155.659 lest ·
317 svar
156k lest
317 svar
Advarsel for Biltemas terrassebordskrue
Medlem
· Sverige
· 5 652 innlegg
Ja det er bare skit som kommer fra Kina...V Värmlandshusägare skrev:

Men alvorlig talt, listen over velrenommerte verktøyprodusenter som har flyttet selve produksjonen til Kina etc kan gjøres mye lang i dag. Definitivt ikke bare Jula- og Biltema-gjenstander som kommer derfra men det er store kvalitetssforskjeller avhengig av hva bestilleren har for kravspesifikasjon og kvalitetssystem som nevnt tidligere i tråden.
Allvitende
· Västra götaland
· 10 418 innlegg
Det finnes ingenting på emballasjen som beviser AT varen er KJØPT, heller ikke NÅR den er kjøpt. Kvittering trengs for å styrke kjøpet, etiketten sier ingenting om du har gått ut med boksen under armen uten å betale, kjøpt den billig på et loppemarked, eller fått den av naboen. Garantien går dessuten ut etter en viss tid fra kjøpsdatoen, vil du reklamere et produkt som er eldre enn garantitiden, har forhandleren rett til å nekte deg reklamasjon. Reklamasjonsretten er en annen sak, men det pleier å være vanskelig å få medhold i ARN uten kvittering. At kontoutdrag med dato gjør det mulig å finne en kvittering er en måte for forhandleren å være imøtekommende, så vidt jeg vet er det forbrukerens ansvar å holde rede på kvitteringen.A adde321 skrev:Kvittering trengs aldri ved reklamasjon så lenge du som kunde kan vise at det er som nå for eksempel Biltemas skruer, altså at du har kjøpt varen hos den kjeden du skal reklamere varen til. Og det er jo ikke så vanskelig da de har sitt utseende pluss emballasjen om du har den igjen. Derimot kan du bli nektet retur om du mangler kvittering, men det er jo en helt annen sak.
Tvert imot det du skriver er det ofte enklere å godkjenne en retur uten kvittering, så klart avhengig av mange omstendigheter, men reklamasjoner er mer alvorlige.
En seiglivet myte at emballasjen beviser kjøpet, som jeg ikke forstår hvor den kommer fra?
Med det skrevet så ønsker jeg at alle hederlige og skuffede forbrukere får sin erstatning!
Nå bruker du helt feil ord som jeg beskriver i innlegget mitt. Du må skille mellom RETUR og REKLAMASJON. Et firma kan kreve, og gjør det oftest også, at du har kvittering for å gjøre nettopp en RETUR. Altså at du leverer tilbake en fungerende vare for pengene tilbake.Keexet skrev:
Det er ingenting på emballasjen som beviser AT varen er KJØPT, heller ikke NÅR den er kjøpt. Kvittering er nødvendig for å bekrefte kjøpet, etiketten sier ingenting om du har gått ut med esken under armen uten å betale, kjøpt den billig på et loppemarked, eller fått den av naboen. Garantien utløper dessuten etter en viss tid fra kjøpsdatoen, hvis du vil reklamere på et produkt som er eldre enn garantitiden, har forhandleren rett til å nekte deg reklamasjon. Reklamasjonsretten er en annen sak, men det pleier å være vanskelig å få rett i ARN uten kvittering. At kontoutdrag med dato gjør det mulig å finne en kvittering er en måte for selgeren å være imøtekommende på, så vidt jeg vet er det forbrukerens ansvar å holde orden på kvitteringen.
I motsetning til hva du skriver, er det som oftest enklere å godkjenne en retur uten kvittering, selvfølgelig avhengig av flere omstendigheter, men reklamasjoner er mer alvorlige.
En seiglivet myte at emballasjen beviser kjøpet som jeg ikke forstår hvor den kommer fra?
Med det sagt ønsker jeg at alle hederlige og skuffede forbrukere får sin erstatning!![]()
En REKLAMASJON gjør du når en vare er ødelagt eller går i stykker på grunn av feilkontruksjon eller transportskade av ekstern leverandør.
https://www.hallakonsument.se/frageforum/måste-jag-ha-kvitto-för-att-kunna-reklamera-1529315
"Det finnes ingen lov som sier at du må vise en kvittering for å reklamere (klage), det kan fungere med å vise et kontoutdrag. Derimot må du kunne vise når du har gjort kjøpet, hos hvem og til hvilken pris. Har du kjøpt flere varer ved samme anledning, er det ikke sikkert at det går å utlede fra kontoutdraget hvilke ulike varer du faktisk har kjøpt. Om dette er tilfelle, kan du trenge å vise en kvittering."
Og
"Her gjelder det å skille mellom retur og reklamasjon.
Ved en retur, for eksempel om butikken tilbyr bytterett eller åpent kjøp, så kan butikken kreve at du har kvitteringen. Dette skyldes at det er valgfritt for butikken å tilby disse mulighetene, og da kan de selv bestemme vilkårene for hvordan en retur skal skje.
Når du skal gjøre en reklamasjon av en vare med støtte fra forbrukerkjøpsloven, så skal du, om butikken krever det, kunne bevise at du har kjøpt varen der. Kvitteringen er jo et godt bevis, men om du på annen måte kan bevise ditt kjøp så fungerer det også. Butikken kan altså ikke nekte deg å reklamere bare fordi du mangler en kvittering hvis du på annen måte kan bevise at du har kjøpt varen der."
Så ja, emballasje og kontoutdrag er tilstrekkelig bevis for at du har kjøpt varen hos Biltema, og du har dermed full rett til å kreve en reklamasjon.
Du skal kunne gjøre sannsynlig at du har kjøpt varen på et visst tidspunkt og på et visst sted, og det kan du gjøre for eksempel med kontoutskrift, kvittering, vitne mm, alt er like gyldig.Keexet skrev:
En god del produkter bytter EAN-kode eller utseende og på den måten kan produksjonsdato også bestemmes, er det da et kjedespecifikt produkt så har du dato og kjøpssted. Av og til stempler man også etiketter/emballasje med produksjons-ID, dato etc.
Medlem
· västra götaland
· 92 innlegg
Du trenger ikke kvittering. Loven sier at man skal kunne bevise kjøpet. Og der er selvfølgelig en kvittering absolutt best, men en belastning fra kontoen som de kan sammenligne mot datautskriften i kassen duger nesten alltid. I prinsippet kan man ha med en venn som var med ved kjøpet som kan vitne om at det var akkurat her og akkurat den dagen man kjøpte. Men der får man nok mer problemer med å få det igjennom...J Johan byggare skrev:
Forutsatt at kontoutdraget kan vise at det er nettopp denne varen du har kjøpt. Du kan jo ikke ha kjøpt for 4355kr og bevise at terrasse-skruene for 49kr er fra det kjøpstidspunktet. Butikken kan være imøtekommende og søke etter kvitteringen med hjelp av kontoutdraget, men bare utdraget er ikke noe bevis. Dette skriver også Hallå Konsument som du siterer.A adde321 skrev:
Ellers faller jo hele ens egne forpliktelser. Kjøper du en vedkløyver for 1999kr som går i stykker etter 15 måneder kan du jo ikke gå inn, kjøpe en elsykkel for 7999kr og vise kontoutdraget for elsykkelen for å reklamere vedkløyveren.
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 327 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.327 innlegg
Skudde en 40kvm sjøveranda i 2003 med Biltema terrassebordskrue, ikke en skrue har gått av, merk at hele dekket ligger over vann i tillegg.
Virker utrolig at de bare har gått av ... enten feil i batchen (noe Biltema bør kunne svare på) eller så har du noen veldig merkelige bevegelser i konstruksjonen din, men det er nok høyst usannsynlig. Jeg tror på dårlig batch, skal ikke være noe problem å reklamere.
Virker utrolig at de bare har gått av ... enten feil i batchen (noe Biltema bør kunne svare på) eller så har du noen veldig merkelige bevegelser i konstruksjonen din, men det er nok høyst usannsynlig. Jeg tror på dårlig batch, skal ikke være noe problem å reklamere.
Sist redigert:
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 327 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.327 innlegg
Rev deler av min terrasse bygget i -17 i sommer. Ca 10% var av, 50% gikk av når jeg skulle dra dem opp. Rustfrie av ukjent merke. Verre var at flere av skruene i stommen var av, 6×90 av, ukjent opprinnelse, men trolig Byggmax. Rev min terrasse på forrige hus, minst 25 år gammel, tenkte at det ville være enkelt å dra opp de spikrede plankene med brekkjern, men de galvaniserte spikrene satt som fjell, og jeg stykket den med tigersag i stedet, ingen spiker var av.
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 327 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.327 innlegg
HÅNDSPIKRET galvad spiker er med tiden i prinsippet umulig å dra ut uten å massakrere treverket som den holder.Isakare skrev:
Maskinspikret galvad spiker er glatt i overflaten, sitter mye dårligere.
Jeg blander ikke begrepene i det hele tatt, min erfaring og den kunnskapen jeg har om bransjen er at det er lettere å få gjennom en retur uten kvittering, enn en reklamasjon. Du har tydeligvis en annen erfaring? Egentlig kreves kvittering i begge tilfeller, og mye av dette avgjøres av personalets velvilje, kundens oppførsel og varens verdi.A adde321 skrev:Nå bruker du helt feil ord som jeg beskriver i innlegget mitt. Du må holde fra hverandre RETUR mot REKLAMASJON. Et firma kan kreve, og gjør det ofte også, at du har kvittering for å gjøre nettopp en RETUR. Altså at du returnerer en fungerende vare for å få pengene tilbake.
En REKLAMASJON gjør du når en vare er ødelagt eller går i stykker pga feilkonstruksjon eller transportskade fra ekstern leverandør.
[lenke]
"Det finnes ingen lov som sier at du må vise en kvittering for å reklamere (klage), det kan gå bra å for eksempel vise et kontoutdrag. Derimot må du kunne vise når du har gjort kjøpet, hos hvem og til hvilken pris. Har du kjøpt flere varer ved samme anledning er det ikke sikkert at det går å utlede av kontoutdraget hvilke ulike varer du faktisk har kjøpt. Om så er tilfelle kan du trenge å vise en kvittering."
Og
"Her gjelder det å skille på retur og reklamasjon.
Ved en retur, for eksempel om butikken tilbyr bytterett eller åpent kjøp, så kan butikken kreve at du har kvittering. Dette avhenger av at det er valgfritt for butikken å tilby disse mulighetene og da kan de selv bestemme vilkårene for hvordan en retur skal skje.
Når du skal gjøre en reklamasjon av en vare med støtte av forbrukerkjøpsloven, så skal du, om butikken krever det, kunne bevise at du kjøpte varen der. Kvitteringen er jo et godt bevis, men om du på annen måte kan bevise ditt kjøp så fungerer det også. Butikken kan altså ikke nekte deg å reklamere bare fordi du mangler en kvittering om du på annen måte kan bevise at du kjøpte varen der."
Så ja, emballasje og kontoutdrag er nok bevis for at du kjøpte varen hos biltema, og du har dermed full rett til å kreve en reklamasjon.
Teksten du siterer henviser nettopp til at DU som forbruker skal bevise kjøpet, ikke firmaet! Ved å søke etter kvittering blir firmaet den som beviser kjøpet, DU har jo fortsatt ingen bevis! Så ligger det i firmaets interesse og er en selvfølgelighet for serviceinnstilt personale å hjelpe kunden så langt det går. Men jeg er ingen paragrafrytter så jeg innrømmer at jeg ikke kan jussen.
Men egentlig var det ikke det jeg reagerte på, det var argumentet at emballasjen er nok, DET ER FEIL! Det finnes så mye svinn i bransjen og oftere enn man tror gjør bedrageriforsøk for å returnere (reklamere/returnere) stjålne varer. Muligens at det er vanligere ved returer enn ved reklamasjoner. Men det er en utrolig vanlig misforståelse at etiketten på en eller annen måte skulle bevise kjøpet.
At det nå er vanlig med produksjonsdato også på denne typen varer er jo bra for å kunne spore partier med feil på, men ofte er ledetidene fra den merkingen settes på til forbrukeren bruker varen, langt mer enn et år som er norm for garanti, så det duger ikke som noen tidsmarkør i reklamasjonssammenheng. Skal en butikk med lavere omsetning ha færre antall reklamasjoner fordi de har eldre etiketter?
Av nettopp ovennevnte problematikk begynner digitale kvitteringer nå å bli stadig vanligere en bransjestandard ville vært ønskelig. Kvitteringsutskrift ved forespørsel for de som ønsker bokføring i en perm?