Enligt svensk rätt måste ett fel eller en immision vara av fysisk karaktär för att vara ersättningsgill. Om någon gräver upp gatan framför ditt hus måste felet påverka ditt nyttjande av huset som sådant för att ersättning skall utgå. Du får alltså inte ersättning för den emotionella skadan av att du ev. upplever utbytet av avloppsrör äckligt.

Annat är det i fransk rätt där man kan får ersättning för emotionella kränkningar.

Sedan kan ju tilläggas att en ev. nedsättning av köpeskillingen skall baseras på felets påverkan i affären mellan församlingen och paret; inte som stämningsansökan verkar upplagd som en ersättningstalan i en senare försäljning.

Jag läste detta och man kan bara konstatera att det finns ingen ände på dumheter folk kan hitta på. Vad spelar detta för roll?

Att någon tagit livet av sig i ett hus kan väl aldrig klassas som dolt fel. Folk är helt enkelt totalt blåsta i huvudet. Som om en sänkning av priset på x-antal kronor skrämmer iväg spöken...För det måste väl vara så att det är spöken man är rädd för?

Går detta igenom så då kommer varenda stolle att kunna kräva ersättning för hur det än är så måste det finnas en oerhörd mängd med hus som det dött folk i? Att någon av dessa döda avlidit genom egen försorg kan väl inte spela någon roll.

Om de hade nöjt sig med att kräva säljaren på ersättning och fått avslag, men att faktiskt driva det till domstol...

Iofs så kan det tänkas att de är smarta också.

Om man är "medellös" så finns det en lucka i reglerna runt rättshjälp som gör att det kan gå att få ersättning på mer eller mindre orimliga grunder. En kollega till mig satt i styrelsen för en bostadsrättsförening. En person stämde föreningen (gällde skador i ett hyrt källarförråd), enl. alla bedömmningar så fanns det inte chans att föreningen skulle bli ersättningsskyldig. Men advokaten rekomenderade ändå att föreningen skulle förlikas till en betalning på 10 000 - 20 000 (kommer inte ihåg, detta var på 80- talet). Anledningen var att personen som stämde helt saknade tillgångar och drev stämmningen via allmän rättshjälp. Rättshjälpen stod för hennes juridiska kostnader, men skulle inte ersätta hennes motparts kostnader om hon förlorade målet. Dvs om föreningen vann vilket var helt säkert, så skulle föreningen ändå få stå för sina egna advokatkostnader. Det blev billigare att betala skadestånd.

Fast inte kan man väl räknas som "medellös" om man ska köpa/sälja hus?

Det borde ju finnas en del kapital efter prisökning på huset osv så att de ska få rättshjälp på samhällets bekostnad tror jag inte funkar.

De har nog ingen aning om vad det kostar att driva processer med advokater inblandat. En sån debiterar minst en tusing i timmen. Hoppas det blir bankrutt i slutänden för dem och en tvåa i någon obskyr förort byggd på 60-talet.

Sånt här gör mig redigt irriterad.

Njaa. om de säljer av "personliga skäl" och kanske förköpt sig från början så är det inte helt omöjligt att de är utblottade, trots värdeökning.

Möjligtvis kan det väl vara så att de inte har några stålar....

Fast egentligen är det ju den där spekulanten som sänkte budet på grund av "självmordet" som är en fjant utav Guds nåde.

Exakt VAD spelar det för roll att någon tagit sig av daga i huset? Jag kan förstå om en familj väljer att SÄLJA efter ett jobbigt självmord i huset för att slippa påminnas om det hela men som köpare...suck och dubbelsuck. Folk är vidskepliga för det är väl enda anledningen jag kan komma på.

Värde har ingen logik.

Ta ett första exempel. En Porsche personbil får en buckla och skickas till Porschefabriken i Tyskland för en superproffsig lagning enligt konstens alla regler. När bilen sedan skall säljas med denna information; vad tror ni att marknadsvärdet blir i förhållande till en helt okrockad bil?

Ett andra exempel. Två bilar säljs nya. Den ena säljs i Sverige och den andra säljs i Tyskland. Bägge bilen körs av samma person under samma omständigheter, teoretisk sett, (allt annat lika som ekonomen säger). Bilen som såldes i Tyskland tas in till Sverige för att sedan såsmåningom säljas här. Körförhållandena har varit identiska på bilarna; vad tror ni att marknadsvärdet på bilarna är i förhållande till varandra?

Köparen av huset hade säkerligen hittat på något annat för att få ner priset om det inte hade begåtts självmord i huset. GSG (går det så går det; sade servitrisen som lade på en tia på notan...)

Familjen_Bygg skrev:
Värde har ingen logik.

Ta ett första exempel. En Porsche personbil får en buckla och skickas till Porschefabriken i Tyskland för en superproffsig lagning enligt konstens alla regler. När bilen sedan skall säljas med denna information; vad tror ni att marknadsvärdet blir i förhållande till en helt okrockad bil?

Ett andra exempel. Två bilar säljs nya. Den ena säljs i Sverige och den andra säljs i Tyskland. Bägge bilen körs av samma person under samma omständigheter, teoretisk sett, (allt annat lika som ekonomen säger). Bilen som såldes i Tyskland tas in till Sverige för att sedan såsmåningom säljas här. Körförhållandena har varit identiska på bilarna; vad tror ni att marknadsvärdet på bilarna är i förhållande till varandra?

Köparen av huset hade säkerligen hittat på något annat för att få ner priset om det inte hade begåtts självmord i huset. GSG (går det så går det; sade servitrisen som lade på en tia på notan...)
Det där resonemanget köper jag inte :)

Om Porschen är krockad och lagad så är det inte säkert att den är i lika bra skick. Har dom missat ngt som är snett så påverkas väghållningen. Var det måndag på Porscheverkstaden så kanske en svets missades så att bilen är osärare vid en ev krock - osv..
Dvs osäkerhetsfaktorn gör bilen mindre värd.

När det gäller det andra exemplet är det samma sak - fast mer psykologi iof. Dvs man vet mindre om bilen som kommer utifrån. Nu har det iof visat sig att tex matarställningar fuskas det mindre med i Tyskland, dock mycket mer med när bilen tas in i Sverige (eftersom man börjar på "nytt" iom bilprovningen).

OM ngn har dött så är det ju bara psykologiskt - husets skick lär ju inte vara osäkrare för det ?

/K

I exemplen finns inget som är fel, dvs lagningen på PorscheFABRIKEN gjordes enligt konstens alla regler; någon måndag eller liknande finns inte. Det finns full dokumentation på hur bucklan såg ut och vad som gjordes. Det är vidare fråga om en mindre buckla i en dörr eller liknande, alltså där väghållningen inte påverkas. Köparen har alltså full insikt i förhållandena.

I det andra exemplet är det likadant, köparen har full insikt.

Vi kan ta ett tredje exempel som visar på det icke logiska. Här är det fråga om skillnaden mellan tvåglasfönster och treglasfönster. Vi antar att fönstrena har samma U värde och i övrigt är lika, den enda skillanden är att det är två respektive treglas. Nu skall huset säljas, vilket hus tror ni kommer att få högst marknadsvärde, dvs kommer köparna att fördra huset med tvåglasfönster eller är det tvärtom?

Vad som vill visas med exemplen är att värde inte har någon logik utan ytterst är en fråga om hur saker och ting uppfattas av en köpare. Precis på samma sätt är det med frågan om det avlidit någon i huset. Kanske tror vissa köpare att den omständigheten att någon avlidit gör livet så ovisst i huset att det därför skall vara billigare än om ingen avlidit.

Jag är inte särskilt förvånad över att en familj med avsikt att bosätta sig i en prästgård slår av väsentligt på priset när de får reda på att prästfrun begått självmord. Man har en dröm om ett idylliskt hem sedan framkommer en historia med ond bråd död.
Det faktum att vissa personer resonerar så gör att värdet på huset sänks.
Om detta är ett dolt fel har jag ingen uppfattning om.

Familjen_Bygg skrev:
I Precis på samma sätt är det med frågan om det avlidit någon i huset. Kanske tror vissa köpare att den omständigheten att någon avlidit gör livet så ovisst i huset att det därför skall vara billigare än om ingen avlidit.
Det är ju just detta som är så sjukt. En person som överhuvudtaget bryr sig om huruvida någon dött i huset borde tycka det är lika illa oavsett pris?

Annars är det ju ännu sjukare resonemang, tja...för 300 k under första budet jag gett så kan jag tänka mig bo med spöket ( som inte finns) annars kan jag inte bo där.....

Puckon

Cheesus skrev:
Jag läste detta och man kan bara konstatera att det finns ingen ände på dumheter folk kan hitta på. Vad spelar detta för roll?QUOTE]

Som en vis gammal arbetskamrat till mig uttryckte: Än är inte den siste idioten född!

Vi har haft ett sådan ärende i Skåne, mycket tragiskt. En familj kunde inte längre betala räntor och amorteringar på huset, så banken vände sig till Fogden. Efter en tid blev det tal om avhysning, samtidigt som fastigheten såldes av kronofogde-
myndigheten. Familjen i huset vägrade i det längsta att flytta ut. De nya ägarna hade fått klartecken från fogden, att de tidigare ägarna hade flyttat ut. När de nya ägarna kom till sitt nya hus, fann de makarna skjutna i bostaden. Köpet gick tillbaka.
Undertecknad anmälde ärendet till JK, som valde att inte ta upp ärendet till granskning. = hårda killar hos Fogden i Malmö.

Göran J

Tja, men rent moraliskt tycker jag att säljaren (kyrkan mao) borde ha upplyst köparna om detta från första början. Det är ju inte ovanligt att uppleva självmord och andra dysterheter som något obehagligt. Faktiskt tycker jag att man inte lät det komma fram när huset en gång såldes är konstigt. Inte alla vill fundera på det smärtsamma liv som, helt uppenbart, någon levt i detta hus.

Och att huset nyligen såldes "billigt" var väl pga att det fanns färre spekulanter, m a o det fanns de som inte var intresserade av ett hus med den bakgrunden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.