mirre_80 skrev:
Hvilken ankermasse brukte du?
Man må kjøpe type trykkpistol eller hva det het...
Kommer faktisk ikke huske nøyaktig hvilket fabrikat det ble, men jeg tok den som lokale XL-bygg hadde på hyllen. Tror det var type denne:
https://www.essve.com/sv/produkter/betonginfastningar/kemisk-infastning/ankarmassa/ankarmassa-one/

Ja, du må ha en fugepistol men det holder med en manuell for 50 kr. Jeg modifiserte vår sykkelpumpe med en ekstra bit slange for å blåse ut borehullene og klippet til en gammel flaskebørste for å passe diameteren. Ville ikke kjøpe spesialverktøy da jeg antakeligvis ikke kommer til å gjøre noe lignende igjen.

Fredrik86 Fredrik86 skrev:
Den har fungert kanon. Sitter stabilt og det går ikke engang å se at gjerdet svaier ved de kraftigste stormene.
Er veldig fornøyd med løsningen. Nå 3 år senere ser holderen slik ut. Kan også nevne at jeg kaldgalvaniserte dem utenpå etter stolpene ble montert og boltene var strammet. [bilde]
Mange år siden du gjorde dette nå, men jeg tenkte i løpet av helgen å herme etter din metode.
Det kjedelige er at jeg må nok sette 26 st holdere, altså ca 100 hull på min 32m lange mur

Husker du om du brukte M8 eller M10 gjengestang. Jeg tenkte å bruke M8 da jeg innbiller meg at m10 havner litt vel nær kanten. Men jeg bekymrer meg kanskje unødvendig...

pdov pdov skrev:
Så kan jeg vise hvordan jeg har løst det selv. Jeg har bare bygget et lavere gjerde, 60-90 cm, som er ment for å hindre at noen faller inn i naboens hage. Ville ikke bygge høyere eller tettere for at ikke naboen skulle bo med et plank da den synlige delen / høydeforskjellen er opp til en meter.

Jeg torde ikke bore så nær kanten og ønsket å komme unna med å bore færre antall hull enn hva @Fredrik86 gjorde. Så blir stolpeskuddet vridd 90 grader mot lasten med de stolpeskoene som han har valgt. Kanskje har det ikke så stor betydning på et gjerde, men bygger man noe høyere plank, så bør man tenke på det.

Jeg brukte U-sko og boret et hull. Sjekket med Benders hvis L-støtte jeg har, og armeringen starter 20 cm ned på disse. For å ikke treffe armeringen boret jeg bare 15 cm. Ville ikke at stolpeskoene skulle stikke opp for mye, så jeg kappet disse for å passe.
[bilde]
Satte deretter fast stolpeskoen med ankermasse og deretter stolpen med WAF-skrue.
[bilde]

Synes det ble bra.
Sier ikke at det ene er bedre enn det andre, men ville bare vise et alternativ.
Lenge siden du gjorde dette, men hvordan ble resultatet? Vaklende eller stabilt?
Hvor langt har du mellom stolpene, ser ut som du har 28x45 som ribber? Vil ikke at de skal henge ned på midten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.