13 637 läst ·
62 svar
14k läst
62 svar
Erbjudande om anslutning av fiber till fastigheten
Ett lokalt bolag har en kampanj som erbjuder att man kan ansluta sin villa till fiber för otroliga 15 000 om du skriver på innan kampanjen upphör.
I frågor och svar ställs frågan: Blir det billigare om jag väntar? Dom svarar att det är en riktigt bra kampanj och det inte blir billigare om man väntar.
Om man väljer att teckna ett avtal idag och det trots informationen på hemsidan kommer en ny kampanj med billigare pris innan anslutningen är gjord, får man häva avtalet med hänsyn till att de lämnat fel information?
Anledningen till min fråga är att jag inte har någon lust att betala 15000 kronor för något som kan kosta 5000 till våren om man har is i magen. Det har en förmåga att dyka upp nya och bättre kampanjer hela tiden.
I frågor och svar ställs frågan: Blir det billigare om jag väntar? Dom svarar att det är en riktigt bra kampanj och det inte blir billigare om man väntar.
Om man väljer att teckna ett avtal idag och det trots informationen på hemsidan kommer en ny kampanj med billigare pris innan anslutningen är gjord, får man häva avtalet med hänsyn till att de lämnat fel information?
Anledningen till min fråga är att jag inte har någon lust att betala 15000 kronor för något som kan kosta 5000 till våren om man har is i magen. Det har en förmåga att dyka upp nya och bättre kampanjer hela tiden.
I min kommun finns ett företag som håller på med fiberkampanjer just nu.
Dom är ganska tydliga med sina priser och hur det stiger om man väntar.
Om man tackar ja till kampanjen innan utsatt datum så kostar det 14000, om man väntar till efter utsatt datum men innan dom har börjat gräva så kostar det 24000. Och om man sen väntar tills efter dom har börjat gräva så kostar det 29000. (Ca priser).
Ganska enkel prisplan som gör att många tackar ja till kampanjen.
Och eftersom kommunen har valt detta företag så är dte bara dom som kan och får leverera sk stadsnät i bygden. Så man kan inte välja nån annan eller försöka pressa priser.
Dom är ganska tydliga med sina priser och hur det stiger om man väntar.
Om man tackar ja till kampanjen innan utsatt datum så kostar det 14000, om man väntar till efter utsatt datum men innan dom har börjat gräva så kostar det 24000. Och om man sen väntar tills efter dom har börjat gräva så kostar det 29000. (Ca priser).
Ganska enkel prisplan som gör att många tackar ja till kampanjen.
Och eftersom kommunen har valt detta företag så är dte bara dom som kan och får leverera sk stadsnät i bygden. Så man kan inte välja nån annan eller försöka pressa priser.
Att i efterhand ansluta ett enskilt hushåll i ett område där det finns i gatan är betydligt mer jobb än att göra det samtidigt som alla andra. Så ja, det blir nog inte billigare än nu. Vi anslöt oss förra året (öppen fiber) för 14000 och det var väl ca 80-90% på gatan som gjorde det. De sista 10-20% kommer inte få chansen för det priset skulle jag tro.
Om ett bolag ansluter husen i området så kommer ALDRIG något annat bolag att gå in i samma område senare. Det lönar sig helt enkelt inte.
Inte heller är det billigare att efteransluta sig till ett existerande nät. Vanligen brukar det kosta ca 30 000 kr.
Inte heller är det billigare att efteransluta sig till ett existerande nät. Vanligen brukar det kosta ca 30 000 kr.
Det låga priset vid projektering av grävningen ska ju fungerar som en liten uppmuntran. Alltså borde det inte kunna bli billigare när grävmaskinerna har kört förbi.
Så kan man ju tycka att det borde fungera när det gäller tex. kommunalt VA men där kan man ju gladeligen tacka nej till inkoppling men ångra sig veckan efter när grävmaskinerna har åkt till andra sidan kommunen och ändå inte få betala något extra, vilket jag skulle kunna tycka var rimligt.
Så kan man ju tycka att det borde fungera när det gäller tex. kommunalt VA men där kan man ju gladeligen tacka nej till inkoppling men ångra sig veckan efter när grävmaskinerna har åkt till andra sidan kommunen och ändå inte få betala något extra, vilket jag skulle kunna tycka var rimligt.
Det går inte att som med VA bara gärva fram ledningen och ansluta sig. Man måste gräva tillbaka hela vägen till närmsta FOS (FiberOptiska Spridningspunkt), kopplingsskåp på svenska, och det kan vara flera hundra meter.
Sedan behöver man:
1. Marktillstånd
2. Tillstånd att gräva i gatumark
3. VA-granskning
4. Natur/kultur-tillstånd
5. Ledningstillstånd från Trafikverket
6. TA-plan
7. Vägavstängning
8. Etablera Grävmaskiner
9. Etablera Blåsutrustning
10. Etablera Svetsutrustning
11. Kontrollmätning
12. Dokumentation
13..
Ni fattar.. det blir INTE billigt att göra för en fastighet. Dessutom är det enormt tidskrävande. Bara tillstånden tar månader.
Sedan behöver man:
1. Marktillstånd
2. Tillstånd att gräva i gatumark
3. VA-granskning
4. Natur/kultur-tillstånd
5. Ledningstillstånd från Trafikverket
6. TA-plan
7. Vägavstängning
8. Etablera Grävmaskiner
9. Etablera Blåsutrustning
10. Etablera Svetsutrustning
11. Kontrollmätning
12. Dokumentation
13..
Ni fattar.. det blir INTE billigt att göra för en fastighet. Dessutom är det enormt tidskrävande. Bara tillstånden tar månader.
Diskuterar just nu med fiberbolaget som har dragit in fiber i området för några år sen. Erbjuden pris på 36000 kr minus ROT-avdrag på 10000 kr = 25000 kr för att ansluta sig. Men eftersom jag bygger nytt så kan jag inte utnyttja ROT. däremot kan jag lägga ned tomrör (c:a 25 meter). Då erbjuder dom 5000 kr i rabatt. Känns klent då deras ROT-avdrag är 10000 kr vilket borde betyda att gräv- och anslutningskostnaden är 20000 kr.
Men detta är deras "praxis". Argumenterar då att om jag avstår från att lägga ned tomrör så blir ju deras kostnad högre än om jag ordnar tomröret. Att gräva och återställa 25 meter torde vara dyrare än 5000 kr, men jag kan ju ha fel. Dom ska ta upp det med produktionen. Får se hur det går ...
Men detta är deras "praxis". Argumenterar då att om jag avstår från att lägga ned tomrör så blir ju deras kostnad högre än om jag ordnar tomröret. Att gräva och återställa 25 meter torde vara dyrare än 5000 kr, men jag kan ju ha fel. Dom ska ta upp det med produktionen. Får se hur det går ...
Grävarbetet är redan gjort längs mitt område och görs i berörda områden i samband med ombyggnad av VA systemet som ska göras.
Jag vet att dessa erbjudande duggar tätt och blir bättre och bättre,så frågan är om man kan ångra sig om det dyker upp ett bättre erbjudande innan installationen är klar.
Jag vet att dessa erbjudande duggar tätt och blir bättre och bättre,så frågan är om man kan ångra sig om det dyker upp ett bättre erbjudande innan installationen är klar.
De är också väldigt på om att det är bra priser på kampanjen,men i deras frågor och svar finns Frågan "blir det billigare om jag väntar". Svaret är Att kampanjen innebär ett riktigt bra erbjudande och ordinarie pris är ca 5000kr dyrare.
Hade dom skrivit "Nej". Hade jag varit nöjd men det gör dom inte, därför blir jag misstänksam.
Hade dom skrivit "Nej". Hade jag varit nöjd men det gör dom inte, därför blir jag misstänksam.
Du menar att samma företag skulle komma med ett bättre pris? Det verkar ju otroligt osannolikt under ett pågående projekt. Om det sedan går att bryta beror ju helt på vad som står i kontraktet.brunnbytarn skrev:
Min far har en bit utanför staden fått flera olika erbjudanden det ena bättre än det andra så jag vet att det förekommer.
Min fråga är kanske osannolik jag undrar ändå om någon har en aning om jag med hänsyn till konsumentköplagen eller något liknande kan häva köpet med motivering att deras information var felaktig.
Kontraktet nämner ingenting om när det får brytas, i min värld är kontraktet ingenting värt om det bryter mot lagen?
Min fråga är kanske osannolik jag undrar ändå om någon har en aning om jag med hänsyn till konsumentköplagen eller något liknande kan häva köpet med motivering att deras information var felaktig.
Kontraktet nämner ingenting om när det får brytas, i min värld är kontraktet ingenting värt om det bryter mot lagen?
Självklart gäller lag före kontrakt, men det finns ingen lag som säger att man får bryta ett kontrakt bara för att man få ett bättre pris på något annat sätt.
Sedan är det en sak att man kan få olika erbjudanden i ett område där ingen har byggt, men om det väl byggs så får man vara glad om det överhuvudtaget går att bli efteransluten för dubbla priset.
Sedan är det en sak att man kan få olika erbjudanden i ett område där ingen har byggt, men om det väl byggs så får man vara glad om det överhuvudtaget går att bli efteransluten för dubbla priset.
Jag anslöt min villa till öppet stadsnät 2011 och då kostade det 12500kr. Blev mycket förvånad när jag idag nästan 4 år senare får erbjudande att ansluta min sommarstuga till samma nät för 9995kr.
Är mycket irriterad då nätägaren 2010 lovade att det inte skulle bli billigare i framtiden.
Är mycket irriterad då nätägaren 2010 lovade att det inte skulle bli billigare i framtiden.
Ligger sommarstugan bredvid din villa? Det går inte att jämföra olika områden och upplägg.
Jag drev ett fiberprojekt för fem år sedan där anslutning kostade 13 600 kr. Just nu driver jag ett annat projekt där det kostar 5 000 kr. Skillnaden beror inte på att något blivit billigare utan på att förutsättningarna och uppläggen är olika.
Ser man sedan även till vad tjänsterna kostar i de olika näten så är det första nätet billigare än det senare över en längre period. Att jämföra enbart anslutningskostnader är därför helt meningslöst.
Man kan inte heller säga att ett visst upplägg är bättre än ett annat. I vissa områden finns det helt enkelt inte acceptans för höga anslutningskostnader (det finns kanske redan VDSL), medan det i andra (typ sommarstugeområden) inte finns acceptans för kollektiva året-runtavtal. Låg acceptans betyder att fibernätet inte blir byggt, så i varje enskilt fall måste man hitta det upplägg som fungerar.
Jag drev ett fiberprojekt för fem år sedan där anslutning kostade 13 600 kr. Just nu driver jag ett annat projekt där det kostar 5 000 kr. Skillnaden beror inte på att något blivit billigare utan på att förutsättningarna och uppläggen är olika.
Ser man sedan även till vad tjänsterna kostar i de olika näten så är det första nätet billigare än det senare över en längre period. Att jämföra enbart anslutningskostnader är därför helt meningslöst.
Man kan inte heller säga att ett visst upplägg är bättre än ett annat. I vissa områden finns det helt enkelt inte acceptans för höga anslutningskostnader (det finns kanske redan VDSL), medan det i andra (typ sommarstugeområden) inte finns acceptans för kollektiva året-runtavtal. Låg acceptans betyder att fibernätet inte blir byggt, så i varje enskilt fall måste man hitta det upplägg som fungerar.