4 691 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Vattnet går inte att stänga av
Hej,
Jag hoppas att detta är rätt forum för mitt "problem", annars får jag snällt be en moderator flytta det till lämpligare forum.
För att göra en lång historia kort... Jag bor i en nybildad bostadsrätt i Stockholms län. Bott sedan tidigare här flertalet år. Nu genomför jag en totalrenovering kort (ca 1 mån) efter att köpet gick igenom. Allt ska fixas utom badrummet.
Köket har dessutom gamla rör ut ur väggen så dessa ska skarvas för att komma upp underifrån i stället så jag dessutom kan använda en diskmaskin och slippa en gigantisk inspektionslucka i kaklet.
27:e juni bokar jag tid för avstängning av köksstammens vatten till den 5:e juli då min rörmokare kommer och ska fixa rören i köket.
5:e juli kommer rörmokaren och fastighetsskötaren (väldigt stort företag som jobbar åt föreningen) lyckas inte få av varmvattnet, inte ens med rörmokarens hjälp. Fastighetsskötaren måste kolla upp mer med sina kollegor som hade huset innan ombildningen. Tid bokas till nästa vecka, den 12:e juli. Rörmokaren kostade mig där 1500 spänn ungefär för tiden han var där inkl. "servicebilsavgift".
8:e juli ringer jag för att stämma av hur det går och få det prövat innan min rörmokare kommer hit och kostar pengar. Dom försöker få tag på rätt person som har kunskap. Det saknas dokumentation över rördragningar etc.
11:e juli ringer jag igen för att stämma av och får till svar att det ser mörkt ut och att jag bör avboka rörmokaren. Dom ska försöka komma åt huvudcentralen (som står för vatten och värme till 10-15 hus).
11:e juli jag ringer föreningen och informerar dom om detta, de ska ta detta vidare med fastighetsbolaget. Jag ringer förra fastighetsskötarchefen som säger att det verkar ju helt absurt och ger mig namn på den gamla fast.skötaren.
12:e juli jag söker den gamla fastighetsskötaren som det visar sig ligga på sjukhus. jag pratar med nuvarande fastighetsskötare och informerar honom om att föreningen är informerad samt den informationen jag fått fram. dom hade pratat med den gamla fastighetsskötaren som hänvisat till huvudcentralen tydligen.
13:e juli fastighetsskötaren ringer mig (wow!) och informerar om att Fortum är inkopplat som ska förse dom med nycklar för att komma in i huvudcentralen dagen efter.
14:e juli jag hör ett borrande och bankande och hänger mig ut från balkongen, låssmeden är där och borrar upp låset. kort senare ringer fastighetsskötaren och ber mig spola vatten i köket medan dom stänger av alla kranar dom hittar. han hittade röret som han hörde o kände forsade igenom när jag spolade vatten, men ventilen reagerar inte. trycket kvarstår. han ber att få återkomma senare. senare kommer och jag har ännu inte hört något. och hans arbetstelefon är avstängd. ska ringa honom i morgon bitti klockan 7 och fråga vad status är.
Som jag ser det så skulle det vara total katastrof om ett rör gick av i köksstammen och började läcka i min eller någon annans lägenhet. Sedan hur försäkringsbolaget för föreningen ser på att man inte kan stänga av vattnet är inte heller så ljus tror jag. Mina byggare skrattar och säger det samma, total katastrof!
Hur i hela friden ska man gå vidare? Känns som jag gjort allt, förutom att ringa brandkåren som får stänga av vattnet till hela området. Då kvarstår ju "bara" dom tusentals liter i varmvattenberedarna som ska spolas ut. Vem ska man prata med? Känner mig rätt makt- och hjälplös.
Jag hoppas att detta är rätt forum för mitt "problem", annars får jag snällt be en moderator flytta det till lämpligare forum.
För att göra en lång historia kort... Jag bor i en nybildad bostadsrätt i Stockholms län. Bott sedan tidigare här flertalet år. Nu genomför jag en totalrenovering kort (ca 1 mån) efter att köpet gick igenom. Allt ska fixas utom badrummet.
Köket har dessutom gamla rör ut ur väggen så dessa ska skarvas för att komma upp underifrån i stället så jag dessutom kan använda en diskmaskin och slippa en gigantisk inspektionslucka i kaklet.
27:e juni bokar jag tid för avstängning av köksstammens vatten till den 5:e juli då min rörmokare kommer och ska fixa rören i köket.
5:e juli kommer rörmokaren och fastighetsskötaren (väldigt stort företag som jobbar åt föreningen) lyckas inte få av varmvattnet, inte ens med rörmokarens hjälp. Fastighetsskötaren måste kolla upp mer med sina kollegor som hade huset innan ombildningen. Tid bokas till nästa vecka, den 12:e juli. Rörmokaren kostade mig där 1500 spänn ungefär för tiden han var där inkl. "servicebilsavgift".
8:e juli ringer jag för att stämma av hur det går och få det prövat innan min rörmokare kommer hit och kostar pengar. Dom försöker få tag på rätt person som har kunskap. Det saknas dokumentation över rördragningar etc.
11:e juli ringer jag igen för att stämma av och får till svar att det ser mörkt ut och att jag bör avboka rörmokaren. Dom ska försöka komma åt huvudcentralen (som står för vatten och värme till 10-15 hus).
11:e juli jag ringer föreningen och informerar dom om detta, de ska ta detta vidare med fastighetsbolaget. Jag ringer förra fastighetsskötarchefen som säger att det verkar ju helt absurt och ger mig namn på den gamla fast.skötaren.
12:e juli jag söker den gamla fastighetsskötaren som det visar sig ligga på sjukhus. jag pratar med nuvarande fastighetsskötare och informerar honom om att föreningen är informerad samt den informationen jag fått fram. dom hade pratat med den gamla fastighetsskötaren som hänvisat till huvudcentralen tydligen.
13:e juli fastighetsskötaren ringer mig (wow!) och informerar om att Fortum är inkopplat som ska förse dom med nycklar för att komma in i huvudcentralen dagen efter.
14:e juli jag hör ett borrande och bankande och hänger mig ut från balkongen, låssmeden är där och borrar upp låset. kort senare ringer fastighetsskötaren och ber mig spola vatten i köket medan dom stänger av alla kranar dom hittar. han hittade röret som han hörde o kände forsade igenom när jag spolade vatten, men ventilen reagerar inte. trycket kvarstår. han ber att få återkomma senare. senare kommer och jag har ännu inte hört något. och hans arbetstelefon är avstängd. ska ringa honom i morgon bitti klockan 7 och fråga vad status är.
Som jag ser det så skulle det vara total katastrof om ett rör gick av i köksstammen och började läcka i min eller någon annans lägenhet. Sedan hur försäkringsbolaget för föreningen ser på att man inte kan stänga av vattnet är inte heller så ljus tror jag. Mina byggare skrattar och säger det samma, total katastrof!
Hur i hela friden ska man gå vidare? Känns som jag gjort allt, förutom att ringa brandkåren som får stänga av vattnet till hela området. Då kvarstår ju "bara" dom tusentals liter i varmvattenberedarna som ska spolas ut. Vem ska man prata med? Känner mig rätt makt- och hjälplös.
Är inte rörmokare, men har en bekant som berättat att de ibland skapar en ispropp på lämpligt ställe med en någon sorts maskin så att de kan kapa och montera dit avstängningskranar där så behövs. Kanske kunde funka hos dig med?
De flesta rörmokare borde ha en frysmaskin typ denna eller liknande:
http://www.spiralservice.se/ProductInfo.aspx?ProductId=1139
Generellt ska det ska inte vara något problem att köra rörfrysning på gamla järnrör.
Annars kan man ju bara hålla med om att hela situationen verkar helt bisarr.
http://www.spiralservice.se/ProductInfo.aspx?ProductId=1139
Generellt ska det ska inte vara något problem att köra rörfrysning på gamla järnrör.
Annars kan man ju bara hålla med om att hela situationen verkar helt bisarr.
Kort sagt är stammarna o s v inte ditt bekymmer så ge tusan i dem, annars så får du verkliga problem.
Ta och prata med en jurist och diskutera med föreningen hur de skall lösa problemet, hur de än gör så måste de kunna stänga inkommande vatten på ett tillförlitligt sätt.
Är rätt säker på att juristen säger samma.
/Kent
Ta och prata med en jurist och diskutera med föreningen hur de skall lösa problemet, hur de än gör så måste de kunna stänga inkommande vatten på ett tillförlitligt sätt.
Är rätt säker på att juristen säger samma.
/Kent
Vad ska juristen göra i detta fall?
Oavsett så verkar föreningen ha väldiga problem med rören och borde kosta på sig en genomgång var varje avstängning sitter.
Det är föreningens ansvar att någon vet var avstängningsventilerna sitter någonstans. Om inte annat så är det väl sunt förnuft.
Oavsett så verkar föreningen ha väldiga problem med rören och borde kosta på sig en genomgång var varje avstängning sitter.
Det är föreningens ansvar att någon vet var avstängningsventilerna sitter någonstans. Om inte annat så är det väl sunt förnuft.
Skulle inte ge mig på att frysa ett varmvattenrör. De har inte glömt att stänga av varmvattencirkulationen (om det finns sådan)?
Har fått åka ut ett par gånger till hyreshus där "det inte gått att stänga varmvattnet" och kunnat konstatera att de missat ventilen för vvc.
Har fått åka ut ett par gånger till hyreshus där "det inte gått att stänga varmvattnet" och kunnat konstatera att de missat ventilen för vvc.
Redigerat:
Odjuret>Ge råd och stöd om ifall att föreningen bör få stå för merkostnader.
/Kent
/Kent
Klicka här för att svara