optimum
Bruk alltid rustfri skrue til terrassebord. Lært meg av gode råd på forumet her. Terrassebord beveger seg og herdet skrue knekker.
Inland klasse A2, kystnært klasse A4.
Busenkelt.

og selvsagt riktig dimensjon avhengig av det terrassebordet man skrur.

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
J Johan byggare skrev:
Jeg vil bare dele en advarsel for Biltema terrassebordskrue, se bilder nedenfor. Jeg la 20kvm terrasse vår 2018, de første 15 med skruer av ukjent merke og ca 5 kvm med Biltemas skruer. Det ukjente merket er det ingen problemer med, men nå merker jeg at ca 90% av Biltemas skruer har rett og slett gått av. Dårligere dritt skal man lete lenge etter, og jeg håper det ikke er mange av dere som har kjøpt og brukt det samme søppelet!

[bilde] [bilde]
Ikke helt sikkert at det skyldes skruen. En vanlig grunn er at terrassebordene legges tett mot hverandre. Etter en tid sveller som regel terrassebordene og forårsaker unormalt store spenninger i skruene, som da kan brekke. Den type skrue du har brukt er forholdsvis sprø sammenlignet med rustfri skrue, som er noe seigere. Ifølge Svenskt Træ:s anbefalinger bør terrassebord legges med nødvendig kant-til-kant-avstand for å unngå nettopp ditt problem. For eksempel bør et 120 mm bredt terrassebord av impregnert furu legges med 26 mm kant-til-kant-avstand. Da tillates terrassebordene å svelle ved fuktopptak i forbindelse med nedbør. Som det ser ut på bildet, er terrassebordene montert tett mot hverandre, eller i det minste med for liten åpning. Deformasjoner (formendringer) i bordene kan være en medvirkende årsak i kombinasjon med sprø skrue av lav kvalitet.

Jeg trodde nytt terrassebord krymper.

• Liker
Leif i Skåne og 2 andre
  • Laddar…
C
Holger Gross Holger Gross skrev:
Eksempelvis bør en 120 mm bred terrassebord av impregnert furu legges med 26 mm kant-til-kantavstand. Da tillates terrassebordene å svelle ved fuktopptak i forbindelse med nedbør.
Da kan små barn sette seg fast med hender og føtter mellom bordene! Skal det virkelig svelle > 21 % i bredden?

• Liker
TRJBerg
  • Laddar…
optimum
Ikke helt sikkert at det skyldes skruen. En vanlig årsak er at terrassebordene legges tett inntil hverandre. Etter en tid sveller vanligvis terrassebordene og forårsaker unormalt store spenninger i skruene, som da kan knekke. Den typen skrue du har brukt er forholdsvis sprø sammenlignet med rustfrie skruer, som er noe seigere. Ifølge Svenskt Trä:s anbefalinger bør terrassebord legges med nødvendig kant-til-kant avstand for å unngå nettopp ditt problem. For eksempel bør et 120 mm bredt terrassebord av impregnert furu legges med 26 mm kant-til-kant avstand. Da tillates terrassebordene å svelle ved fuktabsorbering i forbindelse med nedbør. Som det ser ut på bildet er terrassebordene montert tett mot hverandre, eller i det minste med for liten spalte. Deformasjoner (formendringer) i bordene kan være en medvirkende årsak i kombinasjon med sprø skrue av lav kvalitet.
Jeg har tidligere lagt terrasse med knivblad på ca 3 mm mellom. Så når terrassen har tørket så blir det 6-7 mm spalter. Ser ikke bra ut.
I år skrudde jeg ny terrasse og la den uten spalter og normalt vått treverk. Nå har jeg 3*4 mm spalter når den har tørket. Når det regner har jeg ca 2 mm spalter. Perfekt.

Svenskt Trä:s anbefalinger er at man legger 120 mm terrasse med 6 mm spalter, noe som vil se fryktelig stygt ut allerede når terrassen er ny og deretter blir det enorme spalter når den har tørket.
Jeg målte bredden på alle bordene mine for å sortere sammen så jeg fikk pene skjøter, og jeg hadde 119-122 mm bredde på disse.
De fleste var 120-121 mm

Terrassebordene sveller selvsagt i regn men ikke så mye som de var fra begynnelsen da de var fuktige inne i bordene.

126 mm som Svenskt Trä anbefaler, blir jeg ikke klok på hvordan de får til. Forklar gjerne hvilke spalter man kan regne med i henhold til deres anbefaling. Ta utgangspunkt i at terrassen man legger er 120 mm nytt vått treverk som det er når man tar det fra byggevarehandelen.

126 mm, er det ikke slik at en 120 mm planke skal betraktes som 126 mm hvis man vil beregne hvor stor overflate som dekkes?

optimum
J janusz_w skrev:
126 mm, er det ikke slik at 120 mm bord skal betraktes som 126 mm om man vil beregne hvor stor flate dekkes?
Dette er så enkelt
Følg deres instruksjoner og man får kjempestore sprekker når terrassebordene har tørket

Altså skru først fast bordet og mål deretter 126 mm (om det er en 120 mm type) ifølge bildet her nedenfor. Der setter du deretter neste rad.
Observer også at det står minste kant-til-kant-avstand og det kan altså bli mer.

Er terrassebordene 120 mm og ikke tørket kommer man trolig til å få ca 10 mm store sprekker.

Lurer på om det finnes noen som gjør det slik?

Tabell som viser minste kant-til-kant-avstand for montering av trall basert på type og bredde, inkludert impregnerte og ubehandlede materialer.

https://www.byggbeskrivningar.se/trall

• Liker
janusz_w
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Jeg trodde nytt terrassebord krymper.
Det kommer an på hvordan treverket er lagret. Nå til dags lagres treverket vanligvis under tak hos byggevarehandlere. Det man kjøper i dag er ganske tørt. Så kommer det an på hvordan treverket lagres på byggeplassen og hvor lenge. Tidligere kunne impregnert treverk leveres med unormalt høy fuktighetskvote, og da måtte man regne med en viss krymping. Derfor ble det anbefalt å lagre treverket på stedet, beskyttet under tak, inntil det hadde blitt tilstrekkelig tørt før det kunne brukes. Slik er det ikke nå til dags.

All terrassebord jeg har lagt de siste årene har vært så våte at det trenger opp væske når jeg skrur. Det gjelder terrassebord fra Beijer eller Byggmax.

• Liker
optimum og 2 andre
  • Laddar…
Ja hvordan skal man vite om det er gjennomvått eller halvtørt, antar at det krymper ulikt da.

Jeg la terrassegulv hjemme og la det kant i kant etter at en venn sa at så skal man gjøre, til tross for mine innvendinger om at det nok ikke var så vått.
Resultatet er en fortsatt helt tett terrasse, etter en ukes solfylt vær har jeg tendenser til sprekker, kanskje 2-3mm, som går sammen så snart det kommer litt regn :(
Hadde tenkt å legge med en kniv mellom, noe som sannsynligvis ville blitt bra

optimum
Venter man til terrassen tørker, så har man en del propellvirke å jobbe med. Noen bøyer seg også på lengden.
Et slit å skru slik terrasse.

Det står i instruksjonen at man ikke får dra ned skruehodet under overflaten for da kan terrassen misforgasses.
Har aldri skjedd hos meg men skyldes nok at jeg bruker riktig type terrasseskruer, rustfri.

• Liker
nino
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Da kan små barn sette fast hender og føtter mellom bordene! Skal det virkelig svelle > 21 % i bredden?
Jeg forstår ikke hvor du får > 21 % fra? Hvis terrassebord med 120 mm bredde monteres med kant-til-kant avstand 126 mm tillates en svelling med 5 % av opprinnelig bredde. Det er et rimelig mål. Naturligvis vil det krympe under gunstige forhold om sommeren når den relative fuktigheten i omgivelsene er lav. Denne initiale glippen kan være nødvendig for å håndtere svelling/krymping på grunn av sesongmessige variasjoner i omgivelsens relative fuktighet og også direkte fuktpåvirkning gjennom midlertidig nedbør eller bakkefukt og plutselig solstråling. Om sommeren er glippene størst, men sjelden så store at små barn kan sette fast hender og føtter mellom bordene. Erfaringer viser at skruer kan brekke blant annet fordi terrassebord er montert tett mot hverandre. Spør de seriøse skrueprodusentene. Brudd i skruer kan noen ganger være en kombinasjon av årsaker, hvor også årringorientering, årringstetthet og mangelfull overflatebehandling kan være medvirkende årsaker.

optimum
Forstår ikke hvor du får > 21 % fra? Om terrassebord med 120 mm bredde monteres med kant-til-kant avstand 126 mm tillates en svelling med 5 % av opprinnelig bredde. Det er et rimelig mål. Selvfølgelig skjer krymping under gunstige forhold om sommeren når omgivelsenes relative fuktighet er lav. Denne initiale sprekken kan være nødvendig for å håndtere svelling/krymping av årstidens variasjoner i omgivelsenes relative fuktighet og også fra direkte fuktpåvirkning gjennom midlertidig nedbør eller markfukt og plutselig solstråling. Om sommeren er sprekkene størst, men sjelden så store at små barn kan sette fast hender og føtter mellom plankene. Erfaringer viser at skruer kan knekke blant annet på grunn av at terrassebord er montert tett mot hverandre. Spør de seriøse skrueprodusentene. Brudd i skruer kan noen ganger være en kombinasjon av årsaker, hvor også årringsorientering, årringstetthet og mangelfull overflatebehandling kan være bidragende årsaker.
En årsak til at herdet terrassebordskrue knekker, er at de har fått hydrogenforbrittelse.
Hvilket har skjedd med partier fra Essve.

Du virker kunnskapsrik om dette emnet, så da burde du være kjent med dette problemet og hvordan det oppstår.
Altså ikke bare at treet sveller.

Har du skrudd noen terrassebord selv?

C
Forstår ikke hvor du får > 21 % ifra?
Fra det du skrev: 26/120 > 21 %

H Hussematte skrev:
6st ...90%?
Naturligvis ikke.
Bare fordi du ser 6st skruer på bildet betyr jo ikke det at det er alle skruene jeg brukte.
Takk for vist interesse i hvert fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.