155.663 lest ·
317 svar
156k lest
317 svar
Advarsel for Biltemas terrassebordskrue
Jeg har oppdaget det samme med en annen treskrue som Biltema selger artikkel nr 87-0280 og andre dimensjoner i den serien, for noe drit.J Johan byggare skrev:Jeg vil bare dele en advarsel for Biltemas terrassekrue, se bilder nedenfor. Jeg la 20kvm terrasse våren 2018, de første 15 med skruer av ukjent merke og ca 5 kvm med Biltemas skruer.
Det ukjente merket er det ingen problemer med men nå merker jeg at ca 90% av Biltemas skruer rett og slett har brukket.
Dårligere drit skal man lete lenge etter, og jeg håper det ikke er mange av dere som har kjøpt og brukt det samme søppelet!
[bilde] [bilde]

C4 er en korrosivitetsklasse, dvs at produktet er testet, godkjent og beregnet for et bestemt utendørsklima fra korrosjonssynspunkt. C5 er beregnet for aggressivt miljø. At skruer knekker kan skyldes at stålets kvalitet (strekkfasthet) ikke tåler gjeldende spenninger. Når en trekonstruksjon sammenføyes, oppstår det alltid spenninger som skal absorberes av forbindelsene. For terrassebord som legges på våren/sommeren er det normalt at bordene sveller på høsten/vinteren på grunn av økt relativ luftfuktighet. Hvis terrassebordene monteres tett inntil hverandre, er det en åpenbar risiko for ekstra store spenninger i skruene når treverket sveller, fordi enkelte bord vil løfte fra underlaget. Slike spenninger tåler normalt ingen skrue – derfor er det viktig at man monterer terrassebord med en viss kant-til-kant-avstand i henhold til de nye anbefalingene fra Svenskt Tre (se definisjon i figuren nedenfor). Et terrassebord av impregnert furu klasse NTR/AB med dimensjonen 28x120 bør monteres med 6 mm kant-til-kant-avstand. Ta gjerne del av Svenskt Tre sine anbefalinger: www.traguiden.se.Fario skrev:
Jeg er enig. Nå vet jeg at C4 er et dårligere valg men når jeg på byggmax kjøpte:
”Herdet treskrue med forsenket hode for bruk både innendørs og utendørs. Overflatebehandlet med Protect 4 for å motstå tøffe miljøer.”
hadde jeg ikke en tanke på at flere skruer skulle knekke når jeg bygde en midlertidig konstruksjon med liten belastning. Jeg skrudde planker tett inntil bjelker og når jeg demonterte var det mange skruer som hadde brukket hvilket ikke merket da jeg skrudde dem i

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 innlegg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2.838 innlegg
At over 75% knekker, er ekstremt, det må finnes en fellesnevner bak som øker risikoen for at de knekker. Tror samtlige nevnte merker har rammet noen i tråden, så det er ikke merke-relatert og ingen forhandler vil selge sånt skit. Byggmax hadde for to år siden et eget merke, blå esker. De skruene var skjeve i esken og forsvant fra sortimentet ganske raskt.
Jeg skrudde i 6-7000 terrassebordskrue fra Grabber i bassengdekket i 2017, og nå etter tre år er alt intakt. Nærmest bassenget rustfritt 2000 stk og øvrig C4. Grabbers egen skruehode var dog skit.
Men hvorfor knekker de, en tanke, hvor mange av dere har skrudd med en skrutrekker som har slag og ikke seigdrar? Slagene gir betydelig større belastninger på skruen som svekkes.
Videre, var det kald skrue som ble skrudd i eller sommervarme?
Jeg skrudde i 6-7000 terrassebordskrue fra Grabber i bassengdekket i 2017, og nå etter tre år er alt intakt. Nærmest bassenget rustfritt 2000 stk og øvrig C4. Grabbers egen skruehode var dog skit.
Men hvorfor knekker de, en tanke, hvor mange av dere har skrudd med en skrutrekker som har slag og ikke seigdrar? Slagene gir betydelig større belastninger på skruen som svekkes.
Videre, var det kald skrue som ble skrudd i eller sommervarme?
Det er nok ingen stor forskjell. Jeg har vridd sund et antall rustfrie terrassekruer fra Hornbach før jeg innså at de er mykere enn de vanlige terrassekruene og at man derfor må holde utkikk etter kvister når man skrur. Det har fungert siden. Men de kunne vært litt tykkere.H Harald Blåtumme skrev:Men synes dere Biltemas rustfrie terrassekrue er dårligere enn tilsvarende fra f.eks. Byggmax eller hvor som?
Jeg synes ikke det. Javisst, ingen problem å vri av en terrassekrue i A2 rustfritt fra Biltema, men det samme synes gjelder andre terrassekruer i rustfritt fra andre leverandører. Rustfrie skruer som kjører fast i en kvist vil ubønnhørlig bli vridd av etter min lille erfaring, det er ikke "skikkelig stål" vi snakker om i det hele tatt.
En rettelse til mine tidligere synspunkter: Kant-til-kant avstanden for det aktuelle eksempelet bør være 126 mm, ikke 6 mm som jeg angav. Ber om overbærenhet.Holger Gross skrev:
C4 er en korrosivitetsklasse, dvs. at produktet er testet, godkjent og beregnet for et bestemt utendørsklima fra korrosjonssynspunkt. C5 er beregnet for et aggressivt miljø. At skruen går av skyldes sannsynligvis at stålets kvalitet (strekkfasthet) ikke tåler aktuelle spenninger. Når en trekonstruksjon sammenføyes, oppstår det alltid spenninger som skal tas opp av forbindere. For terrassebord lagt om våren/sommeren er det normalt at terrassebordene sveller om høsten/vinteren på grunn av økt relativ luftfuktighet. Hvis terrassebordene monteres tett inntil hverandre, er det en åpenbar risiko for ekstra store spenninger i skruene når treverket sveller, ettersom enkelte bord ønsker å løfte seg fra underlaget. Slike spenninger tåler normalt ingen skrue – derfor er det viktig å montere terrassebord med en viss kant-til-kant avstand i henhold til de nye anbefalingene fra Svenskt Trä (se definisjon i figuren nedenfor). Et terrassebord av impregnert furu klasse NTR/AB med dimensjonene 28x120 bør monteres med 6 mm kant-til-kant avstand. Ta gjerne del av Svenskt Trä's anbefalinger: www.traguiden.se.[bilde]
Samme problem her med Biltemas.
Vi bygde to nye terrasser i 2018 og bygde videre på den ene våren 2019.
Terrasse 1 der har flertallet av skruene brukket.
Terrasse 2 som ble bygget ut våren 2019, der har flere skruer allerede brukket så bordene
(28x145) har løsnet.
Virkelig søppel.
«Merkelig» nok holder den delen av terrasse 2 som ble bygget i 2018. Tror den ble bygget med skruer fra byggmax faktisk.
Noen som har reklamert og fått gehør fra Biltema angående dette?
Vi bygde to nye terrasser i 2018 og bygde videre på den ene våren 2019.
Terrasse 1 der har flertallet av skruene brukket.
Terrasse 2 som ble bygget ut våren 2019, der har flere skruer allerede brukket så bordene
(28x145) har løsnet.
Virkelig søppel.
«Merkelig» nok holder den delen av terrasse 2 som ble bygget i 2018. Tror den ble bygget med skruer fra byggmax faktisk.
Noen som har reklamert og fått gehør fra Biltema angående dette?
Synes det er litt overraskende hvor store problemer mange har med terrassebord og skruer. Har laget ganske mange tredekk, trapper, landganger, jakttårn med trykkimpregnert treverk og varierende typer terrasseskruer både rfr og overflatebehandlede, ofte fra biltema eller byggmax. Ikke på vestkysten, men likevel, og det eldste dekket har ligget siden 90-tallet.
Det er jo lavt belastede, veldig enkle konstruksjoner av veldig mykt treverk som nesten ligger der uten skruer. (Nesten)
At man skulle måtte tenke på kvalifisert metallurgi når man skal dra litt tredekk er jo urimelig. Har aldri hatt lignende problemer som i tråden, bortsett fra å ha dratt løs noen hoder mot en kvist eller metall.
Trodde aldri at man kunne overtenke terrasseskruer.
Er det noe annet som forårsaker dette? Hardt treverk uten boring? Feil lengde? Eller rett og slett dårlige batcher?
For jeg vet at alle nevnte fabrikater kan og pleier å fungere helt utmerket.
Det er jo lavt belastede, veldig enkle konstruksjoner av veldig mykt treverk som nesten ligger der uten skruer. (Nesten)
At man skulle måtte tenke på kvalifisert metallurgi når man skal dra litt tredekk er jo urimelig. Har aldri hatt lignende problemer som i tråden, bortsett fra å ha dratt løs noen hoder mot en kvist eller metall.
Trodde aldri at man kunne overtenke terrasseskruer.
Er det noe annet som forårsaker dette? Hardt treverk uten boring? Feil lengde? Eller rett og slett dårlige batcher?
For jeg vet at alle nevnte fabrikater kan og pleier å fungere helt utmerket.
Hmm, anbefalingen er å skru 30 mm fra kanten, nettopp for å unngå altfor store krefter tror jeg. Og er plankens tykkelse 22 eller 28 mm? Ikke sikker på at en annen skrue av samme mål ville holdt i ditt tilfelle...H HenkB skrev:
https://www.svenskttra.se/nya-rekommendationer-for-laggning-av-trall/
L lars11 skrev:Synes det er litt overraskende hvor store problemer mange har med terrassebord og skruer. Har laget ganske mange trebjelker, trapper, landganger, jakttårn med impregnert tre og varierende typer terrassebordskruer både rustfrie og overflatebehandlede, ofte biltema eller byggmax. Ikke på vestkysten men likevel og den eldste terrassebordet ligger siden 90-tallet.
Det er jo lavt belastede, superenkle konstruksjoner av kjempemykt tre som nesten ligger der uten skruer. (Nesten)
At man skulle trenge å tenke på kvalifisert metallurgi når man skal dra litt terrassebord er jo urimelig. Har aldri hatt noen lignende problemer som i tråden, bortsett fra å ha dratt løs noen hoder mot en kvist eller metall.
Trodde aldri at man kunne overtanke terrassebordskruer
Er det noe annet som forårsaker dette? Harde tresorter uten boring? Feil lengde? Eller rett og slett dårlige partier?
For jeg vet at alle oppgitte fabrikater kan og pleier å fungere utmerket.
L lars11 skrev:Synes det er litt overraskende hvor store problemer mange har med terrassebord og skruer. Har laget ganske mange trebjelker, trapper, landganger, jakttårn med impregnert tre og varierende typer terrassebordskruer både rustfrie og overflatebehandlede, ofte biltema eller byggmax. Ikke på vestkysten men likevel og den eldste terrassebordet ligger siden 90-tallet.
Det er jo lavt belastede, superenkle konstruksjoner av kjempemykt tre som nesten ligger der uten skruer. (Nesten)
At man skulle trenge å tenke på kvalifisert metallurgi når man skal dra litt terrassebord er jo urimelig. Har aldri hatt noen lignende problemer som i tråden, bortsett fra å ha dratt løs noen hoder mot en kvist eller metall.
Trodde aldri at man kunne overtanke terrassebordskruer
Er det noe annet som forårsaker dette? Harde tresorter uten boring? Feil lengde? Eller rett og slett dårlige partier?
For jeg vet at alle oppgitte fabrikater kan og pleier å fungere utmerket.
Enig i at alle skruer pleier å fungere. Vi (eller mannen min mest) har bygget mye. Hatt flere hus og aldri støtt på dette problemet tidligere. Kun med den altan bygget i 2018 samt vår 2019 med samme slags skruer fra biltema. Ellers har Biltemas ting alltid fungert bra.
Jeg orker ikke lese alle innleggene, men kan konstatere at Biltemas skruer virkelig kan være søppel. Jeg har montert tredekk for mange år siden med rustfrie skruer fra Biltema og de knakk ikke, men bøyde seg veldig lett, og med nåværende informasjon så blir Biltema heretter utestengt når det gjelder viktigere skruer. Jeg gjetter at småskruer for enklere bruk fortsatt kan brukes, og hvis de er billigere enn andre, så gjør jeg unntak for dem. Jeg skal benytte sjansen til å gjøre et innlegg på deres FB-side. Det kanskje tar skruen...J Johan byggare skrev:Jeg vil bare dele en advarsel for Biltemas terrasseskruer, se bilder nedenfor. Jeg la 20 kvm terrasse våren 2018, de første 15 med skruer av ukjent merke og ca 5 kvm med Biltemas skruer.
Det ukjente merket er det ingen problemer med, men nå ser jeg at ca 90% av Biltemas skruer rett og slett har gått av.
Dårligere dritt skal man lete etter og jeg håper det ikke er mange av dere som har kjøpt og brukt det samme søppelet!
[bilde] [bilde]
Problemet er ikke bare skruens kvalitet, men også at rasktvoksende søppelvirke av gran som suger mye vann og dermed beveger seg mye blir brukt, samt dårlig montering. Også bjelker i riktig dimensjon og uten kvister mot gulvet skal brukes. Kjøp tettere, helst furu, og forbor med 2.5-3 mm og legg med 5-6 mm kantmål og få et fint gulv uten tørkesprekker og uten brukne eller utskrudde skruer. Til dette materialet kan man bruke rustfritt eller herdede skruer da bevegelsen i bjelker og gulv blir mye mindre. Forboringen reduserer belastningen på skruen samt spenningen i virket rundt innfestingen og gir virket mulighet til å bevege seg litt. Bruk kvalitetsskruer i riktig lengde og maskin uten slag. Senk skruens hode flukt med planken med maskinen, trekk så til for hånd med maskinen ytterligere 1-1,5 mm, dette forhindrer for høyt dreiemoment på skruen. Bruk aldri 22 mm, men minst 28 mm virke som normalt er i bedre kvalitet. Alt dette koster 30-50 % mer, men gir et problemfritt terrassegulv. Før byggestart, les om virkeskvalitet og virkesortering. Har brukt skruer av alle merker uten problemer.

Den utbygde delen våren 2019 der vi har brukt Biltemas skruer og skruene har gått av.
På noen steder har vi måttet skru i flere skruer = flere stygge skruehull. Hvordan skal man gjøre. Bytte alle skruer eller sette i nye/ekstra på kritiske punkter