4 229 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Verkar inte detta konstigt resonerat av hovrätten?
Sida 1 av 2
Hade du garanterat det? Om nu HD mot förmodan skulle ta upp fallet (HD ger prövningstillstånd till ca 2.5% av de Hovrättsdomar som överklagas) så finns ju risken att de också anser att var och en ska bära sina kostnader.
Nu kanske det inte skulle kosta ytterligare 50.000kr för Jenny, men gratis är det ju inte.
Har inte läst hur Hovrätten resonerat, men man skulle kunna tänka sig att man skulle kunna gå till rätten om en sån här sak utan alltför mycket juridiskt stöd. Sen torde de ha visst juridiskt stöd från sitt försäkringsbolag.
Grodgatan
Nu kanske det inte skulle kosta ytterligare 50.000kr för Jenny, men gratis är det ju inte.
Har inte läst hur Hovrätten resonerat, men man skulle kunna tänka sig att man skulle kunna gå till rätten om en sån här sak utan alltför mycket juridiskt stöd. Sen torde de ha visst juridiskt stöd från sitt försäkringsbolag.
Grodgatan
Läst domen lite snabbt nu.
Varför blir skadeståndet 50.000kr och inte yrkade 115.000kr
Varför blir skadeståndet 50.000kr och inte yrkade 115.000kr
Hovrätten skrev:De brister i offerterna som påtalats ovan gör att det genom offerterna inte kan anses visat att skadan motsvarar det omnämnda beloppet. Någon annan bevisning av skadans storlek än offerterna och partsförhören med dem själva har inte åberopats av Jenny och Mikael. Hovrätten finner att det inte heller när hänsyn tas till vad som framkommit genom partsförhören kan anses visat att skadan uppgår till det belopp som yrkats i målet.
Angående rättegångskostnadernaHovrätten skrev:
Hovrätten skrev:
Hovrätten skrev:
GrodgatanHovrätten skrev:
Redigerat:
Jag tycker det inte alls säger det. Snarare att man måste ha ordentligt underlag som bevis för sina ersättningsyrkanden. Inte ha 2 ospecade offertförfrågningar som bevis, där endast en entreprenör varit på plats och tittat.Anna_H skrev:
Att hovrätten inte gav prövningstillstånd först däremot kanske pekar lite mer åt det hållet dock...
Grodgatan
Aftonbladets huvudintresse är inte att återge domen korrekt utan att skapa så många "klick" som möjligt. Jag skulle tro att det finns fler orsaker till detta än Aftonbladet väljer att återge.
T ex framgår det av utdragen ovan klart att offerterna är bristfälliga och att de därför inte får ut den ersättning de hoppats på.
/Krille
T ex framgår det av utdragen ovan klart att offerterna är bristfälliga och att de därför inte får ut den ersättning de hoppats på.
/Krille
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Sedan borde deras advokat kunnat inse det och bett dem ta in fler offerter...
men ändå jobbigt för dem
men ändå jobbigt för dem
Fast att ta bort gamla tujor fixa marken och sedan plantera nya som är 3 meter höga på en sträcka av tio meter. Kan det omöjligt räcka med 50000! Sedan om de vinner hur kommer det sig att paret får betala sina rättegångskostnader? Jag har inte läst domen
Se mitt tidigare inlägg: http://www.byggahus.se/forum/juridi...stigt-resonerat-av-hovratten.html#post1969257Kromo skrev:
Grodgatan