Dere er gull verdt for alle kloke ord!

Nå har jeg begynt å bygge trappen og jeg laget et ekstra vangstycke. Jeg var litt forvirret rundt noen måter å måle og tenke på, men nå begynner det å bli noe av det hele.

Jeg har laget mitt første trappetrinn nå i tre, da jeg laget de tre første i leca, for å være ekstra fuktsikker og litt sånt.

Dere kan gjerne ta en titt her og se om jeg ser ut til å ha tenkt riktig. Hittil føles det veldig bra og første trinnet er virkelig stabilt nå med to lag kryssfiner. Så legger jeg på et lag gips fremover, om det nå ikke blir et til lag kryssfiner, der jeg mistenker at siste ordet ikke er sagt. :)

PS: Hva ville dere brukt for skruer ned i vangstycket? Akkurat nå har jeg 42mm terrassebordskrue, noe som føles litt i underkant, men likevel rimelig. Kanskje burde man gå opp en størrelse. Når jeg ser på skruen så ser den ut akkurat som plattskruen som jeg har til OSB, så noen stor forskjell tror jeg ikke det er.

https://www.facebook.com/etthundratolvan/posts/760098114129912

Hvordan har du festet vangstykkets klosser i selve vangstykkeregelen?

På bildet ser det ut som du bare har dratt en skrue inn i veggen. Men du har vel i alle fall limt mot regelen under også? Ellers kan du nok regne med å få en del bevegelse der. Jeg hadde både lim og to skruer i mine klosser, men da fantes ingen vegg inntil.

Jeg har limt dem ned i bjelken og skrudd og limt inn i veggen. Jeg har ikke skrudd ned i bjelken, men jeg hadde først tenkt det. Kanskje drar jeg en skrue ned der også. Det kan nok ikke skade...

Men jeg forstår at du spør, for de man ser på bildet, de er bare testmontert og sitter mest oppe for å teste om alle høyder stemmer.

I dag ble det ytterligere et par trinn. Trappen føles helt stum. Jeg har hoppet i den, så jeg bekymrer meg i alle fall ikke for nedbøyning. Det kommer jo dessuten et skivlager til fremover, mest sannsynlig gips da...

14650635_760726274067096_7175352061919362380_n.jpg.

Enn annen bilde finnes på facebooksiden.

Det føles uventet stabilt, noe som føles veldig befriende da jeg har vært litt nervøs for dette momentet.

Jeg kan ikke tenke meg at det føles uventet stabilt, for jeg kan ikke tenke meg en trapp som jeg ville forventet å være mer stabil ;)

Du vil kunne kjøre en stridsvogn opp for den der, uten nedbøyning ;)

Gediget arbeid! :thumbup:

• Liker
tobbew
  • Laddar…
Hei. Takk for tipset, jeg har oversett den løsningen. Derimot synes jeg ikke at det er penere, ikke den typen av sten i hvert fall. Jeg liker den varianten av klinker vi har sett på. Men det finnes sikkert flere varianter av sten.

En variant kan jo være å bruke klinker med skarpe kanter, og legge dem tett inntil uten fuger.

Nå er trappen i alle fall klar for denne gangen. Alt tre-arbeid er ferdig.

14702403_762494253890298_7842164088326466078_n.jpg

Flere bilder finnes på facebooksiden.

Hvert trinn i tre skal få et lag gips, kanskje også opptrinnene. Så tenkte vi å legge fliser både på trinnene og opptrinnene i svart/antrasitt.

Jeg liker ganske godt hvordan denne ser ut, tatt fra random bilde-googling
10995231_391409517704281_616385581_n.jpg

Det største spørsmålet for meg er hvordan den skal se ut i forkant øverst, altså hjørnet som man vil sparke på.
Det finnes kanskje skikkelige solide fliselister. Jeg håper det. Som ikke blir ripete og stygge, siden min fordom er at fliselister sjelden er laget for at man skal gå på dem.

Men men. Nå får den være sånn en stund, så skal jeg isolere den nedenfra, hvilket er å putte litt glassull i hvert trinn og etter hele vangstykket. For inntil videre vil det være varmt nede og kaldt oppe, samt at det fremover skal bo en kompressor under trappen, så det føles som at isoleringen er viktig ikke minst fra et lydsynspunkt.

Se der ja, med list i forkant og uten fuge, akkurat som jeg foreslo ;)

Du må jo ikke ha en fliselist, men kan ta noe annet som passer, kanskje et ubehandlet flatjern f.eks. kan funke.

Sist redigert:
  • Liker
tobbew
  • Laddar…
Er det virkelig uten fugemasse? Er det ikke bare en svart fuge?

Jeg er ganske sikker på at det er uten fug, men det skal sikkert fuges, det er jo tydeligvis under oppbygging.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.