Jag står inför fasadbyte med tilläggsisolering (45 mm linisolering). Utanpå isoleringen vill jag ha en luftspalt innan fasadbrädorna.

Min fundering är då om det skulle räcka att ha en luftspalt på 16 mm eller om det "skall" vara minst 22 mm.

Vinsten i detta skall framförallt vara att fönstren blir insjunkna 16 mm istället för 22 mm (har nyligen installerat nya fönster och fått dessa utsatta 45 mm).

/Henrik
 
16mm räcker förmodligen. Du får dock vara noggrann med att ingen isolering "buktar" ut i luftspalten.
 
lastkaj skrev:
16mm räcker förmodligen. Du får dock vara noggrann med att ingen isolering "buktar" ut i luftspalten.
det får jag hoppas för jag lade på en 45á och körde med 15mm spikläkt
var noga med isoleringen, häfta vindpappen noga innan så e det inga problem
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.