22.321 lest ·
22 svar
22k lest
22 svar
1 eller 2 spik per planke?
F'låt kunne ikke la være 
En spiker per lækt og bord når det gjelder spontet panel... sponten holder fast/in den ene siden og man setter spikeren til 2/5-deler inn på den andre siden... spikrer man to spiker sprekker bordet betydelig enklere når panelet prøver å bevege seg!
Man kan aldri prøve å holde fast panelet, for det beveger seg uansett, og sitter det da på "feil" måte, da sprekker det!
Man kan aldri prøve å holde fast panelet, for det beveger seg uansett, og sitter det da på "feil" måte, da sprekker det!
Nå for tiden så sages virket av ganske dårlig kvalitet. Før i tiden valgte man stokker med omhu før man kløyvde stokken i forskjellige dimensjoner. Man vendte virket så kjernesiden kom ut. Dette eksisterer ikke nå for tiden da alt skjer med automatikk. Da jeg var tenåring og jobbet på et sagbruk, sorterte man bort virke som var dårlig i et knippe som ble kalt utskudd. Det var bord med mange store kvister osv. Nå til dags må man selv legge disse til side når man skal handle virket på plankegården. Det er vanskelig å finne bord som ikke har stygge kvister eller annet som gjør at bordene vil slå seg og skeve når de tørker. Mange ganger prøver jeg å sortere vekk utskudd når jeg velger bord, men mange drar hjem med disse og blir overrasket når bordene så har blitt som propeller etter noen uker. Derfor skal du sette to spiker over hver regel langs bordet og sette disse ca to cm inn langs not eller fjær for at ikke bordet skal sprekke i kanten. En spiker på midten ville gi bordet mulighet til å krumme seg og få veggen til å se ut som flate takrenner som er montert på veggen samt få spikeren til å krype ut. Showerhill har et klart poeng med det han skriver, men det ville jeg bare bruke på dimensjoner 21*70 eller maks 21*95, ellers ville jeg satt to spiker for at veggen skal bli sittende.
Ja, spikerpistol tilhører klart de mest tidsbesparende tilbehørene man kan bruke. Fordelen er at du kan feste opp ganske mange bord med noen spiker for hånd. Sørg bare for å slå sammen bordene skikkelig samtidig som du sjekker at de er i vater. Når du deretter bruker spikerpistolen og etterspikrer, er det gøy å jobbe. Vær forsiktig så du ikke sprekker bordene, hvis du har for høyt lufttrykk til pistolen er det en risiko for at den slår inn spikene for langt og det blir vanskelig å male, samt at virket går i stykker. Jeg pleier å ha litt for lavt trykk slik at jeg heller må etterspikre noen enn at de går for dypt inn i virket. Antar at du bruker 75mm spiker, helst riflet.
Min spikpistol kan man justere et lite "mothold" ved nesen for å stille spikerdybden. Det funker, selv om det er en billig variant av pistol.
Jeg justerer likevel trykket også, for å såvidt få inn spikerne passe dypt, vet ikke om det er unødvendig med både bukseseler og belte.
Så det blir likevel litt etterspikningsarbeid.
Men heller det, enn en masse dype hull i fasaden overalt.
Jeg justerer likevel trykket også, for å såvidt få inn spikerne passe dypt, vet ikke om det er unødvendig med både bukseseler og belte.
Så det blir likevel litt etterspikningsarbeid.
Men heller det, enn en masse dype hull i fasaden overalt.
Klikk her for å svare