155.657 lest ·
317 svar
156k lest
317 svar
Advarsel for Biltemas terrassebordskrue
Nei du trenger ingen kvittering når det kommer til defekt produkt så lenge du kan vise at du har handlet hos aktuell kjede, f.eks. med kontoutdrag eller lignende. Slutt å finne på feilaktige argumenter om kvitteringskrav når slike ikke finnes. Men for øvrig kan jeg være enig med deg i at jeg sa feil når jeg antydet at det holder med kun emballasjen (dette kan bedriften nekte som bevis). Orker ikke lete frem riktig tekst, tok første og beste uten å lese igjennom den men igjen ved defekt vare holder det f.eks. med kontoutdrag som bevis på at du har kjøpt varen hos bedriften. Derimot har du ikke rett til å kreve penger om bedriften heller vil forsøke å fikse/utbedre feilen selv. Punkt.Keexet skrev:
Jeg blander ikke i det hele tatt sammen begrepene, min erfaring og den kunnskapen jeg har om bransjen er at det er lettere å få gjennom en retur uten kvittering, enn en reklamasjon. Du har åpenbart en annen erfaring? Egentlig kreves kvittering i begge tilfeller og mye av dette avgjøres av personalets velvilje, kundens agerende og varens verdi.
Teksten du siterer viser nettopp til at DU som forbruker skal bekrefte kjøpet, ikke bedriften! Ved å lete etter kvittering blir bedriften den som beviser kjøpet, DU har jo fortsatt ingen bevis! Sen ligger det i bedriftens interesse og det er en selvfølge for en serviceminded ansatt å hjelpe kunden så langt det går. Men jeg er ingen paragrafrytter så jeg innrømmer at jeg ikke kan jussen.
Men egentlig var det ikke det jeg reagerte på, det var argumentet at emballasjen er nok, DET ER FEIL! Det finnes så mye svinn i bransjen og oftere enn man tror gjøres forsøk av svindlere å levere tilbake (reklamere/returnere) stjålne varer. Måhende at det er vanligere ved returer enn ved reklamasjoner. Men det er en utrolig vanlig misforståelse at etiketten på en eller annen måte skulle bekrefte kjøpet.
At det nå er vanlig med produksjonsdato også på denne typen varer er jo bra for å kunne spore batcher med feil på, men oftest er ledetidene fra den merkingen settes på, til konsumenten bruker varen, langt mer enn ett år som er kutyme for garanti, så det duger ikke som noen tidsmarkør i reklamasjonssammenheng. Skal en butikk med lavere omsetning ha færre antall reklamasjoner for at de har eldre etiketter?
Av nettopp ovennevnte problematikk begynner digitale kvitteringer nå å bli en bransjestandard man kunne ønske seg. Kvitteringsutskrift ved forespørsel for de som vil bokføre i en perm?
j.f.s
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 1 240 innlegg
j.f.s
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 1.240 innlegg
For privatpersoner som skal reklamere en vare, kreves det kun at du kan styrke kjøpet hos butikken du har til hensikt å gjøre reklamasjonen hos. Kvittering er ikke et krav, og andre midler for å styrke kjøpet er akseptable.
Akkurat som jeg beskrev hvordan jeg reklamerte en vare hos Biltema, uten kvittering.
Her er en lathund fra Forbrukertilsynet: https://www.konsumentverket.se/glob...nd-konsumentkoplagen-2016-konsumentverket.pdf
Akkurat som jeg beskrev hvordan jeg reklamerte en vare hos Biltema, uten kvittering.
Her er en lathund fra Forbrukertilsynet: https://www.konsumentverket.se/glob...nd-konsumentkoplagen-2016-konsumentverket.pdf
Vi bygde terrasse i 2006 og kjøpte terrassebordskrue på Woody ca 90 kvm! Alle brøt av! Fikk noen nye men ikke bedre for det. Kjøpt nye på jem og fix og virker å holde så langt. Krysser fingrene for det. Var slitsomt å fjerne og bytte.
Det er grunnen til at produsenter de siste årene mer og mer flytter hjem komponentproduksjon fra Kina.optimum skrev:
Og når bestilleren først har mottatt sine prøver og godkjent dem, flytter Kina-leverandøren produksjonen til valgfri produsent i Kina. Ofte med dårligere kvalitet, men billigere.
Å produsere med høy kvalitet går selvfølgelig bra i Kina, men ofte blir det ikke billigere enn å produsere ting på riktig måte i Europa.
Muligens hvis det er mye manuell håndtering som ikke kan automatiseres, blir kinesisk produksjon billigere hvis det skal være sammenlignbar kvalitet.
Alt er ikke gull som glitrer i Kina
Avstanden, kulturelle forskjeller og på grunn av mangelfulle kalkyler gjør at det ikke lønner seg å gjøre alt i Kina hvis man etterstreber kvalitet.
Det kreves i prinsippet norske ingeniører på plass for at det skal gå.
Jo jeg vet.Huddingebo skrev:
Det er grunnen til at produsenter de siste årene mer og mer flytter hjem komponentproduksjon fra Kina.
Avstanden, kulturelle forskjeller og på grunn av mangelfulle kalkyler gjør at det ikke lønner seg å gjøre alt i Kina om man etterstreber kvalitet.
Det kreves i prinsippet svenske ingeniører på stedet for at det skal gå.
Har også vært i Kina en hel del og kommet fram til det samme.
Større produsenter av maskiner for produksjon og produkter har sine egne teknikere på stedet for å oppnå riktig nivå på kvalitet og ytelse.
Jeg sier ikke at kvittering er nødvendig, jeg sier bare at hvis man går veien via en kontoutskrift er det butikken som sitter på beviset, ikke du. Kontoutskriften må spesifisere at du har handlet i butikken en bestemt dato, men ingenting om hvilke produkter du kjøpte ved det tilfelle; dermed ikke noe bevis. Beviset kommer først når kvitteringen blir funnet frem, og jeg sier ikke at det ikke er tilstrekkelig, bare at det ikke er DU som forbruker som sitter med beviset på at akkurat den varen er kjøpt akkurat da.A adde321 skrev:Nei du trenger ingen kvittering når det kommer til feilende produkt så lenge du kan vise fram at du har handlet hos aktuell kjede, for eksempel med kontoutskrift eller lignende. Slutt å finne på feilende argument om kvitteringskrav når slike ikke finnes. Men for øvrig kan jeg være enig med deg om at jeg sa feil når jeg antydet at det holder med bare emballasjen (dette kan selskapet nekte som bevis). Orker ikke finne frem rett tekst, tok første beste uten å lese gjennom den men igjen ved feilende vare holder det for eksempel med kontoutskrift som bevis for at du har kjøpt varen hos selskapet. Derimot har du ikke rett til å kreve penger om selskapet heller vil forsøke å reparere/utbedre feilen selv. Punkt
Så at det i praksis FUNGERER som et bevis fordi personalet hjelper deg med å finne frem et bevis er jo en annen sak. Det ville være interessant å se en presedens som illustrerer hvordan juridikken ser på det hele, hva som anses å være et bevis og hva som ikke er det, og hvem som er forpliktet til å fremlegge beviset. Men å hevde at kontoutskriften er et bevis for akkurat den varen, er litt som å hevde at person x må ha vært morderen fordi denne befant seg på åstedet, det er først når politiet finner fingeravtrykkene på mordvåpenet, personalet som finner kvitteringen, at beviset blir sterkt nok etter min mening. Men det er min mening!
Jeg finner ikke på noen feilende argumenter, faktum er at jeg ikke helt forstår den argumentasjonsteknikken. Å si så gjør jo en debatt ganske tannløs og man kan gi opp med en gang. Jeg tenker at et forum på internett er til for meningsutveksling og å dele hverandres erfaringer. Hvis man ikke engang vil lytte til den andre siden eller ta til seg andres argumenter, lurer jeg på hva man gjør på et forum. Hvis du derimot hadde skrevet "jeg kjøper ikke dine argumenter" ville det føltes mindre krenkende og helt legitimt.
Som jeg ser det er jeg en enkel lekperson som prøver å finne logiske resonnementer i hverdagen. Jeg synes det er utrolig kjedelig at trådstarteren har blitt utsatt for denne skruen som ikke holder mål og at det produseres så mye av dårlig kvalitet i dag når miljøbevissthet burde være høyeste prioritet. Jeg håper og tror fortsatt på fornuften og at alle mennesker er ærlige, men frem til denne utopien inntrer, må vi innse at emballasjen ikke gjelder som bevis for å styrke et kjøp, hvilket var det eneste jeg opponerte mot, ikke kvitteringskravet som sådan.
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 674 innlegg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 674 innlegg
I tvister finnes noe som ikke finnes i straffesaker; editionsföreläggande. Domstolen kunne altså pålegge Biltema å finne frem kvitteringen på et bestemt beløp en bestemt dato i en bestemt butikk med en bestemt vare siden det er enkelt for dem og har avgjørende betydning i saken.Keexet skrev:
Men å hevde at kontoutskriften er et bevis for akkurat den varen, er litt som å hevde at person x må ha vært morderen siden denne befant seg på åstedet, det er først når politiet henter frem fingeravtrykkene på mordvåpenet, personalet som finner frem kvitteringen, at beviset begynner å bli sterkt nok etter min mening.
Det blir et sabla jobb å fikse til en veranda der skruvene har brukket!
Fundérer litt. Fersk terrassebord er nesten fuktig når det kommer fra impregneringen. Om man legger fersk terrassebord sveller det ikke i det hele tatt, det krymper derimot ganske mye. Om man legger tørt terrassebord så sveller det trolig når det blir vått. Årsaken til at proffene ikke rammes i like stor grad som amatør kan ha med det å gjøre.
Med tilstrekkelig god skrue, riktig montert, finnes ikke problemet, så klart.
Fundérer litt. Fersk terrassebord er nesten fuktig når det kommer fra impregneringen. Om man legger fersk terrassebord sveller det ikke i det hele tatt, det krymper derimot ganske mye. Om man legger tørt terrassebord så sveller det trolig når det blir vått. Årsaken til at proffene ikke rammes i like stor grad som amatør kan ha med det å gjøre.
Med tilstrekkelig god skrue, riktig montert, finnes ikke problemet, så klart.
Varför är då det inte den självklara lösningen i denna typen trådar oavsett vad det gäller för material och utförande? Forumet kan ju ge många råd preventivt om det bara frågas rätt. Knappast meningsfullt med diverse spetsfundigheter kring kvitton, reklamationer osv när man bör se sig i spegeln erkänna oförmågan i de enkla jobben och försöka bättre nästa gång.M MickeMörkö skrev:
Det slo meg plutselig at jeg har aldri sjekket målene på mine rustfrie terrasse skruer som har vært litt svake.
De har 4,2 mm ytterdiameter på gjengen, men kjernen er bare 2,4 mm og den ugjengede delen er 2,8 mm.
Måler jeg opp en "riktig" skrue, så er kjernens diameter 3 mm hele veien. Så det er nok forskjell...
De har 4,2 mm ytterdiameter på gjengen, men kjernen er bare 2,4 mm og den ugjengede delen er 2,8 mm.
Måler jeg opp en "riktig" skrue, så er kjernens diameter 3 mm hele veien. Så det er nok forskjell...
Spikerpistolen går jo som bort da den aldri kan stilles inn sånn at alle spiker blir like dype.M molndal skrev:
Har en spikret terrasse på hytta, 40 år gammel... Og der merker man alle ulempene med spiker. Den knirker og det er umulig å lett ta av en planke hvis man mister en nøkkel eller lignende gjennom sprekker.
6 stk ...90%?J Johan byggare skrev:Jeg vil bare dele en advarsel for Biltemas terrassebordskrue, se bilder nedenfor. Jeg la 20kvm terrasse vår 2018, de første 15 med skruer av ukjent merke og ca 5 kvm med Biltemas skruer.
Det ukjente merket er det ingen problemer med, men nå merker jeg at ca 90% av Biltemas skruer har rett og slett knekt.
Dårligere skit skal man lete etter, og jeg håper det ikke er mange av dere som har kjøpt og brukt samme søppel!
[bilde] [bilde]
Jeg har sluttet å legge terrassebord med den vanlige skruvsorten, jeg legger med såkalt skjult skruing i stedet, og slik skruv har ikke Biltema. Ellers er det som du skriver, Biltemas vanlige terrasseskrue knekker lett og det samme har jeg opplevd med deres ankerskrue.H Hussematte skrev: