155.633 lest ·
317 svar
156k lest
317 svar
Advarsel for Biltemas terrassebordskrue
Medlem
· Sverige
· 5 652 innlegg
Unnskyld at jeg siterer meg selv men bygde nettopp en litt mindre terrasse, ca 2500 Biltema RF A2-skrue i forskjellige lengder 55 & 75 mm gikk med av det som ble igjen fra tidligere bygge pluss grovere stålskrue typ "BigDog" 8-10 mm i 50-120 mm lengde (ikke Biltema).H Harald Blåtumme skrev:Har ikke hatt noen problemer med Biltemas rustfrie terrassebordskrue (A2) i alle fall. Ganske myk stålkvalitet og kommer ikke til å gå av for noen bevegelser i treet. Ganske myke i hodet også men til formålet terrassebordskruing holder styrken i Torxen synes jeg. Men ja, en og annen skrue har vi revet av under monteringen de tåler ikke hva som helst.
Noen deler i rammen ble skrudd med grovere 6 mm utendørs treskrue C4 fra Biltema 120-140 mm T-25 Torx og i en betydelig hardere stålkvalitet, fungerte utmerket det også over tid. Annet med deres ankermutter i beslag, overhodet ingen problemer snarere vil jeg si at det handler om ekstremt sterke skruer. Har bare brukt vanlige kraftige skrutrekkere og ikke slagdrill.
Å bruke skruer i steinhardt stål i konstruksjoner som beveger seg typ terrasse vil jeg fraråde, spiller nok ingen rolle om det er Biltema eller noen annen produsent.
Biltemas relativt myke rustfrie terrassebordskrue ble kjørt mest på mellomstilling 2 av 3 (ca 120 Nm) med min Milwaukee M12 FIWF12 slagskrutrekker m. heksinnsats. Riktignok kommer man aldri på de momentene - skruen bunnfaller ofte uten slag, så kjører man noen forsiktige støt på lavt turtall for å få det på riktig nivå. Sekundrask skruing uten forboring, ingen avrevne skruer og kun en bits brukt uten synlig slitasje.
De grove FAST Big Dog ble kjørt med full spiker ca 340 Nm i T40, ingen problemer i det hele tatt og raskt som pokker å dra. Utrolig mye bedre enn fransk treskrue som ble brukt mer sparsomt. Ikke testet Biltemas tilsvarende men her er det nok mest bits som får bekrefte sin styrke og tro det eller ei - jeg brukte Biltema-bits fra et billig skrallesett.
Medlem
· Sverige
· 5 652 innlegg
Første terrassen vi bygde var med Biltemas A2 rustfrie, ca. 2014. Ingen skruer har gått av, har også tatt opp og remontert et antall terrassebord på grunn av arbeid under terrassen - ingen problemer i det hele tatt. Det var skruer som ble til overs fra det bygge jeg har brukt nå i sommer for det mindre bygget. Hvordan dagens Biltema-skrue fungerer vet jeg ikke.
Klikk her for å svare