Byggahus.se
Dodenarnara
Frågan är hur mycket energi jag ska lägga ner i det här bajset. Min rationella sida säger redan att jag bara sitter och självskadar när jag håller på med detta.
 
  • Gilla
Rudolfhess
  • Laddar…
Dodenarnara
Tror jag lägger eternitlocket över asbesten nu.
Detta leder ingenstans och så hittade jag det här.

"En säker kvantitativ riskbedömning är svår om tillförlitliga exponeringsdata (luftmätningar)
saknas. Nedan ges några exempel på riskbedömningen utifrån olika ”exponeringsscenarier”
(Hodgson & Darnton 2000). Det är främst risken för mesoteliom (lungsäckscancer),
lungcancer och eventuellt plack som är aktuell att diskutera vid de förhållandevis låga
asbestnivåer som vanligen är aktuella idag.
En genomsnittlig exponering på 0,004 fibrer/ml under 2,5 arbetsår ger en exponeringsdos på
0,01 fiberår/ml. Detta motsvarar en livstidsrisk för mesoteliom (cancer i lungsäcken) i
storleksordningen 0,003 % och en obetydlig risk för lungcancer (Hodgson & Darnton 2000).
Beräkningen grundar sig på att hela dosen är den farligare asbesttypen amosit (brun asbest),
vilket vanligen inte är fallet eftersom den vanligaste asbesttypen brukar vara krysotil (vit
asbest). Den verkliga risken blir då lägre. Detta kan jämföras med totala risken att drabbas
av cancer någon gång under livet (utan asbestexponering) som är ca 40 %, d v s mer än 10
000 gånger högre.

Om vi istället utgår från en exponering för amosit på 0,1 fibrer/ml (gränsvärdesnivå) under
10 år, d v s 1 fiberår/ml blir risken att avlida i mesoteliom ca 0,1 % och risken att avlida i
lungcancer ungefär lika stor (Hodgson & Darnton 2000), d v s den totala risken att avlida i
cancer till följd av asbestexponeringen blir i detta fall ca 0,2 %.
Även andra kvantitativa riskuppskattningar har publicerats (se litteraturlista)."


http://www.act.gov.au/__data/assets/pdf_file/0003/617700/Asbestos-Health-Risks-GP.PDF

s.14- Riskbedömning vid olika halter av asbest.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Normal exponering under en livstid sägs vara 5-140 miljoner.
Med andra ord har jag bara 139dagar kvar av sådan här extrem exponering i mitt liv.
Ja, och du lär väl knappast vara med om 139 bränder i din närhet heller, och lär väl heller nte klanta dig på annat vis 139 gånger där du under 4 timmar andas luft med 0.1 f/ml i heller, för den delen. 0.1 f/ml var dessutom ett uppskattad värsta-scenario, dvs de överdriver i kalkylerna för säkerhets skull, för att se om även de kalkylerna ger försumbar risk. Så du kan släppa det här nu.

En fråga som uppstår i mitt huvud är hur mycket exakt får inte en hantverkare i sig under en livstid?
Hantverkare kan få i sig en hel del, om de själva, deras chefer och deras byggherrar har låg kunskapsnivå om var materialet finns, och ignorerar eller inte känner till arbetsmiljöverkets lagar och regler. Tyvärr är kunskapsnivån ganska låg 2015. Det gäller främst yngre generationer hantverkare och även byggherrar, vilket därmed blir en faktisk risk i deras yrken. Även för de som sedan jobbar och bor i utrymmen där man klantat sig och ingen sanering sker.
 
Redigerat:
Tror jag lägger eternitlocket över asbesten nu.
Bra insikt. Jobba nu på ditt generella mående, dvs på att hantera generell och icke sund oro, vilket verkar vara ett generellt problem för dig. Dvs det verkar inte som om det är asbest eller arsenik eller idegranar i sig som är det specifika problement, det finns ju dessutom 1000 andra risker man möter genom att bara leva. Det är dina tankar om dessa risker som är problemet, inte riskerna, då ditt förnuft i lugn och ro antagligen faktiskt säger dig att de är försumbara. Jag gissar att dina tankar ändå säger att det värsta KAN inträffa och ger dig obehag likväl, oavsett hur osannolikt det är att det inträffar. Tipset är, igen, att låta professionella hjälpa dig med detta. Det är ju inte OK att du ska lida som du verkar göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krabbeluring och 3 till
  • Laddar…
Jag tänkte att jag skulle räta ut några frågetecken angående asbest.Efter att ha läst ett antal trådar/inlägg på detta forum speciellt från ett par forumgurus/moderatorer är det uppenbart att det behövs.......

Asbest är en mineral som bryts i gruvor huvudsakligen i Canada, Ryssland, Sydafrika, Kina. Förekommer även "fritt" i dagen, fälls ut ur berget i skikt elller trådknippen.

Vit asbest, krysotil vanligast i eternit/asbestprodukter som producerades i Lomma, Varberg,Trollhättan, Arboga m fl ställen. Minst farlig.Dock mycket cancerogen.

Blå asbest, krokidolit mest farlig, minst fyra gånger så farlig som krysotil. Använd i Sverige.

Brun asbest, amosit använd i Sverige.

Asbestos lat. outsläcklig = asbest bryts ALDRIG ner, finfördelas bara mer och mer genom yttre faktorer/mekanisk bearbetning, och följdaktligen ökar risken för allvarliga skador ju mindre partiklarna är.

Börjande produceras i slutet av 1800-talet globalt, första produktion i Sverige 1907.

Asbest har under 1900-talet använts i fler än 4000 olika produkter, där bara användningen inom byggnadsindustrin bara utgör en bråkdel.

Tillverkningen förbjöds i Sverige 1977. Importförbud och totlförbud 1982.

Asbest levererades till industrin och till företag, till exempel rörläggare, isolerare,murare etc i jutesäckar av volymen ca 80 liter.Ren asbest är vit/gråvit/grönvit,blå eller brun, och ser obearbetad ut och känns som den finaste varianten av stålull som går att köpa på rulle.

Asbest förekom inom byggindustrin på/genom följande produkter: Rå i säck oberbetad dvs hantverkaren avgjorde själv hur mycket han blandade i/ville använda, användes i fix,fog klister,golv, tapet,murbruk, rörisolering, kitt rör/fönster, pluggmaterial, isolering, betong, puts,spackel, färg

Industriellt framställda produkter eternit i olika former, tak/vägg större cementskivor för brandisolering, innertak,vent.kanaler,blomsterlådor,eternitcementskivor(större) sprutfärg/isolering,golvmattor,klinker, vissa typer av perstorpsplattor,elledningar,strömbrytare,kontakter,elcentraler, mätare,fönsterbänkar,flytspacklade badrumgolv,packningar/fix i kranar, toaletter,kakelugnar,värmepannor, kaminer, isolerkärl,varmvattenberedare, elspisar, vitvaror,betongtegelpannor,takpapp, isolerpapp,vindpapp,isolerväv,plastdetaljer, knoppar, handtag, med mycket mera.

Man kan INTE se om någon produkt innehåller asbest, mer än att misstänka de mest uppenbara, såsom eternit. ALLT annat är bara gissningar.

Det krävs ALLTID provtagning, som labtestas med sofistikerad teknik, bla svepmikroskopiska undersökningar, i kombination med kemiska processer, för att kunna fastställa, eller utesluta eventuell förkomst av asbest.

De minst farliga fiberna kan ses visuellt, dock är det inte dom som är mest hälsovådliga utan de sönderdelade finfördelade, som är så små som 0,00002mm som är mest cancerogena.

Jag hinner tyvärr inte skriva klart artikeln nu, men fortsättning följer.
 
  • Gilla
Krabbeluring och 2 till
  • Laddar…
Lite kuriosa kring riskerna med att röka jämfört med risker förbundet med att utsättas för asbest:

(Siffrorna uttrycker "absolut risk": t ex betyder "200 / 100000 deaths" att utav 100000 som exponerats på angivet sätt så kommer 200 att dö av just den exponeringen. )

Absolute risk comparison: smoking vs asbestos exposure

ASBESTOS:
Asbestos mesothelioma risk with 1 825 000 000 fibres totally inhaled in life
Absolute risk:
Crocidolite: 650 / 100000 deaths
Amosite: 90 / 100000 deaths
Chrysotile: 5 / 100000 deaths

Asbestos mesothelioma risk with 912 500 000 fibres totally inhaled in life
Absolute risk:
Crocidolite: 325 / 100000 deaths
Amosite: 45 / 100000 deaths
Chrysotile: 2.5 / 100000 deaths

Source: http://www.oxfordjournals.org/page/5677/1

SMOKING (risk for lungcancer)
Absolute risk:
20 cigarettes per day for 40 years: 200 / 100000 deaths
20 cigarettes per day for 20 years: 100 / 100000 deaths
20 cigarettes per day for 10 years: 50 / 100000 deaths
20 cigarettes per day for 1 year: 5 / 100000 deaths
20 cigarettes per day for 6 months: 2.5 / 100000 deaths

Source: http://cancercontrol.cancer.gov/brp/tcrb/monographs/9/index.html


Exposure comparison of asbestos exposure incidents:
(ref: https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=131461&d=1421149945 )
Disc cutting asbestos cement for 8 hours:
f/ml: ~25
Inhaled fibers (no) : up to 1 080 000 000

Absolute risk:
Crocidolite: 325 / 100000 deaths, roughly same as smoking 20 cigarettes per day for 60 years: 300 / 100000 deaths
Amosite: 45 / 100000 deaths, roughly same as smoking 20 cigarettes per day for 10 years: 50 / 100000 deaths
Chrysotile: 2.5 / 100000 deaths, roughly same as smoking 20 cigarettes per day for 6 months: 2.5 / 100000 deaths

Dry Delagging of asbestos pipe insulation for 15 minutes (Ta bort rörisolering (torrt) under 15 minuter)
f/ml ~1000
Inhaled fibers (no) : up to 130 500 000

Absolute risk:
Crocidolite: 32 / 100000 deaths, roughly same as smoking 20 cigarettes per day for 6 years: 30 / 100000 deaths
Amosite: 4 / 100000 deaths, roughly same as smoking 20 cigarettes per day for 1 years: 5 / 100000 deaths
Chrysotile: 0.2 / 100000 deaths, roughly same as smoking 20 cigarettes per day for 18 days: 0.25 / 100000 deaths

*******************
Så beroende på vilken typ av asbest det handlar om så blir det ofta en dålig jämförelse att säga att lite asbestexponering är som att röka några cigg.
Att såga i asbesthaltig cement i sammanlagt 8 timmar (spelar ingen roll om det är vid ett tillfälle, eller sammanlagt under ens livstid) är alltså samma sak som följande rökning beroende på vilken typ av asbest det är i materialet:

Cirkelsåg i asbestcement i 8 timmar:
Blå asbest: samma sak som att röka 20 cigg om dagen i 60 år.
Brun asbest: samma sak som att röka 20 cigg om dagen i 10 år.
Vit asbest: samma sak som att röka 20 cigg om dagen i 6 månader.

Annat exempel:
Ta bort asbesthaltig rörisolering (torrt) i 15 minuter:
Blå asbest: samma sak som att röka 20 cigg om dagen i 6 år.
Brun asbest: samma sak som att röka 20 cigg om dagen i 1 år.
Vit asbest: samma sak som att röka 20 cigg om dagen i 18 dagar..


Annan fakta är att risken att dö av lungcancer från rökning minskar radikalt för varje år efter att du blivit rökfri.
Vad gäller asbest så minskar aldrig risken efter ett exponeringstillfälle, då asbestfibrer är kvar i lungorna för evigt. Nästa exponering i livet blir bara ännu en dos asbest på lager i lungorna.
 
Redigerat:
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
KristinaRT
En kommentar: rökning har ju dessutom den olägenheten att det inte "bara" ger cancer, utan även KOL vilket är en i sig dödlig sjukdom som inte ska förglömmas om man nu vill diskutera risker med rökning vs asbest......

Visserligen kan man ju få lungfibros av asbest, men hur riskerna för detta är vet jag inte, kanske academia vet?
 
academia skrev:
(ref: [länk] )
Disc cutting asbestos cement for 8 hours:
f/ml: ~25
Inhaled fibers (no) : up to 1 080 000 000
Enligt din referens är det mellan 64,8mio och 1080mio, det är alltså en uppskattning med en stor variation, men du väljer bort det och visar endast extremen som är mer än 16 gånger mer än lägsta värdet. Därför får du ett extrem resultat.

academia skrev:
Cirkelsåg i asbestcement i 8 timmar:
Blå asbest: samma sak som att röka 20 cigg om dagen i 60 år.
Brun asbest: samma sak som att röka 20 cigg om dagen i 10 år.
Vit asbest: samma sak som att röka 20 cigg om dagen i 6 månader.
Om vi nu skall hålla det vetenskapligt hade det väl varit mer rimligt att ta ett medelvärde eller åtminstånde ange att du har räknat på det mest extrema fall i ett dataunderlag med mycket stor spridning.


Jag vill inte ge mig in i diskussionen on risk/dödlighet etc., jag har ingen kunskap i ämnet .Jag stör mig bara på när någon väljar ut enstaka siffor som styrkar deras argument utan att redovisa det.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Jo, jag kunde tillagt att jämförelsen är grov. Antalet varationer på hur mycket asbest som inhaleras för en exempelincident är enorm, beroende på varje enskilt fall. Jag använde siffror från studierna för worstcasescenarios, ja. Vilket är vanlig praxis vid gissningar om risk, för att minimera chansen att någon ska tolka siffror till fördel. Hälsomyndigheter gör på samma sätt, när det gäller variationer på hur stor risk en exemplifierad exponering kan innebära. Men du är såklart i all rätt att störa dig. Poängen med jämförelsen var grov, mer i syfte att försöka ge åtminstone ett hum om vad asbestexponering innebär i jämförelse med rökning...
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
KristinaRT skrev:
En kommentar: rökning har ju dessutom den olägenheten att det inte "bara" ger cancer, utan även KOL vilket är en i sig dödlig sjukdom som inte ska förglömmas om man nu vill diskutera risker med rökning vs asbest......

Visserligen kan man ju få lungfibros av asbest, men hur riskerna för detta är vet jag inte, kanske academia vet?
Jag vill inte spotta ut några siffror om risker för just asbest -> lungfibros (asbestos), men det är sen länge känt att även mindre mängder asbest i lungorna, ger upphov till sk pleuraplack (svullnader/förtjockningar) på de ställen där inhalerade asbestfibrer har fastnat i lungorna. Pleuraplack är då ungefär samma fysiska tillstånd i lungorna som fibros, men man får diagnosen "fibros" först när dessa pleuraplack/förtjockningar påverkar/försämrar syretillförsel. Man kan ha pleuraplack utan någon märkbar försämring av syretillförsel/andning.
Lungfibros pga asbest är detsamma som "asbestos" = andning och syretillförsel från lungorna börjar försämras pga asbestfibrerna har gett upphov till svullnad i lungorna och lungsäcken vilket gör att lungorna får svårare och svårare att pumpa syre vidare. Direkta symptom av det blir märkbar andfåddhet efter "normala" fysiska aktiviteter. "Asbestos" märks nästan enbart på personer som inhalerat stora doser asbest under lång tid. Sådana personer har då sannolikt jobbat i industri under lång tid där höga koncentrationer asbest förekommit i luften . Ovan talar vi dock om cancereffekten, vilken är statistiskt märkbar redan vid mindre doser vid enstaka tillfällen där man inhalerat asbest.
 
Redigerat:
En enstaka asbestfiber dödar inte...eller? Kanske kan vara nyttigt att läsa detta om man har oro eller noja:

Asbest finns i luften överallt på vår planet.
Som exempel kan man ta ett snitt att det finns ca 0.0012 asbestfibrer per milliliter luft bara i utomhusluft (0.0012 f/ml).
(Exempel hämtat från en utomhusluftstudie från Australien, liknande nivåer finns i Sverige)

Detta innebär att det finns ca 1200 asbestfibrer i varje kubikmeter utomhusluft.

1 kubikmeter = 1000 liter = 1000000 ml * 0,0012 = 1200 asbestfibrer

Låt säga att det blåser 1 sekundmeter ute:

Du får då på dig 1200 asbestfibrer i sekunden på dina kläder:
Efter 1 minut: 72000 fibrer på kläderna
Efter 1 timme: 4320000 fibrer på kläderna
Efter 1 dygn: 103680000 fibrer på kläderna

Andning, när det finns 0.0012 asbestfibrer per milliliter i luften:
Ett andetag: ca 0.5 liter luft
I ett andetag andas du in 0,6 asbestfibrer
Man andas minst 15 andetag på en minut = 9 asbestfibrer
Inandning efter 1 minut = 9 asbestfibrer
Inandning efter 1 timme = 540 asbestfibrer
Inandning efter 1 dygn = 12960 asbestfibrer

Allt är relativt, men ovan är inget man dör av. Som upprepats så är det mer än så som krävs, under längre tid. Om man har kontamineringsnoja, så kanske detta kan hjälpa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Brantemark
  • Laddar…
KristinaRT
Nu handlar iofs tråden om asbest, men det kan vara lämpligt att i sammanhanget fundera över alla former av nanopartiklar vi har i vår inom- och utomhusmiljö, naturligt eller artificiellt och vars fysiologiska påverkan är i högsta grad oklar. Enl expertis i ämnet har kolnanorör egenskaper som i hög grad liknar asbest.
 
  • Gilla
Krabbeluring
  • Laddar…
O
KristinaRT skrev:
Nu handlar iofs tråden om asbest, men det kan vara lämpligt att i sammanhanget fundera över alla former av nanopartiklar vi har i vår inom- och utomhusmiljö, naturligt eller artificiellt och vars fysiologiska påverkan är i högsta grad oklar. Enl expertis i ämnet har kolnanorör egenskaper som i hög grad liknar asbest.
Tur att allt sånt ännu är ofarligt... :D
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
KristinaRT skrev:
Nu handlar iofs tråden om asbest, men det kan vara lämpligt att i sammanhanget fundera över alla former av nanopartiklar vi har i vår inom- och utomhusmiljö, naturligt eller artificiellt och vars fysiologiska påverkan är i högsta grad oklar. Enl expertis i ämnet har kolnanorör egenskaper som i hög grad liknar asbest.
Ja, fast där får man också vara lite försiktig eftersom biotillgängligheten också varierar. Glasfiber ger t ex samma otäcka sjukdomsbild som asbestfibrer när man injicerar dessa i lungsäcken hos försöksdjur. Så glasfiber i luft borde vara lika farliga som asbestfibrer i luft då? Nej, glasfibrerna är generellt för långa för att ta sig så långt ner i lungorna att de kan orsaka de problemen. De fastnar innan och kroppens försvarsmekanismer kan träda in (det är det som ger den iofs extremt otrevliga slemhostan man kan få efter en kraftig glasfiberexponering).

Så, hur kolnanorör (som iofs har samma otrevliga längd/breddförhållande och storlek som asbestfibrer) egentligen kommer att verka om vi får ut dessa i luften, det återstår att se. Men med tanke på det vi vet om fibrer och partiklar idag så finns det ju naturligtvis all anledning att vara försiktig. För att göra mina kollegor inom just det området en tjänst så får vi påminna om att "Det behövs mer forskning inom det här området". ;)
 
  • Gilla
Krabbeluring
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.