E
Mats-S John Smith skrev:
Bullshit!
Jeg ventet på den reaksjonen.... noen tåler ikke at man klager på Biltema.
Jeg handler selv der, men absolutt ikke ting som skal bygges inn o dyl.
Men alle er vi forskjellige

Jeg liker også Biltema, men denne batchen ser ut til å være rar.

J jesper_t skrev:
Jeg liker også Biltema, men denne batchen virker å være klønete.
Det advares mot Biltemas og andre lavprismerkers selvborende terrasseskrue, noe som er riktig da de til konstruksjon og funksjon er dårlige. For å kunne være selvborende for sprekkfri montering kreves det at skruen har en lang borende spiss med skarp egg og har gjenge med skarp tannet egg for å lett kunne skjære seg ned gjennom treverket. Lavprismene merkene har ikke dette, men er dårlige kopier med sløv egg uten tanning som medfører at skruen, med stor kraft, må presses ned gjennom treverket. I tettvokst treverk blir kraften for stor og skruen knekker, i dårlig treverk sprekker treverket. Det finnes 2 tiltak, forbor med 3 mm eller kjøp dyre kvalitetsskruer med skarp tannet egg. Biltemas skruer holder utmerket med forboring. Forboring gir alltid veldig godt sprekkfritt resultat for alle skruemerker samt er et must for rustfri syrefast skrue.

Jeg har fått mange forskjellige tips i denne tråden. Jeg burde ha forboret, jeg burde ha håndskrudd og jeg burde fremfor alt ha forstått at man ikke kan bruke disse skruene til det jeg hadde dem til. Problemet slik jeg ser det er ganske enkelt, disse skruene holder ikke det Biltema lover.
"Terrasseskruer for bruk utendørs, C4-klasse, fresespor motvirker sprekkdannelse, riller og fresegjenger for god forsenkning"
Dette er jo løgn og rent skitsnakk! Disse skruene er fullstendig verdiløse, derav min advarsel gjennom denne tråden.

• Bild av maskinens etikett for terrasse skruer med detaljer om korrosjonsklasse C4, design for utendørs bruk, og spesifikasjoner på svensk og norsk.
  • Liker
Rogerp65
  • Laddar…
J jesper_t skrev:
Jeg liker også Biltema, men dette partiet ser ut til å være gæernt.
Jeg liker jo faktisk også Biltema, men jeg er ikke enig i at det bare er feil på dette partiet. Veldig mange har jo generelle problemer med Biltemas skruer...

J Johan byggare skrev:
Jeg har fått mange forskjellige tips i denne tråden. Jeg burde ha forborret, jeg burde ha håndskruddet og jeg burde framfor alt ha forstått at man ikke kan bruke disse skruene til det jeg hadde dem til.
Problemet som jeg ser det er ganske enkelt, disse skruene holder ikke hva Biltema lover.
”Terrasseskruv for bruk utendørs, C4-klasse, fresespor motvirker sprekkdannelse, riller og fresganger for bra forsenking”
Dette er jo løgn og rent skitsnakk! Disse skruene er fullstendig verdiløse, derav min advarsel gjennom denne tråden.
Helt rett Bitemas terrasseskruv C4 holder ikke hva som kan anses lovet med hensyn til kvalitet. Det står på boksen fresganger, men
skruen mangler fresganger i dens riktige betydning av å frese spor.
Fresganger er skarp sagtenning på skrueveggen, freshode derimot
gir bra/lett forsenking.
Manglende fresganger gir stor motstand mot innskruing. Fresesporen i spissen er for spinkel og uskarp og borer ikke tilstrekkelig bra. Skruematerialet mangler tilstrekkelig seighet og brister for lett, sannsynligvis ikke riktig materialkomposisjon. Skruens konstruksjon er dårlig og medfører at den brister.
Samlet krever skruens konstruksjon for stort dreiemoment for materialet, spesielt i furuterrass.
Holder dog med forborrede hull, men dette angis ikke i varedeklarasjonen. Unngå Biltemas C4 terrasseskruv, vet ikke hva som skjer med rustbeskyttelsen over tid. En terrasse skal holde i 20-30 år så ikke spar på kvaliteten.

optimum
Ufattelig at folk i det hele tatt kjøper skruer på Biltema uten garantier for at de klarer det de skal gjøre.
Noen ting er bra på Biltema, andre er reneste søpla.

Alt er ikke gull som glitrer

Ja, jeg handler en del på Biltema. Men jeg er selektiv til hva jeg kjøper.

A
optimum optimum skrev:
Visse ting er bra på Biltema, visse rene rama skräpet.
Det er ufattelig at du vet nøyaktig hvilke som er hva... Unødvendig kommentar.

• Liker
BiFuel
  • Laddar…
S
optimum optimum skrev:
Ufattelig at folk i det hele tatt kjøper skruer på Biltema uten garantier for at de tåler det de skal gjøre.
Jeg har full sympati for TS, teksten for produktet som er vist av TS innebærer i mine øyne at man kan holde det for sannsynlig at denne skruen er riktig for oppdraget.

optimum
Erik_Hansson skrev:
Det er ufattelig at du vet akkurat hvem som er hva... Unødvendig kommentar.
Jepp, prøvd en del.
Visse verktøy er bra, visse er no, no

Skrue, Med mindre påkjenning de duger men som TS, aldri som terrassekrue.

Kjørt både Fast, Byggmax og Biltema i en større terrasse. Ingen problemer med å bruke noe merke. Ingen avrevne skruer i det hele tatt til tross for kanskje 8000 skruer. Får se hvordan det ser ut etter vinteren.

J Johan byggare skrev:
Jeg vil bare dele en advarsel for Biltemas terrassebordskrue, se bilder nedenfor. Jeg la 20kvm terrassebord våren 2018, de første 15 med skruer av ukjent merke og ca 5 kvm med Biltemas skruer. Det ukjente merket er det ingen problemer med men nå merker jeg at ca 90% av Biltemas skruer har rett og slett gått av. Dårligere dritt finner man ikke, og jeg håper det ikke er mange av dere som har kjøpt og brukt samme søppel!

[bilde] [bilde]
Kommer jo an på hva slags treverk man skrur også. Bruker man samme tykkelse skrue for å skru 145x34 mm og 22x120 mm, så forstår jeg at noen får problemer. 4,2 mm skrue er ikke beregnet for å tåle så store krefter rett og slett. Skjønner ikke hvorfor folk ikke bruker standard byggskrue i stedet, for det bruker dere antagelig på alt annet treverk, som ikke spikres? En 4,2 mm terrassebordskrue tåler knapt de sterke skrumaskinene som finnes i dag, så skaden begynner allerede når det monteres :)

S Sveis skrev:
Det kommer an på hva slags treverk man skrur også. Bruker man samme tykkelse skrue for å skru 145x34 mm og 22x120 mm, så forstår jeg at enkelte får problemer. 4,2 mm skrue er ikke beregnet for å tåle så store krefter rett og slett. Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke bruker standard byggeskruer i stedet, for det bruker dere antagelig på alt annet treverk, som ikke spikres? En 4,2 mm terrassekrue tåler neppe de sterke skrummaskinene som finnes i dag, så skaden begynner alt når det monteres :)
For 34x145 skal 2 stk skruer 4,2 x 70-75 brukes, for 22x120 skal 2 x skruer 3.9x 51 brukes, men 22 mm bør ikke brukes som terrassebord og absolutt ikke av hurtigvokst gran som garantert sprekker. Skrapmateriale som blir dyrt.
Byggeskruer har stort hode som ikke ser bra ut i terrassegulv, men hvis det aksepteres er 5 x 70 C4 byggeskruer bedre i 34x145.
Enig i at det største problemet med Biltemas terrassekrue er feilbruk på grunn av feilinnstilt skrutrekker og feil skrueteknikk.
Har nå hjulpet til å bygge terrasse med Biltema C4 uten problemer i 28 x120, men det gjenstår å se hva som skjer om skruene må løsnes om 10 år. Forboret kun ved endeved. Med feil teknikk er det stor risiko for at den går av, da materialkvaliteten ikke tåler kraftig moment.

• Liker
Sveis
  • Laddar…
M.Eriksson M.Eriksson skrev:
Var det en skrue med forsenket hode eller med flat underside?

Var den forsenket så er det ikke rart at den knakk da du får for dårlig anleggsflate, har dessverre selv gjort lignende feil men har nå lært hvor viktig det er å bruke riktig skrue til riktig type jobb

M.Eriksson M.Eriksson skrev:
Var det en skrue med forsenket hode eller med flat underside?

Var den forsenket så er det ikke rart at den gikk av da du får for dårlig anleggsflate, har dessverre selv gjort lignende feil men har nå lært meg hvor viktig det er å bruke riktig skrue til riktig type jobb
Tja, motsier meg det du skriver der. Et forsenket hode holder jo mye bedre mot å ikke gå av, enn et med flatt hode. Det forsenkede smyger jo inn i treet, motstanden ved skruingen øker suksessivt til den ligger helt nedsenket i flukt med treet.
Med et flatt hode har du samme motstand når du drar i skruen, til hodet kommer mot treet, da øker motstanden raskt og direkte, og du har mye større risiko for å dra den av. Sammenlign med å forbore ved en hard kvist og dra i en skrue. Drar du i en forsenket så går den trolig av (om man ikke har laget et skikkelig hull ved forboringen) visstnok, men skulle du dra i en med flatt hode ville skruen gå av ubønnhørlig hvis man ikke i prinsippet hånd-drar skruen det siste.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.