Hei!

Jeg hadde tenkt å bytte panel på garasjen.
Det blir ByggMax Baspanel (Spontad) 21x120 som skal være stående.

Det gamle panelet var spikret med to spikre per planke og regel.

Jeg har lest i en avhandling om "konstruktivt trebeskyttelse" at man kun skal slå i en spiker per planke og regel. Spikeren skal være nærmest noten på planken.

Hva er riktig? En eller to spikre per regel/planke?

// Kim

Det er vel bare å teste, om det virker for svakt med en spik så tar du en runde til :)

Jo, men det er jo litt for enkelt...
Tenkte på om det kan ha å gjøre med beskyttelse mot råte å bruke få spiker. Mindre risiko for sprekkdannelse?

Jeg spikret med en spiker/spikerlekt - zikk zakk med andre ord. Deretter strammer jo lokkene til panelet ganske kraftig og klyper til.

Min brægård sa 2 per planke. og det fra en rutinert herre og uten tvil. jeg antar at det ikke var av egen økonomisk vinning, da spikeren er forbausende billig synes jeg. (1500 stykker for 200 kroner).

Årsaken til at man skal spikre med kun 1 spiker per "planke" er at panelet skal kunne ha en bevegelighetsmargin... Med 1 spiker kan planken bevege seg, akkurat slik tre gjør. Med 2 spikre sitter planken for tett og sprekker etter hvert. En fasade som er spikret med kun 1 spiker per planke holder betydelig bedre enn der man har brukt 2 spikre per planke...

Da kanskje Bergstrollet´s Zick Zack spikring er den mest optimale løsningen???
(I mitt tilfelle blir det jo riktignok ingen locksläkt, da jeg har panel med not&spont)

Nei, det tror jeg ikke. Jeg har vært småsur hele dagen fordi jeg har slått i for mange spiker (4-5/panelbord). Selvsagt burde jeg ha festet opp panelet med 2 spiker/panelbord. Av en eller annen grunn har jeg helt glemt det.

Det burde være optimalt å spikre en i lekten nest øverst og en i lekten nest nederst.

Får håpe at det ikke sprekker alt for mye (som heldigvis har jeg bare gjort så på en av husets sider. De andre sidene har jeg hatt hjelp av en snekker (som festet med to spiker/bord).

Finnes det ikke fare for at det blir for løst med så få spikre? Kan ikke panelet bli "bølgete" når treet beveger seg, om det bare er to spikre per planke?

Om jeg bruker en spiker per planke/lekt så sitter hver planke med totalt 4 spikrer da jeg har 4 st spikerlekter. Det håper jeg blir passe...det er jo halvparten av hva det var fra begynnelsen.

J
Kommer nok an på hvor man bor også. Der jeg bor ville det aldri fungert med så få spiker, fuktigheten og vinden ville fått det til å vri seg fort og så kommer problemene..

Mikael_L
To per planke stemmer jeg på.
For plankene kuver seg (forsøker å rette ut årringene) ulikt mye, i forskjellige retninger og kuverer seg fram og tilbake ved variasjoner i luftfuktighet.

Det er hva jeg tror på iaf... :o

Det er nok et bra synspunkt angående at treet prøver å rette ut årringene. To spiker per planke/lekt får det bli!

Takk for alle synspunkter :)

// Kim

Beror det ikke på hva slags panel vi snakker om?
Hva jeg har hørt er at for låklektpanel og låkpanel spikres underbordene med EN spiker per lekt langs EN av sidene av bordet. Lokkene og låklekten holder deretter bordene på plass. Låklekt spikres med en spiker per spiklekt (ja, det er jo knapt plass til flere) og spikeren skal gå i mellomrommet mellom underbordene. Hvordan man gjør med lukkbord vet jeg ikke...

Spontet panel er vel en annen sak, da det ikke finnes låk som holder inn. Jeg holder på 2 spik per bord og lekt der. Men det er bare hva jeg tror...andre meninger?

Jeg holder på 2 pisk per planke.. ..
Hmm... har vi byttet tema i tråden ;)

• Haha
tompax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.