155.633 lest ·
317 svar
156k lest
317 svar
Advarsel for Biltemas terrassebordskrue
Dikt an for fuktige terrassebord, som de oftest er. Mine var fra Bauhaus. Jeg har 3 år senere ca 2-3 mm sprekk. Perfekt. Min nabo hadde 2-3 mm sprekk fra start. Han har nå 5-6 mm, 2-3 mm for mye. Kjøp Julas terrasse-skruer, billigst og veldig bra. Ingen feil etter 300 skruer og 3 år.
Hvor lang tid tar det før terrassebordene blir tørre etter impregneringen?
Forstår jo selv at det varierer, men disse har ligget under tak utendørs i Stockholm.
Var i dag og inspiserte buntene mine som skal leveres på torsdag, og de så skikkelig tørre ut. Lurer på om jeg skal våge å legge disse sammen eller om jeg skal bruke knivspissen.
Forstår jo selv at det varierer, men disse har ligget under tak utendørs i Stockholm.
Var i dag og inspiserte buntene mine som skal leveres på torsdag, og de så skikkelig tørre ut. Lurer på om jeg skal våge å legge disse sammen eller om jeg skal bruke knivspissen.
Kan bare bekrefte at Biltemas terrassebordskrue er søppel. La en platting av lerk med essve rustfri og alle skruene har holdt perfekt. Biltemas terrassebordskrue brukte jeg til stolper/rekkverk av furu, men mange av disse bøyde seg etter å ha blitt kjørt inn noen centimeter. Fikk til slutt inn nok til å få opp gjerdet, men tvilsomt hvor lenge det holder... Omtrent hver tiende skrue bøyde seg (se bilder nedenfor).
26mm???Holger Gross skrev:
Ikke helt sikkert at det skyldes skruen. En vanlig årsak er at terrassebordene legges tett mot hverandre. Etter en tid sveller vanligvis terrassebordene og forårsaker unormalt store spenninger i skruene, som da kan knekke. Den typen skrue du har brukt er forholdsvis sprø sammenlignet med rustfri skrue, som er noe seigere. Ifølge Svenskt Træ:s anbefalinger bør terrasse legges med nødvendig kant-til-kant avstand for å unngå akkurat ditt problem. For eksempel, bør en 120 mm bred terrasse av impregnert furu legges med 26 mm kant-til-kant avstand. Da tillates terrassebordene å svelle ved fuktopptak i forbindelse med nedbør. Som det ser ut på bildet er terrassebordene montert tett mot hverandre, eller i det minste med for liten åpning. Deformasjoner (formendringer) i bordene kan være en medvirkende årsak i kombinasjon med sprø skrue av lav kvalitet.
Altså, i våras la jeg et mindre tredekke med 120 terrasse. Jeg hadde et knivblad tykkelse som avstand. Nå er det nesten for store avstander mellom terrassen når de har tørket. Og nå er det jo den varme, fuktige årstiden, det blir vel enda større åpninger i vinter... hadde jeg hatt 26mm så hadde hunden ramlet gjennom dekket nå..
Nissens skrev:
26mm???
Altså, i våras la jeg en mindre treplatting med 120 terrassebord. Jeg hadde et knivblads tykkelse som distanse. Nå er det nesten for store avstander mellom terrassebordene når de har tørket. Og nå er det likevel den varme, fuktige årstiden, det blir nok enda større sprekker om vinteren... hadde jeg hatt 26mm så hadde hunden falt gjennom dekket nå..![]()
Hei, beklager, kant-til-kant avstand 26 mm skal naturligvis være 126 mm. Sifret 1 falt bort.Nissens skrev:
26mm???
Altså, i våras la jeg en mindre treplatting med 120 terrassebord. Jeg hadde et knivblads tykkelse som distanse. Nå er det nesten for store avstander mellom terrassebordene når de har tørket. Og nå er det likevel den varme, fuktige årstiden, det blir nok enda større sprekker om vinteren... hadde jeg hatt 26mm så hadde hunden falt gjennom dekket nå..![]()
Aha, ok. Men om man legger nytrykt (våt) terrassebord, så er til og med 121 mm i største laget. Jeg har nok ca 5 mm glipper nå etter å ha lagt terrassebordene i vår. Og til vinteren vil glippene bli enda større. Hadde jeg lagt med 126 mm så hadde glippene vært typ 1 cm nå... og det synes jeg er for mye...Holger Gross skrev:
Skal snart legge terrassebord og lurer på hvordan i all verden man skal vite om det er drivvått, vått eller tørt.
Hos byggevarehusene jeg har i nærheten er det som regel en halv stabel med impregnerte, har aldri sett det har stått en hel stabel med nyimpregnerte bord...
De kan jo ha stått alt mellom en uke og en måned.
Har en terrasse hvor det nesten aldri er sprekker, på grunn av at jeg la tett med ganske tørt terrassebord, og det vil jeg ikke ha igjen, men jeg vil jo heller ikke at foten skal gli mellom bordene...
Om man skulle sikte på 124-125mm istedenfor 126 så blir det kanskje bra?
Hos byggevarehusene jeg har i nærheten er det som regel en halv stabel med impregnerte, har aldri sett det har stått en hel stabel med nyimpregnerte bord...
Har en terrasse hvor det nesten aldri er sprekker, på grunn av at jeg la tett med ganske tørt terrassebord, og det vil jeg ikke ha igjen, men jeg vil jo heller ikke at foten skal gli mellom bordene...
Om man skulle sikte på 124-125mm istedenfor 126 så blir det kanskje bra?
Jeg synes man kjenner det ganske lett både på vekten av bordet, men også på fargen og noen ganger lukten.nino skrev:
Skal snart legge terrassebord og lurer på hvordan i all verden man skal vite om de er klissvåte, fuktige eller tørre.
Hos bygghandlerne jeg har i nærheten er det oftest en halv stabel med trykkimpregnerte, har aldri sett det har stått en hel stabel med nylig trykkimpregnerte bord...
Har en terrasse hvor det nesten aldri er springer, pga at jeg la tett med ganske tørre terrassebord og det vil jeg ikke ha igjen, men jeg vil jo heller ikke at foten skal skli mellom bordene...
Om man skulle sikte på 124-125mm i stedet for 126 så blir det kanskje bra?
Dessuten, når du begynner å skru i det så merker du om det kommer masse væske.
Så kan man måle bredden på dem, jo fuktigere jo bredere.
Det er interessant hvordan ARN jobber. Litt som en ekte domstol. Jeg har selv vunnet en strid om en bil hos ARN. Det som var min vei til suksess var å ansette uavhengig ekspert. Hva hun med terrasseskruen burde ha gjort, var å konsultere en bygningsingeniør eller byggbesiktningsmann og betale denne for å gjøre en undersøkelse av både konstruksjon og skrue. Problemet er jo åpenbart. Ingen vil jo betale noen femtusen kroner for en uttalelse som kanskje gjør gjeldende at man selv er årsaken. Vinner man en slik tvist, så står motparten for utlegg forutsatt at de følger ARNs råd og at utleggene er rimelige.
Det som er rart i Sverige er at det er frivillig å følge Arns beslutning. Det burde være bindende.M MickeMörkö skrev:Det er interessant hvordan ARN jobber. Litt som en ekte domstol. Jeg har selv vunnet en strid om en bil hos ARN. Det som var min vei til suksess var å ansette en uavhengig ekspert. Det hun med terrasseskruen skulle ha gjort var å konsultere en bygningsingeniør eller bygningsinspektør og betale vedkommende for å utføre en undersøkelse av både konstruksjon og skruen. Problemet er jo åpenbart. Ingen vil jo betale fem tusen kroner for en uttalelse som kanskje gjør gjeldende at man selv er årsaken. Vinner man en slik tvist, dekker motparten utleggene forutsatt at de følger ARNs råd og at utleggene er rimelige.