Hei

Jeg bygger trapp som skal flislegges.

Den bygges i en trappeoppgang, med vangstykkel på begge sider som følger veggen, altså ikke frittbærende.

Da er det jo cc105 osv, det ville jeg ikke våge å flislegge.
Setter jeg inn et vangstykke i midten, som da blir frittbærende, blir det jo ca. cc55. Setter jeg inn to, blir det cc35 eller noe sånt.

Litt dimensjoner:

Trappen er 10 trinn lang og er ca. 160 cm høy, og et vangstykke er 280 cm langt.
Materialet er 45 x 145.

Trinnet lages av 15 kryssfiner som limes i tre lag (45mm).

Så, tror vi på en frittbærende vang i midten, eller to?

Det føles som det er klokest å ta to, men jeg har ingen oppfatning om hvilken nedbøyning et trinn av dette materialet faktisk har, så kanskje det er en helt overdrevet dimensjonering?

Bilder finnes på facebooksiden, som kanskje er litt veiledende i hvordan ting ser ut.

Takk!

Sist redigert:
Med tre stykker 15mm kryssfiner limt til et 45mm tykt trinn, kan du nok helt rolig nøye deg med to vangestykker i sidene, og ha trinnene helt frittbærende.

Begynn med å lage et trinn, og prøv på bakken, så merker du.

• Liker
Trollskidan
  • Laddar…
Ja jeg får nok holde med thomasx, så avhenger det litt av hvilken klinker du skal ha, en større plate hjelper til selv om det ikke er så mye.
Hva limer du plywooden med, vanlig trelim?
Lag et trinn og legg det opp på klosser og tråkk på det. Kanskje går det an å bygge inn et flatjern i trinnet på et vis om det svikter. et vangstykke til i midten må da duge ellers

Om du skal ha opptrinn så vil de jo stabilisere ganske betydelig også, riktig montert.

Interessant, så det i midten kanskje ikke er viktig? Jeg er en typisk overdimmensjonerer, men det er jo alltid hyggelig å høre at man kanskje kan hoppe over noe trinn.

Klinker er 30x30-fliser. Byggmax har en flis med "rifler" på (en variant i serien terass) som føles litt ekstra trygg å ha i en trapp.

Hvordan monterer man opptrinn som stabiliserer? Jeg mistenker at grunntanken er at den skal sitte fast i både trinnet under og over, for å stabilisere riktig?

Takk for alle tips, nå har jeg litt å fundere på i dag, mens jeg måler ut alle "trekanter" som skal bære plantrinnene som skal festes etter vangen.

Hvor stiv du enn gjør trappen vil treet bevege seg litt med temperatur og fuktighet, jeg tror at du bør ha noe dødt materiale på trinnene som du deretter fester fliser på.

Settetrinnet fester du i bakkant på det nedre planetrinnet og under det øvre. Skru og lim.

Og som nevnt, legg gips mellom klinker og tre.

Er ikke plywood ganske så dødt? Jeg valgte plywood i stedet for 45x220 på noen sin anbefaling, jeg hadde en oppfatning om at argumentet var nettopp at platen var død. Men plywood har kanskje andre styrker.

Så tenkte jeg finne noe suverent lim mellom platene. Kanskje holder det med vanlig bygglim, men hvis ikke kjøper jeg noe ekstremt.

Hvis gips trengs så må jeg rive et lag med plywood, da høyden nemlig er nøyaktig. :)

Sist redigert:
OK, etter å ha søkt rundt litt så virker det som det er litt risikabelt å teste uten gips.
Dug det med vanlig gips for vegg, eller må jeg skaffe gulvgips? Jeg har vegg-gips hjemme, gulvgips må jeg ellers kjøpe.

Det er altså for trinn som er ca 110 x 24 cm.

Takk for tips!

Sist redigert:
Jeg ville satse på gulvgips, limt med ardex s48, da får du ekstra sikkerhet.

Å legge fliser i en tretrapp tror jeg er å be om problemer, helt ærlig. En trapp i tre beveger seg hele tiden, både fordi man går i den, og fordi trematerialet beveger seg, som nevnt tidligere. Hadde jeg fått en forespørsel om å gjøre dette, ville jeg definitivt ha takket nei, men nå gjør du det for deg selv. Kanskje jeg høres negativ ut, men jeg ser bare kommende problemer. OM du nå skal gjennomføre dette likevel, ville jeg legge 9mm renoveringsgips i stedet for vanlig gips, limt med et godt sette-lim. Da har du i tillegg spart litt høyde, vanlig gips pluss s48 bygger minst 16-18mm eller mer. Deretter ville jeg også feste flisene med sette-lim. Flisene kan du ofte få til å sitte rimelig bra, uansett underlag, men fugen krever helst gips for å ikke sprekke.

Så finnes det vel fugemasse som tillater litt bevegelse uten å sprekke?

Jörgen Ö skrev:
Att legge fliser i en tretrapp tror jeg er å be om problemer helt ærlig.
En trapp i tre beveger seg hele tiden, dels ved at man går i den, dels fordi treet beveger seg som nevnt tidligere.
Hadde jeg fått en forespørsel om å gjøre dette ville jeg definitivt takket nei, men nå gjør du det selv.
Kanskje det høres negativt ut, men jeg ser bare kommende problemer.
OM du nå skal gjennomføre dette likevel, så ville jeg lagt 9mm renoveringsgips istedenfor vanlig gips, limt med et bra flislim.
Da har du dessuten spart litt høyde, vanlig gips pluss s48 bygger minst 16-18mm eller mer.
Så ville jeg også satt flisene i flislim.
Flisene kan du som oftest få til å sitte greit, uansett underlag, men fugen krever helst gips for ikke å sprekke.
Hei

Takk for dine tanker.
Jeg forstår deg, jeg er ikke hundre prosent sikker på at det kommer til å fungere, men jeg skal gi det et godt forsøk og en god match. Det er litt derfor jeg bruker plywood også, for det beveger seg mindre enn vanlig tre. Vangstykket er skrudd og limt skikkelig stabilt og jeg har til og med forkortet trappen med tre trinn (fra 13 til 10 trinn) og laget de tre nederste i leca, for ekstra stabilitet (og fuktsikring fra garasjen). Jeg er jo til og med forberedt på å sette et fjerde vangstykke, slik at det blir type cc35, da burde det være like stabilt som et hallgulv - som folk gjerne flislegger.

Absolutt finnes det flexfug,(i de fleste nå til dags) men de tåler ikke for store bevegelser, de er fortsatt sementbaserte.
Derimot går det an å fuge med mykfug, litt mer jobb, men det kan det være verdt i dette tilfellet :-)

Jeg har vanskelig for å se at dette skulle bevege seg mer enn noen annen flislagt overflate. Det er veldig liten overflate på hvert trinn og skikkelige dimensjoner.

Det er vel i så fall overgangen trappetrinn-planet, hvis trappetrinnet også skal flislegges. Der kan det kanskje være en idé å bruke en fliselist.

• Liker
tobbew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.