Satan i gatan vad bra! Wifi like a Boss!

Har en längre tid kämpat med att få bra täckning i hela huset via min moderna Netgear router som kör ddwrt. Den sitter dock bakom spegeldörrar så förutsättningarna är inte alltid optimala. Men ändå, sovrummet är bara 8 meter bort så man kan tycka att täckningen ändå borde vara ok, ändå har jag stundtals mycket begränsad överföringshastighet.

Blev förbannad på detta häromdagen och bestämde mig för att fixa detta en gång för alla med en Ubi accesspunkt.

20160610_171130.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det tog 5 minuter att koppla in den och bli uppkopplad.

Nu har jag från samma sovrum där jag stundtals inte hade någon anslutning alls 112Mbit nedströms och 77 upp. Dvs, jag maxar iprincip fibern. Detta är mätt med Bredbandskollen och gäller AC/5GHz. Har även testat 2,4Ghz och då har jag 100/100 i större delar av huset men just i sovrummet är det drygt hälften, även det mycket bättre än förut.

Controller-mjukvaran ger en hel del att leka med, får återkomma med lite screens därifrån.

• Gilla
dasboston och 1 till
  • Laddar…
Välkommen till Unifi. :)
Mycket bra grejjer.

Det finns fina utomhusmodeller med så att du har full täckning på gräsklipparn.

Kul.
Har en kolega som oxå är grymt nöjd men har har inte kunnat hjälpa mig med frågan hur det funkar med ev gästnät.
Har du kollat lite på det och kan ge info?
Har själv en Asus router och en äldre Cisco i källaren för att ge grabben bra täckning där nere men gästnätet funkar ju bara från Asusen.

Inga problem med gästnät, finns även inbyggd portal och stöd för bl.a paypal-betalningar om du vill ta betalt av gästerna. Stöd för att generera vouchers med tidbegränsning eller dataförbrukning.

Redigerat:
EyEr0n skrev:
Välkommen till Unifi. :)
Mycket bra grejjer.

Det finns fina utomhusmodeller med så att du har full täckning på gräsklipparn.
:)

Unifi är dock inte nytt, kör ett par Nanobeamar sedan tidigare:

https://www.byggahus.se/forum/internet-fiber-bredband-adsl-3g-4g/248860-p-p-lank-50m-11ac-3.html

....så det var rätt givet att uppgraderingen inomhus blev Ubi även det.

Har nu kopplat upp den bärbara datorn också, här i soffan är det mitt internet abb som sätter gränsen, cirka 125MBit får jag ut via Bahnhof, både upp och ner. Samma via wifi nu.

Har bara konstaterat att det finns gästnätsfunktionalitet. Kan man sätta upp paypal där måste jag förstås göra det. Vad tar man betalt? 200 spänn i timmen kan väl vara lagom....:)

Hmm.

Låter bra med gästnät. Men mer tekiskt är det någn som kan förklara för mig då vad jag förstått är dessa AP just en AP och inte en router. Hur kan denna då tala om för en viss IP att den inte får kontakta andra IP inom samma range? För det är där jag vill ha nyttan av gästnät inte för att ta betalt då många har fri data på telefoner men att dela till kompisar för nätspelande vill jag inte att de ska se mitt hela mit nät.

snuttjulle skrev:
Låter bra med gästnät. Men mer tekiskt är det någn som kan förklara för mig då vad jag förstått är dessa AP just en AP och inte en router. Hur kan denna då tala om för en viss IP att den inte får kontakta andra IP inom samma range?
VLAN.

Engelska Wikipedia förklarar grundligt: https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_LAN
Svenska Wikipedia är saboterat av lsjbot men ger lite annan kunskap: https://sv.wikipedia.org/wiki/Vlan

Man får tala snällt med övrig utrustning också så att vlan-taggade paket hamnar på rätt ställe - tror jag, jag har inte praktiskt provat att konfigurera detta själv.

Apropå hårdvaran finns det ju en lättversion också, Ubiquiti Unifi AP-AC Lite (https://www.dustin.se/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite) som verkar nog så bra om man inte måste ha det värsta och kan stå ut med Ubiquitis egna spänningsinjektorer.

KalleKe
Unifi är grymt vi kör dom i alla hushållen i familjen, stabila som tusan också!

Hur VLAN funkar är jag helt med på men att en vanlig hemma router fixar detta bara för att man investerar i en ny värsting AP som det ser ut som i många inlägg vet jag inte om jag tror på. Ev klarar AP själv av detta och blir då själv router. Många produkter på marknaden säljs som en sak och klarar många fler saker idag.

C
snuttjulle skrev:
Hur VLAN funkar är jag helt med på men att en vanlig hemma router fixar detta bara för att man investerar i en ny värsting AP som det ser ut som i många inlägg vet jag inte om jag tror på. Ev klarar AP själv av detta och blir då själv router. Många produkter på marknaden säljs som en sak och klarar många fler saker idag.
Om du inte har en router med VLAN-stöd (vilket mycket riktigt många hemmaroutrar saknar) går det inte att använda funktionen med gästnät. Du kan sätta upp valfritt antal "virtuella" trådlösa nät i Ubiquiti AP:n men du måste mappa dem till olika VLAN. Den har ingen routingfunktionalitet.

Blir unifi här också när fibern kommer (gissningsvis strax efter sommaren)

Här är dom lite billigare än flera andra ställen https://www.senetic.se/ubiquiti/

Köpte både EdgeRouter Lite & Unifi AP AC Lite
från ovan nämnda företag för någon månad sedan. Nästkommande vardag efter att jag lagt beställningen så ringde en engelsktalande person upp mig för att verifiera att jag fattat rätt hur betalningen skulle ske, han ringde från ett 08-nummer (deras) trodde först att det var "Microsofthjälpen" som ringde, tog några sekunder innan hjärnan kopplade vad det gällde.

KalleKe
Gällande gästnät så kan man väl sätta upp gästnät utan vlan och med någon inställning under gästnät fliken spärrar man adresser som inte skall kunna nås och uppnår liknande resultat. Har inte provat själv då jag har vlan.

Sammy_j skrev:
Gällande gästnät så kan man väl sätta upp gästnät utan vlan och med någon inställning under gästnät fliken spärrar man adresser som inte skall kunna nås och uppnår liknande resultat. Har inte provat själv då jag har vlan.
Om APn ska klara detta så är det ju mycke mer än en vanlig AP då detta är en del i routerns jobb.
Kan mycke väl tänka mig att gästnät fliken finns där då om jag fattat rätt så används samma mjukvara används till alla deras produkter där även routrar är inkluderat. Men risken finns att den normala hemanvändaren tror att detta finns och försöker använda den men det de egentligen har gjort är att skapa en massa olika SSID mot samma nät.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.